دعوت به مشارکت حداکثری وظیفه حداقلی هر ایرانی است/ نقش مردم در نظام اسلامی صوری نیست

حجت الاسلام صنعت پور با بیان اینکه نظام اسلامی ما یک نظام مردمی است و نقش مردم در نظام اسلامی صوری نیست گفت: دعوت به مشارکت حداکثری، کار حد اقلی هر ایرانی متعهدی است که دل در گرو ایران اسلامی دارد.

خبرگزاری شبستان_گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: انتخابات یکی از مهمترین صحنه های حضور صدرصدی مردم برای انتخاب یک فرد اصلح در نظام جمهوی اسلامی است تا جایی که حضور کمرنگ مردم و یا مشارکت نداشتن آنها در انتخابات می تواند در آینده کشور حق اعتراض آنها نسبت به مشکلات را کمرنگ کند زیرا مردم در جایی که باید در انتخاب فرد اصلح شرکت می کردند هیچ مشارکتی نداشتند بر همین اساس تمام آحاد جامعه باید به حساسیت انتخابات و مشارکت برای انتخاب فرد اصلح پی ببرند و بدانند که تا چه اندازه انتخاب آنها می تواند سرنوشت یک کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. لزوم پایبندی رییس‌جمهور آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد و تقویت تولید داخلی از جمله تاکیدات رهبر انقلاب در انتخاب رییس جمهور آینده است که در سخنان ایشان در سالرزو رحلت امام خمینی ره تاکید کردند. امام خمینی ره نیز انتخابات را «فریضه دینی» می‌دانستند و در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود می‌گویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد» و «کوتاهی در مشارکت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسل‌های بعد داشته باشد که مستلزم بازخواست الهی است». در همین رابطه در مورد دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات گفتگویی با  حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور امیری رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

وظیفه هر ایرانی در انتخابات توضیح دهید؟

  دعوت به مشارکت حداکثری، کار حد اقلی هر ایرانی متعهدی است که دل در گرو ایران اسلامی دارد. در حقیقت هر فرد ایرانی در دعوت به حضور و مشارکت حداکثری وظیفه دارد تمام اقشار جامعه را به مشارکت در انتخابات دعوت کند تا شاهد حضور حداکثری اقشار مختلف مردم در انتخابات باشیم.

 

جایگاه انتخابات در تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

نظام اسلامی ما یک نظام مردمی است که با رهبری امام خمینی ره و حضور جدی مردم شکل گرفت و با تایید و حضور مردم در انتخابات متعدد ادامه یافت.

 

نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر حکومتهای دنیا توضیح بفرمایید؟

نقش مردم در نظام اسلامی صوری نیست و بر خلاف کشورهای مدعی دموکراسی که منتخبانش با اراده مردم بر سر کار نمی آیند  و اراده صاحبان منافع حرف اول را می زند؛در نظام ما مردم در انتخابات، نقش کلیدی دارند و مسؤولین از خبرگان تا انتخاب رئیس جمهور و تا نمایندگان مجلس و شورای اسلامی نقش آفرینی می کنند. در کشور ما جابجایی صاحبان سلایق متعدد از دل صندوق و به دست مردم شکل می گیرد و بهترین نشانه اش،در زمان ریاست جمهوری است که قدرت و مدیریت یک جناح، فرد و افراد جناح رقیب از صندوق بیرون می آیند.

 

چگونه می توانیم نقش و تاثیر مردم در انتخابات را مشاهده کنیم؟

برگزاری ده ها انتخابات آزاد و انتخاب افراد متنوع و جابجایی مسوؤلیتها و نفرات بهترین دلیل، تاثیر مردم و نقش آفرینی آنها در انتخابات است. هر کس که به آزادی و استقلال این ملت تعلق خاطر دارد با هر تفکر و هر ایده ای ، باید حضور در انتخابات را برای خود و بستگان و نزدیکانش یک وظیفه ملی بداند در حقیقت انتخابات صحنه حضور سلایق گوناگون سیاسی و اجتماعی از تمام احزاب و جناح های فعال در کشور است که می توانند آراء و نظرات خود را در انتخابات شرکت دهند.

 

مردم چگونه می توانند در حل مشکلات کشور از طریق انتخابات موثر باشند؟

 البته مردم در پای صندوق؛ آگاهانه و مسؤولانه انتخاب بکنند که با توجه به قانون اساسی و تکالیف مهم رئیس جمهور و نقش آفرینی او در سرنوشت جامعه، باید دقت بالایی داشت. و همانگونه که رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود در سالگرد رحلت امام ره تاکید کردند انتخاب فردی شایسته را راه‌حل نابسامانی‌ها و مشکلات است با انتخاب آگاهانه بتوانیم فرد شایسته را انتخاب کنیم.

 

تجربه نشان داده است که نسخه های تجربه شده در چند دوره، راه درمان کشور نیست. راه رهایی از مشکلات، توجه به معیارهای بیان شده توسط مقام معظم رهبری مد ظله العالی است؛ به تعبیر قرآن کریم دشمنان هر آنچه را که مسلمانان را رنج بدهد دوست دارند؛ بهترین دلیل؛ دشمنی مداوم استکبار و غرب با کشور ما و ایجاد مانع برای پیشرفت ماست.

 

دولت تا چه اندازه می تواند در حل مشکلات امروز جامعه موثر باشد؟

راه رهایی کشور از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، دولت انقلابی، جهادی، پرتلاش، با برنامه، با نگاه به توانمندی های داخلی و البته استفاده عاقلانه و حکیمانه از همه ظرفیتهای دنیا است. ما با رئیس جمهور منفعل که برای حل مشکلات نگاه ملتمسانه به دست دشمن دارد، راه به جایی نمی بریم؛ این نسخه امتحانش را پس داده است و اقتصاد را تقریبا فلج و زمینگیر کرده است.

کد خبر 1065136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha