شرکت ۹۸ درصد دانش‌آموزان کردستانی در طرح کوچ

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان از اجرای طرح کوچ در پنج مرحله و شرکت ۹۸ درصد دانش‌آموزان در این برنامه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، افشین خوش‌گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان، در آئین تجلیل از برترین‌های حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد؛ هدف از برگزاری این همایش را قدرشناسی و قدردانی از فعالان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزی در سال 1399-1400 عنوان کرد.

 

 

خوش‌گوار با بیان اینکه سال تحصیلی 1400-1399 سال ویژه و منحصر به فردی در تمام حوزه‌های آموزش و پرورش بود؛ گفت: به واسطه شیوع ویروس کرونا، شاهد تغییر و تحولات فراوان در اجرای برنامه‌ها و فعالیتها بوده‌ایم که حوزه تربیت بدنی نیز خارج از این قاعده نبوده است و پس از حوزه اقتصاد، ورزش بخشی بوده که از تهدید کرونا بیشترین آسیب را هم در ابعاد حرفه‌ای، قهرمانی و همگانی دیده است.

 

 

وی افزود: در آموزش و پرورش تا قبل از شیوع ویروس کرونا دغدغه داشتیم که یک ساعت درس تربیت بدنی جوابگوی نیازهای جسمانی و حرکتی دانش‌آموزان نیست و چون امکان افزایش این میزان ساعت در برنامه درس ملی طولانی، پروسه زمان بر و پیچیده بود، از سال 93 با تغییر مدل در برنامه‌ها و تعریف طرح‌های مکمل درس تربیت بدنی همچون المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، ورزش صبحگاهی، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای و غیره در صدد افزایش سرانه زمان فعالیت ورزشی در مدارس برآمدیم.

 

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بیان کرد: در حالی که کم کم به اثرگذاری و اثربخشی این طرح‌ها امیدوار می‌شدیم به یکباره کرونا شیوع پیدا کرد و به ناچار و ناگهانی وارد یک زیست بوم جدید شدیم که خوشبختانه مجموعه آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا عکس‌العمل مناسب و به موقعی از خود نشان داد و با فراهم کردن بستر شبکه شاد، استمرار و تداوم فعالیت‌های آموزشی را شاهد بودیم.

 

 

خوش‌گوار ادامه داد: معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان نیز همراه با سایر بخش‌ها تلاش کرد برنامه‌های خود را با انطباق و سازگاری با شرایط کرونایی اجرا کند.

 

وی با بیان اینکه هم در سطح وزارتی و هم در سطح استانی برنامه های و اقداماتی انجام شد؛ گفت: هدف این برنامه‌ها در مجموع حفظ وجهات و شأنیت تربیت بدنی به عنوان یک واحد درسی مستقل و نیز ضرورت فعالیت بدنی و حرکتی دانش‌آموزان در محدودیت‌های کرونایی بود.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت استان با بیان اینکه کردستان جزو اولین استان‌هایی بود که در تدوین محتوای الکترونیکی درس تربیت بدنی پیش قدم شد؛ اظهارکرد: باتوجه به رنگ بندی‌های کرونایی طرح درس‌هایی تهیه شد و در قالب یک لوح فشرده و به تعداد معلمان تربیت بدنی استان تکثیر و توزیع شد و مبنای اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی قرار گرفت.

 

 

911 مدرسه مورد نظارت قرار گرفت



خوش‌گوار نظارت و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت مدارس را از دیگر برنامه‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت استان عنوان کرد و گفت: در این راستا از ظرفیت سرگرو‌های آموزشی استفاده کردیم و آنان با هماهنگی مدیر مدرسه و معلم تربیت بدنی اقدامات و فعالیت‌های معلم تربیت بدنی در فضای مجازی رصد و ارزیابی شد که از این طریق 911 مدرسه مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت.

 

 

وی از طراحی سوالات و گویه‌های چک لیست‌های ارزیابی به صورت یک لینک اینترنتی خبرداد و گفت: در این اقدام ابتکاری طی فرایندی آن را در اختیار کارشناسان شهرستان‌ها و سپس مدیر مدرسه قرار دادیم و مدیر مدرسه با پاسخگویی آنلاین به سوالات، نمایه‌ای کلی از وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی سایر برنامه‌ها به استان منعکس می‌کرد.

 

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: از این طریق که طی دو بازه زمانی بهمن و اردیبهشت ماه 1399 صورت گرفت تعداد 2500 مدرسه ارزیابی شد و نتایج آن تحلیل و بازخورد لازم به شهرستان‌ها داده شد.

 

اجرای طرح کوچ در 5 مرحله و شرکت 98 درصد دانش‌آموزان در این برنامه 

 

معاون تربیت بدنی و سلامت از اجرای طرح کوچ به عنوان محوری‌ترین برنامه حوزه تربیت بدنی در سال تحصیلی 1399-1400 نام برد و با بیان اینکه در این طرح به اهداف کمی و کیفی مد نظر رسیده‌ایم؛ گفت: این برنامه در 5 مرحله به صورت مطلوب اجرا شد و تقریبا 98 درصد دانش‌آموزان در این طرح شرکت کردند و جزو 5 استان برتر کشور شدیم و مقرر است هفته آینده نشست خبری با حضور اصحاب رسانه داشته باشیم.

 

برگزاری چهارمین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی و اولین کنگره چاقی و کنترل وزن به صورت مجازی به میزبانی استان

 

وی از برگزاری چهارمین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی و اولین کنگره چاقی و کنترل وزن به صورت مجازی به میزبانی استان کردستان خبرداد و گفت: با حمایت‌های مدیرکل و علیرغم محدودیت‌ها، چون برند این همایش به نام استان کردستان است هم‌اکنون در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری این همایش در شهریور ماه سال جاری هستیم.

 

برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان به صورت مجازی

 

خوش‌گوار با اشاره به اینکه مسابقات ورزشی به سبک و سیاق گذشته وجود نداشت؛ گفت: با تدبیر فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مسابقات به صورت مجازی طراحی شد و در دو مرحله آذر ماه در دو رشته فوتسال و طناب زنی در مرداد ماه 10 رشته برگزار خواهیم کرد که در مرحله اول و در مسابقات کشوری تیم فوتسال استان موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی شد و در جشنواره طناب زنی نیز ۴ دانش‌آموز شهرستان‌های مختلف ۴ مدال رنگارنگ به دست آوردند.

 

وی خاطر نشان کرد: در این بخش نیز با نظر وزارت متبوع میزبانی فضای مجازی دو رشته والیبال و شطرنج در دو بخش دختران و پسران به استان کردستان واگذار شد که شهریور ماه برگزار می‌شود.

 

این مقام مسئول یکی دیگر از فعالیت‌های سال گذشته معاونت تربیت بدنی استان، را پایلوت بودن استان در چندین برنامه کشوری دانست و گفت: فیلم آموزشی رشته تنیس روی میز در کانال‌های ورزشی در سه سطح پیشرفته،  نیمه پیشرفته و مبتدی در استان کردستان برای سراسر کشور در 36 جلسه تهیه شد.

 

وی گفت: همچنین فیلم آموزشی نرمش صبحگاهی نیز در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول در 10 جلسه برای تمام استان‌های کشور تهیه شد.

 

وی تهیه و ارسال کاروان تجهیزات و اقلام ورزشی به شهرستان‌ها و مناطق، ایجاد و راه‌اندازی 13 کلاس درس تربیت بدنی در فضاهای بلااستفاده مدارس، راه‌اندازی 9 مدرسه پویا، به بهره‌برداری رسیدن دو زمین چمن مصنوعی در شهرستان قروه و منطقه زیویه، برگزاری چندین کارگاه و دوره آموزشی مجازی توانمندسازی معلمان تربیت بدنی، ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در شورای آموزش و پرورش و شورای ورزش استان،  100 درصدی معلمان تربیت بدنی در شبکه شاد و... را از دیگر اقدامات معاونت تربیت بدنی و سلامت استان برشمرد.

کد خبر 1075792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha