امکان بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد نخبگان، سبب ایجاد انگیزه و افزایش امید در دانشجویان می‌شود

سیدعلی گفت: بنیاد ملی نخبگان دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی، تسهیلات مالی جهت انجام امور پژوهشی و فناورانه اعطا می کند و این مسأله سبب ایجاد پویایی و افزایش امید در جامعه دانشگاهی کشور شده است.

خبرگزاری شبستان - اهواز، سید رسول سیدعلی یکی از دانشجویان برگزیده بنیاد نخبگان استان خوزستان است که بیشترین تعداد برگزیدگی جهت بهره مندی از تسهیلات بنیاد نخبگان را در سال‌های اخیر در رزومه خود دارد و همچنین همسر وی (سمیه طهماسبی) از مستعدین برتر بنیاد نخبگان هستند. سیدعلی دانشجوی مقطع دکتری تخصصی (PhD) رشته زمین‌شناسی نفت در دانشگاه شهید چمران اهواز است و مقاطع کارشناسی زمین‌شناسی و کارشناسی ارشد زمین‌شناسی نفت را نیز در همین دانشگاه به اتمام رسانده است.

 

وی در حال حاضر علاوه بر فعالیت در یکی از هسته‌های پژوهشی بنیاد ملی نخبگان در چارچوب طرح شهید احمدی روشن، به‌عنوان مشاور و کارشناس تحقیق و توسعه در طرح‌های تحقیقاتی فی‌مابین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و مرکز تحقیقات زمین‌شناسی و زمین‌شیمی نفت دانشگاه شهید چمران اهواز به سرپرستی پروفسور بهرام علیزاده همکاری می‌کند.

 

همچنین همسر وی سمیه طهماسبی بلداجی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری از دانشگاه شهید چمران اهواز است، دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز که در حال حاضر در اداره امور مالیاتی استان خوزستان مشغول به فعالیت است.

 

سیدعلی فارغ‌التحصیل رتبه اول در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دانشجوی ممتاز در مقطع دکتری تخصصی بوده و تاکنون مجموعاً به مدت پنج سال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به‌عنوان مستعد برتر از حمایت‌های بنیاد نخبگان استان خوزستان بهره‌مند شده است؛ همچنین همسر وی به مدت یک سال در مقطع کارشناسی ارشد به‌عنوان برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده است که آشنایی آنها از همین دوره آغاز شد.

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت‌وگویی با سیدرسول سیدعلی انجام داده که حاصل آن را در ذیل می‌خوانیم.

 

تاکنون از کدام تسهیلات بنیاد بهره مند شده اید؟

سیدعلی: فعالیت دانشجویان در چارچوب قراردادهای آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری، فن‌یاری و همکاری‌های علمی ـ اجرایی تحت نظارت اساتید برجسته دانشگاه، مستعدین برتر را به‌منظور نقش‌آفرینی مؤثر در آینده آماده می‌کند. علاوه بر حمایت‌ مالی بنیاد ملی نخبگان از مستعدین برتر در قالب اعتبار ماهانه دستیاری، بهره‌مندی از تجربه اساتید دانشگاه در زمینه تدریس و به ویژه پژوهش، دستاوردهای گران‌بهایی است که خارج از بستر فراهم‌شده توسط بنیاد ملی نخبگان، به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در این راستا، بنده و همسرم تجارب بسیار ارزشمندی در همکاری با اساتید مطرح دانشگاه کسب کردیم که بی‌شک بدون فعالیت‌های دستیاری در چارچوب قرارداد با بنیاد، حصول این تجارب در دوران دانشجویی میسر نبود.

از سوی دیگر، بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی ویژه در زمینه توانمندی آموزشی، توانمندی کارآفرینی، ارتباطات علمی، اجرای پایان‌نامه، شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی و سایر موارد حمایتی بر اساس شیوه‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی به برگزیدگان اعطا می‌کند که نقش بسزایی در موفقیت تحصیلی و پیش‌برد اهدافم داشته است. همچنین برنامه‌های فرهنگی بنیاد از جمله نشست‌های اجتماع نخبگانی، برنامه‌های معرفتی ـ هویتی و اردوهای جهادی در پرورش فکری و شخصیتی مستعدین برتر تأثیر قابل‌توجهی دارد.

 

تاکنون با بنیاد نخبگان استان خوزستان در برنامه های فرهنگی شرکت داشته اید؟

سیدعلی: از آنجایی که بنیاد نخبگان استان خوزستان، هرساله برنامه های اردو جهادی آموزشی، فرهنگی و تخصصی ویژه مناطق محروم برگزار می کند، اینجانب به‌صورت داوطلبانه در اردوهای جهادی آموزشی مدارس عشایر و مناطق محروم استان خوزستان حضور داشته ام و علاوه بر مشاوره تحصیلی به دانش‌آموزان، جهت تأمین و ارسال کتب کمک‌آموزشی به این مدارس با حمایت بنیاد نخبگان استان خوزستان مشارکت داشته ام و شاهد انگیزه و تلاش دانش‌آموزان مستعدی بوده‌ام که با کمبود امکانات آموزشی، امیدوارانه برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه تلاش می‌کردند و اطمینان دارم که سرمایه‌گذاری بر روی برخی از این دانش‌آموزان، منافع آینده کشور در زمینه‌های گوناگون علمی را تضمین خواهد کرد. همچنین پشتکار و امید دانش‌آموزان مناطق محروم می‌تواند الگویی مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویانی باشد که در مدارس و دانشگاه‌های برتر کشور با برخورداری از امکانات پیشرفته آموزشی مشغول به‌تحصیل هستند. به علاوه تجربه تعامل با دانش‌آموزان مناطق محروم در استان‌های مختلف، نخبگان و مستعدین برتر را با محرومیت‌های آموزشی در این مناطق آشنا کرده و می‌تواند اقدام سازنده آنها به‌منظور رفع بخشی از این محرومیت‌ها را به دنبال داشته باشد.

 

ازدواج چه تاثیری بر کار و زندگی شما داشت؟

سیدعلی: بدون شک زندگی مشترک نقش بسزایی در میزان موفقیت افراد در تمام مراحل زندگی ایفا می‌کند و بر این اساس، انتخاب همسر یکی از حساس‌ترین تصمیمات هر فرد در زندگی است برای انتخاب شریک زندگی، معیارهای متعددی را باید در نظر داشت که سطح تحصیلات و درک متقابل افراد از یکدیگر، یکی از این معیارهاست این موضوع به ویژه برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه این افراد علاوه بر مسائل کاری، غالباً نیازمند صرف زمان زیاد برای انجام امور پژوهشی هستند و تحت این شرایط، همراهی و شکیبایی همسر تأثیر قابل‌توجهی در رسیدن فرد به اهداف مورد نظر خواهد داشت. بنده و همسرم در سال ۱۳۹۸ در اوایل شروع به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی، زندگی مشترک خود را آغاز کردیم و در این رابطه، همسر بنده با درک شرایط خاص تحصیلی در این مقطع و مسائل مرتبط با آن، همواره از من حمایت کرده و با راهنمایی‌های خود نقش مؤثر و سازنده‌ای در این مسیر ایفا کرده‌ است. همچنین بنده با حمایت از خواسته همسرم در خصوص فعالیت شغلی و به‌کارگیری دانش خود در محیط کار، همواره مشوق و راهنمای ایشان در این مسیر بوده‌ام. لازم به ذکر است که پشتیبانی خانواده به ویژه پدر و مادر در دوران پیش از ازدواج، عامل اصلی و زمینه‌ساز موفقیت‌های امروز ما بوده و نقش تأثیرگذاری در زندگی ما داشته است. همچنین بنیاد نخبگان استان خوزستان به پاس این امر مهم هدیه ازدواج نیز اعطا کرد.

 

نقش بنیاد نخبگان استان خوزستان در ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان چیست؟

سیدعلی: بنیاد ملی نخبگان دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی، تسهیلات مالی جهت انجام امور پژوهشی و فناورانه اعطا می کند و این مسأله سبب ایجاد پویایی در جامعه دانشگاهی کشور شده است. بنیاد ملی نخبگان و بنیاد نخبگان استان خوزستان علاوه بر پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی (طرح شهید وزوایی)، تسهیلات ویژه‌ای به دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی اعطا می‌کند که از جمله آنها می‌توان به تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی)، ایجاد کسب و کارهای دانش‌بنیان (طرح شهید رضوی)، جذب در نهادهای فناورانه (طرح شهید تهرانی مقدم) و جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) اشاره کرد.

امکان بهره‌مندی از این تسهیلات ارزشمند در دوران دانش‌آموختگی، سبب ایجاد انگیزه و افزایش امید در دانشجویان می‌شود و تلاش روزافزون آنها در بهبود امور آموزشی و پژوهشی را به دنبال خواهد داشت.

 

چه پیشنهادی برای افرادی که دوست دارند موفق شوند ولی راه آن را نمی‌دانند، دارید؟

سیدعلی: افراد مختلف با توجه به توانایی‌های ذاتی و اکتسابی خود می‌توانند به شیوه‌های گوناگون در مسیر موفقیت قرار بگیرند که این امر در وهله اول به شناخت صحیح فرد از توانمندی‌های خود بستگی دارد. همچنین داشتن علاقه به پیمودن مسیری که افراد در آن قدم می‌گذراند از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، یکی از دلایل عمده عدم موفقیت افراد در زندگی، ورود به مسیرهایی است که با توانمندی‌های فردی و یا علایق آنها سازگاری ندارد. اگرچه عوامل محیطی و شرایط اجتماعی نیز در موفقیت و یا عدم موفقیت افراد تأثیرگذارند، اما عوامل مذکور غالباً خارج از کنترل و اراده شخص بوده و بنابراین، هر فرد می‌بایست با توکل بر خدا و امید به آینده، سهم خود را در مسیر رسیدن به اهداف ترسیم‌شده با تمام توان ادا کنند. همچنین حمایت و پشتیبانی خانواده تأثیر بسزایی در ایجاد انگیزه و متعاقباً موفقیت‌های فردی خواهد داشت.

 

عوامل مؤثر در کسب موفقیت‌های شما چه بود؟

سیدعلی: صرف‌نظر از مسیری که افراد در آن قدم می‌گذراند، عوامل اصلی موفقیت را می‌توان در تلاش، پشتکار، اراده، اعتماد به نفس و به ویژه تمرکز بر هدف و دوری از حواشی جستجو کرد. در این بین، توکل بر خدا و امید به آینده نقش قابل‌توجهی در مسیر موفقیت ایفا می‌کند، چراکه فرد با تکیه بر این دو عامل مهم همواره در مسیر رسیدن به اهداف خود مصمم و ثابت‌قدم باقی می‌ماند.

 

کد خبر 1061543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha