فهم و سلیقه خرید آثار هنری رایج شود

ناظمی گفت: باید بتوانیم فهم و سلیقه خرید آثار هنری را در شهر گسترش دهیم به طوری که جامعه در کنار اهمیت به صنایع دستی چون فرش، آثار نقاشی هنرمندان بزرگ را هم بخرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدقاسم ناظمی» در پنجمین اکسپوی هنری تبریز، اظهار داشت: وجود یک واسطه به نام‌ حامی و سفارش دهنده میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همواره لازم است. در دوره‌های تاریخی ایران کاملا روشن است که وقتی یک اثر هنری تولید می‌شد، سفارش دهندگان یا مردم و یا نهادهای رسمی و حکومتی بودند که این امر منجر شده تا شاهد ایجاد محصولی به عنوان محصول فاخر هنری در جامعه باشیم که در نهایت بر میراث پیشینیان افزوده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: اگر واسطه‌ و حامیان حوزه فرهنگ را نادیده بگیریم، آثار تولیدکنندگانمان به دست مصرف کننده نمی‌رسد و مصرف کننده نیز به جهت بحث‌های هزینه‌ای به این آثار دسترسی نخواهند داشت در حالی که اگر حامیان دولتی و یا خصوصی نقش خود را در حوزه هنر به درستی ایفا کنند، شبکه‌ای از تولیدکنندگان در کنار مصرف کنندگان به تفاهمی می‌رسند که منجر به تولید آثار فاخر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دوره صفویه را مرور کنیم، می‌بینیم که در این دوره به جهت حمایت از جریان اصیل تولید فرهنگ و هنر شاهد بروز سبک و شیوه‌های مختلفی هستیم که به جهت فرصت فراهم شده برای هنرمندان تولید آثار هنری حتی در حد بالای سلیقه‌ها بوده است.

ناظمی بیان کرد: تولیدات حوزه معماری، مینیاتور، نقاشی، شعر، ادبیات و سایر حوزه‌ها، در نتیجه این فرصت ایجاد شده و در نهایت شاخص‌هایی را کسب کرده‌ایم که امروز به آن‌ها تکیه می‌کنیم و به جهان فخر می‌فروشیم.

وی متذکر شد: اگر این اتفاق نیفتد و سطح سلیقه عمومی جامعه تنزل یابد به طوری که خانه‌های مردم به آثار هنری زینت یابد که ارزش‌های ذاتی ندارند، قطعا نمی‌توانیم شاهد رشد هنرهای مختلف از جمله هنر تجسمی در شهر باشیم.

وی با بیان این‌که بخشی از وظیفه توسعه هنر شهر بر عهده حامیان خصوصی و بخشی از آن نهادها و حکومت‌ها است، گفت: اگر حکومت قدرتمندی وجود نداشت، آثاری چون مسجد کبود، ارگ تبریز  و ... ایجاد نمی‌شد. در آن دوره‌ها به معماران، نقاشان، منجمان، ادیبان مجال دادند که در ذیل حمایت‌های نهادهای اصلی پروبال باز کرده و رشد کند و به افق‌هایی فکر کند که برای مخاطبان عام قابل دسترس نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: امیدواریم برگزاری رویدادهایی چون اکسپوی هنری در تبریز و آذربایجان شرقی موقعیتی را فراهم سازد که شهروندان این شهر که بسیاری نیز در خانه‌های خود دارای موزه‌های کوچک بوده ولی از داشتن تابلوهای ارزشمند بر روی دیوارها محروم هستند، به این بخش از هنر و فرهنگ رجوع کنند و بخشی از بازار را در اختیار بگیرند.

وی متذکر شد: باید بتوانیم فهم و سلیقه خرید آثار هنری را در شهر گسترش دهیم به طوری که جامعه در کنار اهمیت به صنایع دستی چون فرش، آثار نقاشی هنرمندان بزرگ را هم بخرد.

وی تاکید کرد: امروز تجارت هنر بسیار پرسود است و بسیاری از مراکز اقتصادی در حوزه خرید و فروش آثار هنری فعالیت می‌کنند، اما این بازار هنوز برای عموم جامعه شناخته شده نیست در حالیکه اکسپوی هنری می‌تواند باعث عمومیت این موضوع شود.

ناظمی گفت: باید مخاطب این جامعه بداند که اگر اثر هنری ارزشمندی را با توصیه کارشناسان با قیمت مناسبی خریداری کرده می‌تواند همان اثر را در فرصتی دیگر و با قیمتی بالاتر به فروش برساند.

کد خبر 1072797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha