ضرورت کنترل ترددهای بین استانی برای کاهش کرونا در جنوب کرمان

اصغر مکارم گفت: در شرایط فعلی شاید تنها راه باقی مانده و تاثیرگذار ترین شیوه برای کاهش آمار کرونا این است که همگی با هم تلاش کنیم تا پروتکل ها رعایت شده و ترددهای با استان های درگیر محدود شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز ۱۴ تیر جلسه ستاد کرونای استان با حضور بصیری معاون استاندار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.


 «اصغر مکارم» در این جلسه، یکی از معضلات جنوب کرمان را همجواری با ۲ استان به شدت درگیر با کرونا و نیز ترددهای بالا برشمرد و گفت: از ابتدای کرونا تا پایان سال ۹۹ قریب ۱۳ هزار تست کرونا انجام شده که از این تعداد قریب ۵ هزار و ۶۰۰ مورد مثبت بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز قریب ۱۲ هزار و ۱۲۹ مورد تست کرونا گرفته شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: متاسفانه در این مدت کوتاه تست ۷ هزار و ۱۰۲ مورد مثبت بوده و این آمار تقریبا معادل موارد مثبت از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۹۹ است.


وی خاطرنشان کرد: در مدت زمان شیوع کرونا تا پایان سال ۹۹، قریب ۲۶۸ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا اتفاق افتاده  اما در طول سال جاری با توجه به ۷ هزار و ۱۲۹ مورد مثبت تقریبا ۱۱۱ مرگ ناشی از این بیماری بوده است.


مکارم ضمن ابراز تاسف از عدم رعایت جدی پروتکل های بهداشتی، بیان کرد: علی رغم هشدارها و توصیه های قبلی اما ما وارد پیک پنجم شدیم اما خوشبختانه ما توانستیم با همین امکانات محدود در سطح مراکز درمانی منطقه پاسخگوی بیماران سرپایی، بستری و درمان را پاسخگو باشیم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: اکنون قریب ۲۶۸ مورد مثبت بستری است که از این میزان ۱۵۰ مورد کووید مثبت بوده و ۲۰ بیمار بد حال در آی سی یو بستری هستند.


وی عنوان کرد: امروز ۱۲۶ مورد سرپایی و ۳۸ مورد بستری وجود داشت که نشان می دهد علی رغم تلاش ها اما ما همچنان در پیک بیماری قرار داریم 


مکارم وظیفه اصلی سیستم بهداشت و درمان را صیانت از سلامت مردم قلمداد کرد و افزود: در بحث تامین امکانات و تجهیزات و فضاهای درمانی تاکنون توانسته ایم با توجه به شرایط فعلی، تعداد تخت های آی سی یو در بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت را  افزایش داده و اکنون۴ بخش به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: در حال حاضر به اندازه امکانات موجود بیمار بستری است که اگر این شرایط ادامه پیدا کند مردم دچار مشکل می شوند چرا که امکانات ما محدود است.


وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به ارزش ۱۳ میلیارد تومان داروی رمدسیویر برای کمک به درمان بیماران کرونایی مصرف شده و از ابتدای کرونا تا پایان سال گذشته نیز به همین میزان داروی رمدسیویر مصرف شده است.


مکارم بیان کرد: در بحث تجهیزات اکسیژن ساز خوشبختانه مشکلی وجود نداشته و فقط برای یک مدت زمان کوتاهی در بیمارستان امام خمینی (ره) که حدود ۲ روز قبل، سطح ذخایر مخزن اکسیژن ساز پائین آمد که ۳۲۰ کپسول اکسیژن ساز جایگزین شد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: برای کنترل و پشت سر گذاشتن پیک پنجم بیماری کرونا ۲ راه پیش رو داریم یکی رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است و دیگری کنترل و اعمال محدودیت تردد با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.


وی با تاکید بر این که اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند واقعا امکانات بیمارستان های جنوب کرمان پاسخگو نیست، اظهار کرد: هم اکنون ۳ بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت بیماران کرونایی بستری هستند و یک آی سی یو نیز برای بیماران غیر کرونایی اختصاص داده شده است.


مکارم اضافه کرد: در بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج نیز یک بخش به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و تقریبا کلیه امکانات در اختیار کرونا است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه تاکید کرد: در شرایط فعلی شاید تنها راه باقی مانده و تاثیرگذار ترین شیوه این است که همگی با هم تلاش کنیم تا پروتکل ها رعایت شده و ترددهای با استان های درگیر محدود شود.

کد خبر 1073056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha