نمایش مستند مسجد تاریخی «التقوی» در «بروکلین» آمریکا

عایشه امین، فیلمساز اهل نیویورک است با الهام از مسجد تاریخی التقوی مستندی را تهیه کرده و به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «bkreader»، عایشه امین به عنوان یک مسلمان آمریکایی همیشه به مساجد علاقه داشته است ؛هم ساختار مساجد و هم آنچه آنها در جامعه مسلمانان به نمایش می گذارند.

 

مساجد علاوه بر اینکه محل عبادت هستند ، تاکید زیادی بر روی مسائل جامعه و فعالیت های اجتماعی دارند.

 

مسجد تاریخی «التقوی» در «بد-استای» واقع در «بروکلین» آمریکا به همین خاطر برجسته است .برگزاری نماز جمعه در این مسجد همسایگان را در کنار هم نگه داشته و آنها را به هم متصل کرده است.

 

امین که تهیه کننده فیلم و بومی نیویورک است در این باره گفت: من مجذوب خود این مسجد شدم زیرا محله ها در اطراف این ساختمان که دهه ها و دهه ها در آنجا بوده و توسعه یافته اند اکنون این مسجد را کانون اصلی گردهمایی ها می دانند.

 

در دهه 80 این ساختمان به یک مسجد تبدیل شد و این تغییر در بستری اتفاق افتاد كه من به آن علاقه مند بودم، اما چیزی كه من را به سوی این مسجد کشاند این واقعیت بود كه در نماز جمعه ، بسیاری از افرادی كه در آنجا حضور دارند به خیابان می روند،با هم دعا می کنند،با هم گفتگو می کنند و مسائل مختلف مهم را با هم در میان می گذارند.

 

از کارگران ساختمانی گرفته تا صندوقداران ، همه برای تجربه مشترکی که ریشه در همبستگی و معنویت دارد دور هم جمع می شوند.

 

برای مسلمانان ، جنبه مشترک نماز چیزی است که مقدس است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 امین که مستندی درباره مسجد ساخته است می گوید که وقتی که او برای فیلمبرداری در محل شرکت می کرد ایجاد رابطه میان او و افرادی که در این محل حضور پیدا می کنند فوق العاده زیبا بود.

 

مستند این تهیه کننده مسلمان در مورد مسجد التقوی در نمایشگاهی که برای نمایش آثار هنرمندان تدارک دیده شده است به صورت سه بعدی نمایش در می آید.

 

در حین فیلمبرداری ، امین احساس کرد که این مستند کوتاه باید گسترش یابد تا بتواند زنده بماند و جنبه فیزیکی داشته باشد و در نهایت هم این کار انجام شد.

 

امین با تبدیل جنبه های فیلم مستند به یک تجربه سه بعدی  فضایی را بازسازی کرده است که نشان دهنده پناهگاهی همه افراد جامعه بدون توجه به دین،نژاد،رنگ و جنسیت آنهاست.

کد خبر 1062445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha