نماینده مسجد سلیمان از  توضیحات  وزیر نفت قانع شد

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر نفت در مورد ساماندهی گازهای فلر قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،جلسه علنی امروز سه شنبه (19خرداد)مجلس شورای اسلامی، سوال علیرضا ورناصری  نماینده مسجد سلیمان از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره روند جمع آوری و ساماندهی گازهای فلر مطرح شد  که پس از پاسخ های وزیر ، نماینده سوال کننده اعلام کرد،به شرط  تشکیل کمیته ای مشترک بین کمیسیون انرژی، پدافند غیرعامل و وزارت نفت برای بررسی میدانی مشکلات از پاسخ های وزیر قانع شده است .

علیرضا ورناصری در طرح سوال خود از وزیر نفت گفت:  بیش از 20 سال است از موضوع ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر در وزارت نفت می گذرد، با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافعی که از جمع آوری آنها حاصل می شود و همچنین منافع غیرمستقیم این امر در کاهش آلودگی های زیست محیطی، بنا بود با هدف ممانعت از هدررفت ثروت ملی تا پایان برنامه ششم توسعه، سوختن 90 درصد از گازهای مشعل کنترل شود.

وی با طرح این سوال که برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون ها مترمکعب از گازهای فلر، چه پروژه هایی تعریف شده است؟گفت:  در جهان سالانه بیش از 150 میلیارد مترمکعب گاز تحت عنوان سوزاندن گازهای مشعل به مواد آلاینده تبدیل می شود که براساس آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست! از حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران نیز متاسفانه جزء آنهاست.

ورناصری ادامه داد: در سال 2020 ایران سومین کشور با بیشترین حجم فلرسوزی در جهان بود که سهم 9.3 درصدی از کل حجم فلرسوزی گاز جهان را به خود اختصاص داده است. البته از 2017 به بعد حجم فلرسوزی ایران با کاهش همراه شد و از 17.7 میلیارد مترمکعب در سال 2017 به 13.3 میلیارد مترمکعب در سال 2020 رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مطالبات نیروی انسانی شاغل در وزارت نفت، گفت: براساس تبصره 3 ماده 29 برنامه ششم توسعه باید همسان سازی کارکنان صددرصد انجام می گرفت که این موضوع به صورت کامل محقق نشد و در بودجه 1400 طبق ابلاغ دستورالعمل 2608 رئیس سازمان اداری استخدامی و رئیس برنامه، بودجه پیش بینی و لحاظ شده است، حقوق کارکنان قراردادی باید صددرصد با حقوق کارکنان پیمانی همسان سازی شود، این مهم در وزارت نفت انجام نشده است.و برای 34 هزار کارمند قراردادی گروه بندی شغلی ایجاد نشده است.

کد خبر 1063879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha