راهبرد امام خمینی (ره) در تثبیت جایگاه مسجد در نظام اسلامی/ توصیه مهم رهبر کبیر انقلاب برای ماندگاری کارها

برخی از شاگردان امام خمینی (ره) با اشاره به تدریس خارج فقه و اصول رهبر کبیر انقلاب در مساجد اعظم قم و شیخ انصاری تاکید کردند: ایشان با تاسی به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) مسجد را محور فعالیت‌های خود و جامعه قرار دادند.

خبرگزاری شبستان، گروه  مسجد و کانون های مساجد: پیروزی انقلاب اسلامی مساجد را به جایگاه حقیقی اش برگرداند جایگاهی که امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

 

این نگاه متعالی به مسجد که ریشه در تعالیم دینی دارد در سبک زندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز نمود داشت که خبرنگار ما برای بررسی این موضوع گفت وگویی با چند تن از شاگردان امام خمینی (ره) داشت که در ادامه می آید.

 

تجلی جایگاه برجسته مسجد در سیره امام خمینی (ره)

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید هاشم حمیدی» که به گفته خودش حدود 10 سال شاگرد خارج فقه و اصول حضرت امام (ره) بود با بیان اینکه امام خمینی (ره) همیشه به شاگردان شان می گفتند که باید جامعه را از مساجد مدیریت کرد، یادآور شد: امام راحل به عنوان یک روحانی و مبلغ دین، به خوبی در رفتار و گفتارشان مسجد را مورد تاکید قرار می دادند.

 

این شاگرد امام خمینی (ره) افزود: به حرکت درآوردن مساجد بود که موجب مردمی تر شدن نهضت حضرت امام شد و می توان این موضوع را انقلابی ترین اقدام امام خمینی (ره) به شمار آورد که مسجدی ها را به نیروهای اصلی انقلاب تبدیل کرد.

 

وی اضافه کرد: وقتی به زندگی شخصی امام راحل نیز نگاه می کنیم، درمی یابیم ایشان با تدریس خارج فقه و اصول و برگزاری جلسات عمومی و درس اخلاق در مساجدی همچون اعظم قم و شیخ انصاری در نجف اشرف، این پیام را به شاگردان و مقلدان و پیروان خود انتقال دادند که اگر قرار است حرکت مهمی در کشور شکل بگیرد باید از مبدا مسجد باشد.

 

مسجد محل دیدار عموم مردم با امام خمینی (ره) بود

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی مقدم» نیز با بیان اینکه هر کس اعم از طلبه و روحانی یا دانشگاهی و سایر گروه های مردم برای دیدار با امام خمینی (ره) باید خود را به مسجد می رساند، اظهار کرد: هر بار که رهبر کبیر انقلاب اسلامی را دستگیر یا تبعید می کردند ایشان دوباره از تریبون مسجد دیدگاه خود را با مردم در میان می گذاشتند.

 

این شاگرد امام خمینی (ره) افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی دائم می گفتند که مسجد هم در صدر اسلام و در دوران پس از آن مرکز تحولات بودند، همچنان که معظم له فرمودند: «مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت های اسلامی بوده است. از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می شده است، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در [زیر] بیرق اسلام بوده است.»

 

توصیه مهم امام خمینی (ره) به شاگردان برای ماندگار شدن کارها

 

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) بارها خطاب به شاگردان خود و سایر روحانیون می فرمودند: اگر می خواهید کاری ماندگار و اثرگذار انجام دهید آن را به مسجد پیوند بزنید: «شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید، باید پیروی از پیغمبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرور کنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع ایادی شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهید.»

 

راهبرد امام خمینی (ره) در تثبیت جایگاه مسجد در نظام اسلامی

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا حسینی» نیز با بیان اینکه مسجد پایگاه جنبش های اسلامی بوده است، اظهار کرد: امام خمینی (ره) نیز به عنوان مصلح بزرگ اجتماعی با دوراندیشی نه تنها مسجد را مرکز آغاز پیروزی انقلاب قرار دادند بلکه با تشکیل نهادهایی همچون بسیج و شوراهای حل اختلاف در مساجد، موجب تثبیت همیشگی جایگاه مسجد در نظام جمهوری اسلامی شدند.

 

وی افزود: دقیقا به خاطر دارم که امام خمینی (ره) چندین بار در کلاس اخلاق روحانیون را به قبول مسئولیت در مساجد تشویق می کردند و می گفتند اگر مساجد در جامعه اسلامی به خوبی عمل کنند، خیلی زود اتفاقات مهم در زندگی فردی و اجماعی مردم خواهیم بود، اتفاقی که پس از انقلاب سال 57 اکنون در زندگی مردم شاهد آن هستیم.

 

به گزارش شبستان، بررسی ها نیز نشان می دهد مساجد در عصر انقلاب اسلامی منشا مهم ترین و ماندگارترین و موثرترین حرکات بوده اند از دوره دفاع مقدس  تا دوره شیوع ویروس کرونا. طی 16 ماه اخیر مساجد با لبیک به توصیه حکیمانه خلف صالح امام خمینی (ره) کمک های مومنانه را به سنتی ماندگار تبدیل کردند که اگر پایگاه های بسیج نبودند، این نهضت، ماندگار نمی شد و این موضوع موید سخن حسینی است که گفت امام خمینی (ره) با تشکیل نهادهایی همچون بسیج و شوراهای حل اختلاف در مساجد، موجب تثبیت همیشگی جایگاه مسجد در نظام جمهوری اسلامی شدند.

 

کد خبر 1061840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha