جهش بی‌تدبیری‌ها از مرغ به تخم مرغ/ ویروس کمبود، باز هم به جان بازار افتاد

چند روزی است تخم مرغ در خراسان جنوبی از نظرها پنهان و کمبود آن مشهود شده است، در این میان مسئولان مربوطه باز هم مثل همیشه وعده تامین تخم مرغ مصرفی مردم را می‌دهند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی؛ فعالیت 43 واحد مرغداری پرورش مرغ تخم گذار در خراسان جنوبی، این استان را در باب تأمین تخم مرغ خودکفا کرده، اما با وجود اینکه این استان مهد تولید مرغ و تخم مرغ در شرق کشور است مردم از نبود تخم مرغ در بازار گلایه مند هستند. این در حالی است که به گفته برخی مسئولان صادرات تخم مرغ به استان های همسایه، دلیل کمبود این محصول بر سر سفره خانوارها شده است.

 

رنج مرغداران از نبود دان

«علی دباغی»، مدیر یک واحد پرورش مرغ تخمگذار در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: مسئولان استان برای پیگیری درخواست های مرغداری ها سکوت می کنند، منِ مرغدار 6 ماه است که دان آزاد مصرف می کنم وقتی دولتی ها 6 ماه است که نهاده ای به ما نمی دهند نمی توانند اسمی از قیمت تعزیراتی به زبان بیاورند.

 

این مسئول با بیان اینکه مرغداری من تنها مرغداری سالم و به دور از بیماری در استان بوده است، گفت: باید مرا بابت سالم بودن گله مرغ تشویق می کردند نه اینکه دانی تحویلم ندهند؛ تخم مرغ تکنولوژی اتم نیست که در بازار کمبود باشد، کمبود تخم مرغ در بازار ناشی از خیانت مسئولان به مرغداران حاصل شده است.

 

وی با گلایه از قیمت هر کیلو تخم مرغ 16 هزار تومان در استان افزود: مسئولان با یک اشتباه در سیستم، سبب افزایش مالیات می شوند که مردم باید آن را بپردازند.

 

دباغی گفت: مجوز جابجایی گله را به ما نمی دادند و بازرسان روز گذشته از نزدیک رصد کرده اند و ما تولید تخم مرغ خود را در استان عرضه می کنیم، اما این درست نیست که من 6 ماه دان با قیمت آزاد مصرف کنم و مسئولان برای ما تصمیم گیری کنند که تولید خود را کجا عرضه کنم.

 

وی اظهارداشت: سلامت غذا را کارشناس مواد غذایی تشخیص می دهد؛ این در صورتی است که ما را مجبور می کنند تا دامپزشک را استخدام کنیم و حقوق او را از جیب مردم بگیریم، در حالی که این دامپزشک برای سلامتی مردم هیچ کاری نمی کند، مرغداری‌ها اگر دامپزشکی هم استخدام نکنند، دان آنها را قطع می کنند.

 

مسئولان عامل گرانی تخم مرغ! 

دباغی ادامه داد: ماهانه پنج میلیون تومان بابت دامپزشک از ما می گیرند، سازمان نظام مهندسی هم کارشناس دامپروری آموزش می دهد و ادعا می کند باید دامپرور استخدام کنیم، با این تفاسیر دولتی ها نمی گذارند، تخم مرغ با هزینه پایین به دست مصرف کننده نهایی برسد.

 

وی تفاوت هر کیلو تخم مرغ را در استان مبدا و مقصد را دو تا سه هزار تومان عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی استان 10 نامه به تهران فرستاده اما تهران جهاد کشاورزی ما را تحویل نمی گیرند، این در صورتی است که 80 درصد مرغداری های استان  برای تامین دان طیور خود با مشکل مواجه شده اند.

 

دباغی گفت: یکی از واحدهای پرورش مرغ استان روز گذشته خواستار معدوم سازی مرغ هایش به دلیل نبود دان شده و به پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مراجعه داشته، اما جهاد کشاورزی گفته ما هیچ کاره ایم! یک کیلو نهاده هم در اختیار معاونت پشتیبانی امور طیور جهاد نیست تا در مواقع بحرانی تحویل مرغدار بدهند.

 

این مدیر واحد پرورش مرغ تخمگذار در خراسان جنوبی با بیان اینکه مرغداری آنها روزانه 50 کارتن تخم مرغ تولید دارد، گفت:  وقتی دان آزاد تهیه می کنم،مجاز نیستم که برای توزیع تخم مرغ خود تصمیم بگیریم؟ این در صورتی است که دولتی ها مرا مجبور می کنند تا در داخل استان عرضه داشته باشم.

 

تاخیر در تحویل دان

وی با بیان اینکه برای هر تریلی بار دان  17 میلیون تومان هزینه می دهم ولی بار با سه ماه تاخیر می آید، گفت: مجبوریم دان آزاد بخریم، پنج مرکز توزیع در شهر بیرجند وجود دارد که 90 درصد تخم مرغ تحویل یک مرکز می شود، که این مرکز باید جوابگوی کمبود تخم مرغ در بازار باشد.

 

گزارش های میدانی خبرنگار ما حاکی از این است که مرغداران بابت کمبود دان طیور و تاخیر در تحویل دان در مهد تولید مرغ و تخم مرغ کشور معترض اند.  

 

 

فروشندگان تخم مرغ هم با بیان اینکه تقاضای مشتری ها به نحوی است که عرضه ای در بازار وجود ندارد، می گویند: روزی ۲۰ کارتن فروش داریم ولی الان هشت کارتن برای ما نمی آید.

 

تولید ۶۰ تن تخم مرغ در خراسان جنوبی

«محمدابراهیم ابراهیمی»، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تولید تخم استان در حال حاضر 60 تُن است و همه مرغداری ها دان خود را از سامانه بازارگاه تحویل می گیرند اما شاید دیرتر به دست شان برسد.

 

مرغداران می توانند ۶۰درصد تخم مرغ را صادر کنند

زجاجی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکل کمبود تخم مرغ در استان خراسان جنوبی طی چند روز آینده برطرف می شود.

 

وی افزود: برخی تولید کنندگان تخم مرغ خود را به بازار تحویل نمی دادند و آن را قاچاق می کردند اما جلسه تشکیل و مصوب شد تا مرغداران 40 درصد تولید تخم مرغ خود را در شهر عرضه کنند و 60 درصد را مجاز هستند صادرات داشته باشند.

 

زجاجی تفاوت قیمت تخم مرغ در استان با استان های همجوار را چهار تا پنج هزار تومان عنوان کرد و گفت: قیمت تخم مرغ در راستای جلوگیری از کمبود موجود، افزایش نخواهد یافت و مرغداران با تحویل 40 درصد تولید تخم مرغ می توانند نیاز استان را تامین کنند.

 

«علی تهوری»، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با تایید این مطلب که میزان عرضه تخم مرغ در واحدهای صنفی استان کاهش یافته است، گفت: نظارت ها بر مراکز عرضه و تامین تخم مرغ تشدید شده است.

 

«محمد اصغرزاده»، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به سایر استان ها ممنوع است، گفت: اما مازاد تخم مرغ استان با هماهنگی جهاد کشاورزی به استان های دیگر صادر می شود و اگر کمبودی باشد با هماهنگی تنظیم بازار و جهاد کشاورزی رفع می شود چراکه روزانه 45 تُن تخم در استان تولید می شود که 25 تن در داخل استان مصرف می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1073590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha