مبارزه با مواد مخدر نیازمند رویکرد اجتماعی و مشارکت مردم است

جمالی پور گفت: باید امر مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم و اجتماعی کردن هر کاری یعنی افزایش قدرت جامعه و نهادها و اگر مردم همراهی نکنند به توفیق نمی رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «هدایت الله جمالی پور» در همایش گرامیداشت سالروز مبارزه با مواد مخدر که امروز (سه شنبه ۸ تیر) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: بحث مواد مخدر امروز به عنوان ابزار مهلک در اختیار قدرت های استکباری است تا در جاهای مختلف برنامه ها و سیاست های خود را اجرا کنند و امروز این مسئله تهدیدی بزرگ برای سرمایه های انسانی است.

 

استاندار قزوین ادامه داد: برای اینکه در این مسئله، کشورها به ویژه کشور ما موفق شود، نیازمند برنامه ریزی گسترده هستیم و همیشه پیشگیری مقدم بر مقابله است و اگر بتوانیم در بحث پیشگیری برنامه ریزی گسترده داشته باشیم کار ما راحت تر شده و این فرصت ایجاد می شود بدون هزینه بتوانیم نیروی انسانی را در این مسئله صیانت و حفاظت کنیم.

 

وی اضافه کرد: در این مسئله همیشه کشورهایی موفق بودن که به پدیده اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر روی آوردند و همه اقشار جامعه را برای مبارزه در این حوزه بسیج کردند و از ظرفیت مردم استفاده کرده تا مردم را نسبت به این موضوع خطرناک آگاه کنند و وقتی جامعه آگاه شد، امر پیشگیری را انجام می دهد.

 

جمالی پور عنوان کرد: غفلت از این پدیده می تواند خطرات جدی را در جامعه رقم بزند، تجربه نشان داده اگر همه ظرفیت های قانونی را به کار بگیریم باز هم به دلیل نوع این مسئله، موفقیت ما نسبی است و کامل نیست و برای اینکه بتوانیم موفقیت کامل به دست آوریم باید کارها دیگری انجام دهیم.

 

وی اعلام کرد: باید طرحی نو داشته طرحی که آحاد جامعه نسبت به این مقوله آگاهی کامل یابند؛ امروز در فضاهای مختلف مشاهده می کنید برای این مسئله تبلیغات متفاوتی می شود برای مثال می گویند درمان کننده است در حالی که ماده مخدر به هیچ عنوان نمی تواند برای یک مسئله مفید باشد زیرا خسارت و ضرر آن صدها برابر بیش از ارزشی است که تبلیغ می شود و فرصت طلبان و دشمنان با رویکرد تبلیغی جوانان را فریب می دهند.

 

استاندار قزوین اظهار کرد: ما نیازمند کارهای جدی در جامعه هستیم و برای این کار نیازمند عزم جدی هستیم و هر کاری بخواهد انجام شود اگر هم افزایی وجود داشته باشد موفقیت رخ می دهد و تنش ها به حداقل می رسد و هم افزایی، همگرایی و انسجام، قدرت بزرگی برای جامعه می تواند ایجاد کند.

 

وی تأکید کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر اگر مردم در جامعه کنار خود قرار دهیم و گفتمان منطقی را در جامعه رقم بزنیم می توانیم در مقابله با این پدیده به توفیقات بزرگی برسیم و برای این کار باید دست به دست هم دهیم.

 

جمالی پور اضافه کرد: ما نیازمند ایجاد زنجیره بزرگ با رویکرد پیشگیری در درون کشور، شهر و روستا هستیم که ما را در رسیدن به توفیقات بزرگ کمک کند ما نمی توانیم توقع داشتیم نیروی انتظامی، سپاه و اطلاعات به تنهایی بتوانند جامعه را مصون کنند و این تصور غلطی است.

 

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری رویکرد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد:  برای این کار باید امر مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم و اجتماعی کردن هر کاری یعنی افزایش قدرت جامعه و نهادها و اگر مردم همراهی نکنند به توفیق نمی رسیم و این مردم هستند که قدرت را در یک جامعه رقم می زنند بنابراین ما باید از این قدرت به خوبی استفاده کنیم.

 

استاندار قزوین اعلام کرد: صدا و سیما و رسانه ها و تشکل ها می توانند در خلق این قدرت نقش ایفا کنند، اگر میزان آسیب های جنگ و مواد مخدر را مقایسه کنیم، قابل مقایسه با هم نیستند در پدیده شوم مواد مخدر بسیاری بدون خونریزی اسیر شده و از بین رفتند و یا ناکارآمد شدند و عدد و رقم در این حوزه نگران کننده است و برای این مسئله باید چاره جویی درست داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: ما باید جامعه را نسبت به این پدیده آگاه کنیم، خطر اینجاست که ما نتوانستیم این خطر جدی و مهلک را در سبد توجه خانواده قرار دهیم و باید این کار را انجام دهیم و باید با برنامه ریزی گسترده و بسیج رسانه ها و همه ابزارهایی که می توانند خانواده و جامعه را حساس کنند، جامعه را متوجه این مسئله کرد.

 

گفتنی است در این مراسم از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر در سطح استان تقدیر به عمل آمد.

 

کد خبر 1071312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha