تبلیغات انتخابات بر مِدار فضای مجازی

کمتر از سه روز تا برگزاری انتخابات مانده است امسال با توجه به بیماری کرونا مردم حال و هوای متفاوتی از تبلیغات را تجربه می کنند و کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراها تبلیغات خود متفاوت تر از گذشته در فضای مجازی انجام می دهند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛کمتر از سه روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری ‌مانده است شمارش معکوس تا برگزاری این روز تاریخی و سرنوشت ساز شروع شده است. کاندیداها و هوادارانشان همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا در روز 28 خرداد ماه با حضور حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی پر شور، علاوه بر ثبت برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب، توطئه دشمنان این مرز و بوم که با هدف ایجاد تفرقه وارد میدان شدند را شکست دهند.

 

در طول ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور مردم در حماسه های مختلف بودیم که این حضور همیشگی به همراه مطالبه گری، مهر تائید ملت قهرمان ایران بر اصالت مردم سالاری دینی است. مردم علاوه بر مطالبه گری در بخش های اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی و...، خواستار تشکیل مجموعه حاکمیتی کارآمد برای حل مشکلات و نیازهای جامعه هستند.

 

به اذعان کارشناسان اقتصادی با توجه به مشکلات پیش رو از جمله تحریم ها و... باید دولتی بر سر کار آید که در شرایط حساس کنونی بتواند با مدیریت و اولویت بندی به ضروری ترین نیازهای جامعه پاسخ داده و سپس به سراغ کارهای اساسی و ریشه ای برود.

 

تنور انتخابات ۲۸ خرداد ماه روز به روز در حال گرم شدن است و هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداهای شورای شهر و روستا تبلیغات خود را از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اجتماعی دنبال می کنند.

 

با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز 28 خرداد ماه شاهد افزایش شور و شوق انتخاباتی در گوشه گوشه استان هستیم در هر گوشه و کنار عده ای در حال نصب داربست، بنر، پرچم و... هستند و برخی گروه‌های مختلف سیاسی، احزاب، جناح‌ها در کنار اقشار مختلف مردم در تدارک ستادهای مردمی هستند.

 

با وجود شیوع و گسترش بیماری کرونا انتخابات 28 خرداد ماه امسال حال و هوایی متفاوت نسبت به دوره های گذشته دارد چرا که در انتخابات های دوره های قبل با شمارش معکوس و نزدیکی زمان انتخابات شاهد فعالیت گسترده ستاد‌های نامزد‌ها و سفر‌های استانی کاندیداها در استان، شهر و روستاها بودیم که در شرایط فعلی و روز‌های کرونایی، امکان چنین فعالیت‌هایی میسر نیست.

 

استفاده از فضای مجازی

این روزها کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به سمت شبکه‌های اجتماعی رفته و به جای میتینگ‌های تبلیغاتی و سفر‌های استانی، نامزد‌ها از تلگرام، اینستاگرام و توئیتر، کلاب هاوس و... برای ارائه برنامه ها، فعالیت‌های تبلیغاتی و جلب نظر مردم استفاده می کنند.

 

با شمارش معکوس فرا رسیدن انتخابات، خراسان جنوبی هم روزهای متفاونی را تجربه می کند، از چند روز گذشته با آغاز رسمی تبلیغات محیطی نامزدهای شوراهای اسلامی فرآیند انتخابات به مراحل حساس و پایانی خود نزدیک می شود.

 

 

 

بر اساس گزارش میدانی با عبور از خیابان ها، در گوشه گوشه شهر ها عده ای در حال بستن داربست برای نصب بنرهای تبلیغانی کاندیداهای مورد نظر خود در شوراها هستند. برخی بنرهای تبلیغاتی هم عکس چند کاندیدای شورای شهر به صورت ائتلاف را به نمایش گذاشته است و برخی کاندیداهای شوراهای اسلامی هم به صورت جداگانه عکس و بنرهایی نصب کردند.

 

برخی کاندیداها ستاد ندارند

بنر و عکس کاندیداهای ریاست جمهوری هم در اقصی نقاط شهر، میادین و... به چشم می خورد اما آنچه بیشتر از همه در سطح شهر بیرجند و برخی شهرستان ها مشهود است، وجود ستادهای تبلیغات مردمی برای یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در گوشه گوشه استان است در حالی که از برخی کاندیداهای ریاست جمهوری نه تنها ستادی مشاهده نمی شود عکس و بنری هم به چشم نمی خورد.

 

عده ای از هواداران کاندیدادها بنر فرد مورد نظرشان را بر شیشه های مغازه و فروشگاه ها نصب کردند و در برخی از مغازه و ستادها هم بنر و عکس هر خانه یک ستاد جلب توجه می کند برخی هم در محافل، میهمانی ها، محیط های کاری به صورت زبانی به تبلیغ از کاندیدای مورد نظر خود می پردازد.

 

در دوره های گذشته هر چه به روز انتخابات نزدیک تر می شدیم حضور چشمگیر مردم در خیابان های مدرس، معلم و... به چشم می خورد و شور و شوق عجیبی در برخی نقاط شهر دیده می شد اما این روزها به علت بیماری کرونا، عملکرد ضعیف دولت مردم دیگر شور و شوق گذشته را ندارند.

 

در شرایط فعلی با وجود هجمه تبلیغات دشمنان مبنی بر عدم حضور مردم در پای صندوق های رأی، تحریم های ظالمانه، مشکلات اقتصادی، سایه شوم بیماری کرونا و... مردم پای اصول و ارزش های نظام و کشور با تمام قد ایستاده اند و چه خوب است دولت منتخب هم با مدیریت در خصوص حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به عنوان بزرگترین دغدغه گام بردارد.

 

 

یکی از نکاتی که جلب توجه اکثر شهروندان به آن معطوف شده است عدم فعالیت ستاد برخی از کاندیداها در سطح استان است و بدون شک تبلیغات اصولی نامزدها، رعایت قانون از سوی هواداران و ستادهای تبلیغاتی آنان می‌تواند در ایجاد شور انتخاباتی و همچنین بالا بردن مشارکت مردم پای صندوق های رأی مؤثر باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ثبت نام 607 نفر در انتخابات شوراهای شهر استان، می گوید: از این تعداد ۵۰۴ داوطلب تایید صلاحیت شده و برای کسب ۱۵۹ کرسی شوراهای اسلامی در ۳۱ شهر استان خراسان جنوبی رقابت می کنند.

 

«حمید ملانوری» می افزاید: خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد که تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند.

 

به گفته وی در نقاط روستایی و عشایری استان نیز پنج هزار و ۳۴۰ نفر ثبت نام کننده نهایی داشته ایم که در مجموع نامزد‌های تایید صلاحیت شده انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی روستا‌ها و تیره‌های عشایری در استان به پنج هزار و ۶۴ نفر رسیده است.

 

وی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای در تراز جمعیتی انتخابات یادآور می شود: ۱۳ روستا تا این لحظه از حد نصاب برای برگزاری انتخابات خارج شده است.

 

 استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال هزار و ۲۴ شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در استان پیش‌بینی شده است، تأکید می کند: به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، در انتخابات آتی شعب اخذ رأی با  ۱۵ درصد افزایش به هزار و 24 شعبه افزایش یافته است.

 

ملانوری با اشاره به این مهم که انتخابات باید در کمال امنیت و سلامت به لحاظ قوانین مربوط به انتخابات و نیز مدیریت بیماری کرونا برگزار شود، بر لزوم تعیین و استقرار ناظر بهداشتی در محل شعبه های اخذ رأی تأکید می کند.

 

 

 

کد خبر 1065686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha