تعداد واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تعداد واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات پنجاه و نه میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر هستند،گفت: تعداد رای اولی ها یکدمیلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر هستند‌.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبستان، جمال عرف در نشست خبری امروز دوشنبه (۲۳خرداد)گفت: در حوزه انتخابات  ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار و در انتخابات شوراها ۷۵ هزار صندوق رای استفاده خواهیم کرد.
 
 
رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه تعداد واجدین شرایط پنجاه و نه میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر هستند،اظهار کرد: تعداد رای اولی ها یکدمیلیون و ۳۹۲ هزار  و ۱۴۸ نفر هستند‌.
 
 
عرف با بیان اینکه در خارج کشور ۴۵۰صندوق خواهیم داشت گفت: تمام اقلام انتخاباتی به شعب ارسال شده است. دستورالعمل های بهداشتی و دستورالعمل های تبلیغاتی به ستادها اعلام شده است. 
 

وی در ادامه در رابطه با بحث تامین امنیت انتخابات گفت: ستاد امنیت انتخابات کشور کار خود را انجام داده است با اعضای شورای امنیت کشور جلسات متعددی برگزار شده است و پیش بینی های لازم برای امنیت انتخابات صورت گرفته است. تاکنون مسئله مهم امنیتی گزارش نشده است و انتخابات در امنیت کامل برگزار می شود.

 

عرف در رابطه با آمار نظرسنجی ها در مورد میزان مشارکت گفت: بخشی از نظرسنجی ها در فضای مجازی در اختیار همه است البته فاصله 10 درصدی در رابطه با نظرسنجی ها وجود دارد و اختلاف بین 37 تا 47 د رصد است. در همین رابطه از دستگاه های نظرسنجی دعوت کرده ایم و در مورد این اختلاف سوال پرسیده شده است. باز هم با آنها جلسه خواهیم داشت تا به عدد دقیق تری از میزان مشارکت در نظرسنجی ها برسیم.

 

رییس ستاد انتخابات همچنین در رابطه با بحث رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: ما برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی زمان اخذ رای را افزایش دادیم، انتخابات یک ساعت زودتر یعنی ساعت 7 آغاز می شود و اگر لازم باشد دو ساعت پس از ساعت 24 انتخابات را تمدید خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه تعداد شعب افزایش پیدا کرده است، گفت: برای رعایت پروتکل های بهداشتی شعب ضد عفونی می شود و همه باید از ماسک استفاده کنند؛ فاصله اجتماعی باید رعایت شود و اگر در شعبی پروتکل ها رعایت نشود، رییس شعبه باید تذکر دهد. در همین رابطه سازمان هلال احمر پذیرفته است که ناظر بهداشتی در همه شعب داشته باشد.

 

عرف با بیان اینک یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت، گفت: ما آمار بیماران کرونایی را از وزارت بهداشت می گیریم و اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه با همکاری هلال احمر به بیمار مراجعه می کند.

 

رییس ستاد انتخابات با بیان اینکه ما باید مشارکت بالا داشته باشیم اما این مشارکت نباید به افزایش بیماری کرونا در کشور منجر شود، گفت: در بحث پروتکل های بهداشتی شرایط برگزاری تجمعات کاندیداها آمده است بر فرض مثال گفته شده است که از 30 درصد ظرفیت اماکن سرباز استفاده شود و همه از ماسک استفاده کنند. ستاد نامزدها و ناظران باید این پروتکل ها را رعایت کنند، اگر پروتکل ها رعایت نشد گزارش آن به مراجع ذیربط داده می شود، گرچه ما معتقدیم نباید برنامه کاندیداها تعطیل شود اما تاکید بر رعایت کامل پروتکل ها است.

 

وی همچنین در رابطه با بحث ترتیب شمارش آرا در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری گفت: در کل کشور در ابتدا آرای انتخابات ریاست جمهوری شمارش می شود، در تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری نتایج انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و سپس شوراها اعلام می شود.

 

وی ادامه داد: توافق ما با شورای نگهبان این است که تجمیع آرا از را شعب انجام دهیم و این نتیجه همزمان با شورای نگهبان و وزارت کشور می رسد. اگر اختلافی نباشد در اولین فرصت نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود. اگر در صندوقی اعتراضی باشد باید رسیدگی، بازنگری و بازشماری شود.

 

وی در رابطه با بحث امکان برگزاری انتخابات در دور دوم گفت: تعرفه های لازم برای دور دوم انتخابات چاپ شده و اگر انتخابات به مرحله دوم رفت آمادگی برگزاری دور دوم در جمعه بعد از 28 خرداد را داریم. 

 

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استعفای برخی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات گفت: در فرایند انتخابات وسیعی که ما چهار انتخابات داریم، در مقطعی بین مجری انتخابات و ناظر بر سر موضوعاتی اختلاف نظر پیش می‌آید و مد نظر ماست که بر اساس قانون رفتار کنیم. 

 

وی خاطر نشان کرد: بحث ما درباره تبصره 3 ماده 63 است که می‌گوید همه اختیارات نظارتی با هیات مرکزی نظارت است الا دو نکته، یکی تعیین صلاحیت و دیگری تعیین صحت انتخابات که به هیات‌های نظارت استان و شهرستان‌ها سپرده شده است و ما خواستیم همینگونه عمل کنیم که اگر داوطلبی در هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان تایید شد، صلاحیت او دیگر تایید است و نباید مجددا به موضوع ورود شود و آقایان استدلال کردند که می‌توانیم ورود کنیم و ماجرا تمام شد.
 
 
   
کد خبر 1065648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha