آبادی آموزش وپرورش آبادی کشور/ لزوم توجه به معیشت فرهنگیان

کارشناس در حوزه آموزش و پرورش گفت: کشور آباد آموزش و پرورش آبادی دارد و دولت منتخب باید معیشت فرهنگیان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 28 خرداد ماه رقم می خورد و دولت جدید با انتخاب مردم به جامعه معرفی می شود. مردم انتظارات زیادی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دولت منتخب دارند تا بخشی از مشکلات مردم با مدیریت درست وکارآمد حل شود. یکی مهمترین بخش هایی که باید از دولت آینده در عرصه عمل انتظار داشت، توجه به آموزش و پرورش است چون مخاطب میلیونی دارد.
از این رو با «مجید اصغر زاده»، کارشناس در حوزه آموزش و پرورش به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید: 


نقش آموزش و پرورش در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
شالوده اصلی کشوردر حوزه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و کسب و کار آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش نباشد، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع هم وجود نخواهد داشت.


آموزش و پرورش 15 میلیون جمعیت دانش آموزی، کارمند و فرهنگی دارد اگر والدین و خانواده آن ها را هم در نظر  بگیریم حدود 45 میلیون نفر ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند.


اگر می خواهیم هر قانون و فرهنگی را در جامعه جا بندازیم باید از طریق آموزش و پرورش اینکار انجام دهیم تا جامعه مسیر موفقیت را طی کند.


مشکلات آموزش و پرورش را چه می بینید؟
بزرگترین مشکل آموزش و پرورش مسئله معیشت معلمان است. در آموزش عالی و هر شغلی جز معلمی به راحتی حقوق را اضافه می کنند امابرای معلمان یک هزار تومان را هم می خواهند افزایش دهند با موانع و مشکلات رو به رو می شوند. مگر معلمان چه تفاوتی با دیگر اقشار جامعه دارند؟ معلمان در گذشته از مقام و جایگاه بالایی برخوردار بودند اما در حال حاضر به لحاظ ارزش گذاری و رفاهیات در آخرین رتبه هستند.
این در حالی است که دکتر، مهندس، سیاست مدار و هر کسی در هر صنف و شغلی هست از طریق آموزش معلم های خوب کشور به جایگاه فعلی خود رسیده است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت مدارس را چگونه می بینید؟
بنده یک پُست بازرسی در مدارس هم دارم، شاهد هستم در این وضعیت که مدارس مجازی شده اند، چقدر تولید محتوای معلمان زیاد شده است. معلم ها با علم و تکنولوژی روز آمیخته شده اند. این اجبار باعث شد تا به روز شوند. این فرصت های آموزش های مجازی بود اما تهدیداتی همچون دوری از  همسالان، عدم برقرار ارتباط اجتماعی و عاطفی میان دانش آموزان و معلمان از نکات منفی این موضوع است.
در حوزه آموزش  و پرورش از دولت منتخب چه انتظاری می توان داشت؟


در ابتدا «معیشت معلم»، «معیشت معلم»  و باز هم  معیشت معلم باید مورد توجه دولت منتخب باشد. سپس  «ساخت مدرسه»، «ساخت مدرسه»، «ساخت مدرسه» و  «نظارت»، «نظارت» و باز هم «نظارت» باید مورد توجه دولت بعدی باشد.


داشتن وجدان می تواند جامعه را سالم نگه دارد. برای مثال اگر هر کارمندی خود وجدان کاری داشته باشد مشکلی پیش نمی آید.اگر وجدان نداشته باشد مشکلات هم پدید می آید، بنابراین نظارت بر امور می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.


به دلیل مشکلات معیشتی،  معلم سه شیفت کار می کند در حالی که معلمان باید 24 تدریس کنند و مابقی هفته  به تحقیق و پژوهش سپری شود. باید امکاناتی فراهم شود تا معلمان بدون داشتن دغدغه مالی به پژوهش و تحقیق بپردازند واگر مشکلات معیشتی فرهنگیان حل شود، وظیفه آنان تحقیق و پژوهش می شود.


در هر شغل و صنف معلم نقش اول را دارد اما در موضوع مالی آخر است و از نظر رفاهیات آخرین رتبه دارند. کشوری آباد می شود که آموزش و پرورش را آباد کرده است. بنابراین باید دولت منتخب به وضعیت معیشتی فرهنگیان توجه زیادی کند.


تراکم جمعیتی کلاس های درس بالا است و تا 45 نفر می رسد. به راحتی ما پالایشگاه و مکان های ورزشی و تفریحی می سازیم که البته لازم و ضروری است اما در کنار آن باید مدرسه سازی را هم مورد اولویت قرار دهیم. با کمبود معلم مواجه هستیم باید تدابیر ویژه ای برای این مسئله اندیشید. 


پرورش در آموزش و پرورش را چگونه می بینید؟


درهشت سال اخیر پرورش مورد مغفول مانده است. فقط حرف زده اند و  به گزارشات و مکتوبات توجه کرده اند. باید مسئولان تمام وقت خود را وقف آموزش و پرورش کنند و آموزش و پرورش را به عنوان اوقات فراغت نگاه نکنند. در این دوره پرورش مورد مغفول مانده و کمتر به مسایل فرهنگی و پرورشی پرداخته شده است.


تعداد کمی از معلمان اعتقادی به مسایل پرورشی، فرهنگی، اخلاقی و اسلامی می پردازند و تاکید بر مسایل دینی دارند. با اینکه  این موضوع عمومیت ندارد اما معلم های اعتقادی با تمام قوا کار می کنند.

کد خبر 1063915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha