از بدعهدی کشور ها تا خودکفایی در واکسن

کشور با کمبود واکسن ویروس کرونا رو به رو شده است. از نگاه معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این کمبود دلایلی دارد که مربوط به کشورهای دیگر است و آن ها بد عهدی کرده اند و واکسن خریده شده توسط دولت را به کشور ارسال نکرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، هفته های گذشته خبر کمبود واکسن کرونا افکار عمومی را مورد تشویش و نگرانی قرار داد. کسانی که برای دُوز دوم واکسن اقدام کردند، با در بسته مواجه شدند و نتوانسته بودند دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنند. حتی پای ویروس کرونا و واکسن هم به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری هم کشیده شد و برخی از کاندیداها وعده سه ماه واکسن زدن و اتمام کووید ۱۹ را هم دادند.

 

در همین رابطه دختر جوانی که مادرش را برای زدن دوز دوم واکسن به مراکز بهداشتی برده بود به خبرنگار شبستان می گوید: مادرم 75 سال دارد، در مرحله  اول واکسن سینوفارم را زده بود. قرار بود دوز دوم را 28 روز دیگر بزند اما وقتی برای زدن دوز دوم مراجعه کردیم گفتند از 28 روز به  سه ماه بعد از تزریق نوبت اول تغییر یافته است.

 

او ادامه می دهد: همین مسئله من و مادرم را دچار نگرانی کرد. هزار پرسش به ذهن آمد که چه می شود؟ کمترین درخواست ما این است مسئولان حداقل بر روی حرف های خود بمانند.

 

آنچه مشخص بود، کشور با کمبود واکسن ویروس کرونا رو به رو شده است. از نگاه معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این کمبود دلایلی دارد که مربوط به کشورهای دیگر است و آن ها بد عهدی کرده اند و واکسن خریده شده توسط دولت را به کشور ارسال نکرده اند.

بدعهدی کشورها در ارسال واکسن کرونا

در همین رابطه «علیرضا رئیسی» می گوید: واکسن ها را به تدریج به جامعه هدف می زنیم در فاز اول کادر بهداشت و درمان واکسن را دریافت کردند. در فاز دوم افراد بالای 80 سال، در فاز سوم 75 تا 80 سال و در فاز چهارم افراد بالای 70 سال باید واکسن را دریافت کنند.همچنین به جانبازان بالای 50 درصد هم واکسن زدیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه درشهر تهران بالای 80 درصد واکسن زده اند گفت: این درصد برای یک کلان شهر خوب است.

 

او در واکنش به تغییر زمان واکسن در دوز دوم بیان می کند: قرار بود یک محموله واکسن تا  دوهفته پیش به دست ما برسد که اتفاق نیفتاد. دلیل آن عدم تطابق  میزان تقاضا و عرضه واکسن است. بیش از 80 درصد کل واکسن را شش کشور دارند. کشورهایی همانند آمریکا 200 میلیون واکسن دارند که تاریخش می گذرد اما حاظر نیستند به دیگر کشور ها بدهند.

 

رئیس با تاکید بر این مسئله که تا پایان سال همه هفتاد درصد جمعیت هدف واکسن را دریافت می کنند می گوید: اگر در چند روز آینده بتوانیم مجوز واکسن داخلی را دریافت کنیم، یک میلیون واکسن در خرداد، 3 میلیون در تیر، 7 میلیون از مرداد و 10 میلیون دوز از شهریور ماه به بعد خواهیم داشت.

 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  تصریح می کند:بیش از 16 میلیون دوز واکسن از کشور های خارجی خریداری کردیم ولی  حدود دومیلیون دست ما رسید و کشورهای دیگر بدعهدی کرده اند.

 

او با صراحت می گوید: برخی از خواب پا می شوند که سه ماهه واکسن می زنیم، فکر می کنند بستی است که به مردم بدهند یا شمردن بلد نیستند یا چوب نخوردند. باید به میدان عمل بیاید تا متوجه امور شوند. یکی دیگر می گوید سه ماهه جمع می کنیم مگر فرش است. کشورهای قویی دنیای با نظام سلامت قویی هم از پای افتاده اند.با شعار فایده ندارد.

 

او درباره زمان میان دوز اول و دوم می گوید: فاصله میان دوز اول و دوز دوم واکسن سینوفارم هشت هفته است و واکسن "اسپوتنیک وی" فاصله 12 هفته ای با دوز اول دارد. زدن یک واکسن دیگر در دستور کار ما نیست. 5 واکسن ساز داخلی به صورت کار را پیش برده ایم.از سال آینده هیچ نیازی به خرید واکسن نداریم. همچنین، ظرفیت برای زدن واکسن هم 500 هزار دوز است.

 

به هر روی شیوع ویروس کرونا مسئله جهانی است و تمام کشورهای دنیا درگیر مبارزه با کووید ۱۹ هستند تاکنون هم واکسنی که این ویروس را ریشه کن کند، کشف نشده است. کشورها با دانش علمی خود  به مبارزه و پیشگیری گسترده این بیماری آمده اند.

 

جمهوری اسلامی ایران هم در دانش علمی به ویژه پزشکی سرآمد است و مسئولین باید با تدابیر ویژه و پشتیبانی و حمایت از نخبگان کشور در این حوزه مانع زدایی کرد و دیگر منتظر کشورهای دیگر در تامین واکسن نباشد که تشویش و اضطراب را به افکار عمومی وارد شود.

کد خبر 1065750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha