سفارش امام جواد(ع) به پرهیز از حبط عمل/ بخشندگی و کرم از اوصاف جواد الائمه (ع)

حجت الاسلام اسلامی گفت: یکی از اوصاف جواد الائمه (ع) بخشندگی و جود و کرم فوق العاده ایشان بوده است. علاوه بر اینکه خود حضرت به فکر رسیدگی و خدمت به مردم بودند، شیعیان و محبّان خویش را به خدمت و مهربانی و بخشندگی بی منّت به مردم دعوت می کردند.

حجت الاسلام «هادی اسلامی»؛ استاد برجسته حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اوصاف و سیره حضرت جواد الائمه علیه السلام گفت: یکی از اوصاف جواد الائمه (ع) بخشندگی و جود و کرم فوق العاده ایشان بوده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه خود آن حضرت به فکر رسیدگی و خدمت به مردم بودند، شیعیان و محبّان خویش را نیز سفارش و دعوت به خدمت و مهربانی و بخشندگی بی منّت به مردم می فرمود.

حجت الاسلام اسلامی با نقل واقعه ای تاریخی از دوران جوادالائمه علیه السلام تصریح کرد: مردى خدمت حضرت‏ جواد عليه السّلام رسيد در حالى كه بسيار خوشحال بود، امام عليه السّلام فرمود: چرا خوشحال هستى؟ گفت: يا ابن رسول الله از پدرت شنيدم مى‏فرمود: سزاوارترين روز براى بنده روزى است كه در آن موفق شود به برادران خود كمك كند و به درد دل آنها برسد.

وی افزود: امروز ده نفر از برادران نيازمند نزد من آمدند، آنها داراى زن و فرزند بودند، و از شهر ديگرى آمده بودند، من به آنها توجه كردم و هر چه از من خواستند به آنها دادم، از اين جهت خوشحال هستم كه خداوند توفيق خدمت‏گزارى به برادران را به من عنايت فرمود.

امام جواد عليه السّلام فرمود: به جان خودم سوگند سزاوار است شما خوشحال گردى، اگر كارى نكنى كه بعد از اين اثر اين كار خوب را از بين ببرى، گفت: قربانت گردم چگونه اعمال من اثر خود را از دست مى‏دهد در حالى كه من از شيعيان مخلص شما هستم.

وی خاطرنشان کرد: امام فرمود: آرى صدقات و نيكى به برادران را باطل مى‏كنى، گفت: يا ابن رسول اللَّه چگونه باطل مى‏گردد، فرمود: اين آيه شريفه را تلاوت كن: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد صدقات خود را با منت نهادن و آزار دادن ديگران باطل نكنيد.

گفت: يا ابن رسول الله من بر آنها منت نگذاشتم و به آنان آزارى هم نرسانيدم، امام فرمود: خداوند نفرموده به كسانى كه صدقه مى‏دهيد منت نگذاريد و يا آنها را اذيت نكنيد، و مقصود از آن هر گونه منت و اذيت كردن مى‏باشند و تنها به آنها ارتباط ندارد.

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: امام جواد فرمودند: متوجه باش اذيت و آزار كردن آنها بزرگتر است و يا آزار دادن به فرشتگان كه حافظ اعمال شما مى‏باشند و يا اينكه ما را اذيت كنيد، آن مرد گفت: يا ابن رسول اللَّه البته اين بزرگتر است، امام فرمود: پس در اين صورت من و آنها را آزار داده‏اى و صدقه ‏ات را باطل كرده‏ اى، گفت: چگونه؛ فرمود: هم اين گونه كه گفتيد چگونه صدقه و انفاق من باطل مى‏گردد در حالى كه من از شيعيان خالص شما هستم، بعد فرمود: متوجه باش آيا مى‏دانى شيعيان خالص ما چه كسانى هستند، گفت نمى‏دانم، فرمود: آنها عبارتند از جبرئيل، مؤمن آل فرعون و صاحب يس.

وی افزود:امام فرمودند: صاحب يس همان است كه خداوند فرمودند: وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏، و هم چنين سلمان و ابو ذر و مقداد و عمار هستند كه از شيعيان بشمار مى‏روند، تو خود را به اين گروه پيوسته‏اى، آيا تو با اين ادعاء فرشتگان و ما را آزار نداده‏اى آن مرد گفت: استغفار مى‏كنم بفرمائيد چگونه بگويم؟

 

این استاد حوزه عنوان کرد: امام فرمودند: بگو من از مواليان و دوستان شما هستم و با دشمنان شما دشمن مى‏باشم، و با دوستانت هم دوستى مى‏كنم و از گفتارى كه مورد انكار شما قرار گرفت توبه مى‏كنم، كارى كه مورد انكار شما و فرشتگان قرار گيرد مورد انكار خداوند هم هست، امام فرمود: اكنون پاداش صدقات به شما برگردد. خدمت به مردم فقط کمک مالی نیست بلکه در مواردی که انسان توان مالی برای کمک به دیگران ندارد،  می تواند به دیگران خدمت کند.

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به اوصاف و سیره حضرت جواد الائمه علیه السلام گفت: حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافتند. نام ایشان محمد و معروف به جواد و تقی بودند.

وی افزود: القاب دیگر ایشان رضی و متقی بوده، لیکن تقی از همه معروفتر می باشد. امام‌ جواد تنها فرزند امام ‌رضا علیه‌السلام ‌است‌. امام‌ جواد (ع)، ‌هفت ‌سال ‌و اندی‌ از عمر پدر گرامیشان را درک و در 8 سالگی به امامت رسیدند و سرانجام در آخر ذیقعدۀ سال ٢٢٠ هجرى توسط همسرشان ام الفضل دختر مأمون در حالی که بیش از 25 سال نداشتند و پس از 17 سال امامت، به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به زوال حکومت عباسیان در دوران زندگی امام جواد علیه السلام تصریح کرد: جواد الائمه (ع) در دوران حکومت «مأمون» و «معتصم» عباسی زندگی کردند. در این دوران حکومت عباسیان با مرگ مأمون عباسی و قدرت گرفتن معتصم، رو به نزول قرار گرفته بود.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی های امام جواد(ع) علم فراوان و وسیع ایشان بود. مناظرات علمی که امام(ع) با دانشمندان فرقه ها و مذاهب مختلف در این دوره دارد، بسیار مهم است. با اینکه در آغاز امامت یک نوجوان بود، در مناظرات و بحث های مختلف اسلامی و فکری با دانشمندان آن زمان، آنان را مغلوب کرد، همین مساله علامتی بر حقانیت امامت ایشان بود.

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: امام جواد (ع) با مناظرات خود بسیاری از اندیشه های انحرافی و باطلی را که در جامعه پیدا شده بود، به چالش جدی کشید و دوباره آموزه های قرآن و عترت را زنده کرد و مردم را به صراط مستقیم دعوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف دشمنان آن حضرت از برپایی این مناظرات، منکوب و تحقیر کردن ایشان بود. اما پاسخ های امام (ع) چنان محکم و مستدل بود که همیشه نتیجه عکس می داد و دشمنان ایشان به نتیجه دلخواه خودشان نمی رسیدند.

کد خبر 1074224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha