آیین نامه مربوط به سریال های خانگی در سال ۹۹ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت از سریال های خانگی گفت: در سال ۹۹ آیین نامه مربوط به سریال های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده است و امیدواریم هرچه سریع تر این شورا نسبت به تصویب این آیین نامه اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی در ادامه جلسه علنی صبح امروز دوشنبه 28 تیر و در پاسخ به سوال محفوظی نماینده آبادان و 45 تن از نمایندگان مجلس در مورد علت عدم کنترل و نظارت در حوزه رعایت شئونات اخلاقی و تبلیغ ناهنجاری های اجتماعی در شبکه خانگی گفت: موضع سریال های خانگی از زوایای مختلف فرصت ها و مخاطراتی دارد. در حوزه فرصت هایی که این سریال ها دارند در فضای اقتصاد فرهنگ و هنر موضوع قابل توجه ای است و بخش قابل توجه ای از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است. در این رابطه آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال های خانگی و تلویزیونی و بعد از آن ترکیه، کره جنوبی و انگلستان است. در حال حاضر 150 سریال ترکی به بیش از 100 کشور جهان صادر شده است. در واقع این کشورها حوزه بسط فرهنگ شان را از طریق سریال های خانگی انجام می دهند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بحث سریال های تولیدی خانگی هم از منظر اقتصادی و هم فرهنگی جایگاه مهمی در جهان پیدا کرده است. کشور ما نیز نمی تواند نسبت به این روند بی توجه باشد یعنی اگر نتوانیم تولید داخلی خودمان را در فضای داخلی کشور به نمایش دربیاوریم، قطعا مصرف کننده اصلی تولیدات غربی و منطقه ای خواهیم بود.

 

وی بیان کرد: در یک و نیم سال اخیر که شرایط کرونایی بود شرایط قرنطینه ایجاد می کرد که مردم بیشتر در خانه بمانند و کمتر در محیط های پر تجمع حضور یابند در این میان سریال های خانگی اهمیت ویژه ای داشته است.

 

وی با اشاره به مخاطرات این حوزه در کنار این فرصت ها گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نگاه فرصت و مخاطرات را در این حوزه پیش برده است. در عین استفاده از فرصت ها به مخاطرات نیز توجه داشته است. از جمله مخاطرات اصلی در این حوزه بحث محتوا است. ما معتقدیم ضعف مضمون و ناهنجاری ها و عبور از مقررات اخلاقی، دینی و سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

صالحی بیان کرد: از دیگر مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به حقوق مصرف کننده است. اینکه اگر سریالی آن قدر کشش نداشته باشد و بخواهند با آب بستن به آن، آن را طولانی تر کنند، حقوق مصرف کننده ضایع شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از دیگر مواردی که ما باید در حوزه مخاطرات به آن توجه کنیم، اقتصاد سریال سازی است. اینکه منابع ما سریال سازی شفاف و قابل اطمینان باشد.

 

وی با اشاره به روند ساخت سریال های خانگی گفت: هر سریالی که بخواهد ساخته شود باید در ابتدا پروانه ساخت بگیرد. در واقع ابتدائا باید موافقت اصولی بگیرد، طرح اولیه اش باید تصویب شود و در مرحله دوم لازم شده است که فیلمنامه کامل یک سریال به شورای پروانه ساخت ارایه شود. در گذشته این گونه نبود که کل فیلمنامه برای پروانه ساخت ارایه دهند که اعضای شورای پروانه ساخت بخواهند آن را بررسی کنند اما در حال حاضر باید کل فیلمنامه به اعضای شورا ارایه شود.

 

وی با بیان اینکه جوهره اصلی ساخت یک فیلم و سریال فیلمنامه است، گفت: در طول ساخت و ساز سریال ها مشاوره به کمک فیلمنامه نویس می آید تا حل مشکلات بیشتر شود. تمرکز اولیه بر این است که ما یک فیلمنامه خوب داشته باشیم، فیلمنامه خوب هم مورد توجه شورای فرهنگ ساخت قرار گیرد.

 

صالحی ادامه داد: حداقل باید 5 الی 6 حلقه از حلقات یک سریال را بیاورند تا مسئله مجوز اکران و نمایش پیدا کنند. علاوه بر این بایستی در هر مرحله سه نسخه پیشاپیش در شورای نمایش بیاید که اگر اصلاحات نیاز داشت، فرصت اصلاحات باشد.

 

وی در توضیحاتی در رابطه با بحث مالی فیلم ها و سریال ها گفت: در بحث های مالی فیلم و سریالی که می آید و پروانه ساخت می خواهد بگیرد، باید در ابتدا خوداظهاری مالی داشته باشد، اینکه منابع مالی شان از کجاست و بعد از مشخص شدن این موضوع و وقتی که سریال ساخته شد، پروانه مالکیت الزام دارد به اینکه سهامداران و سرمایه گذاران را مشخص کنند.

 

وی با اشاره به ارایه آیین نامه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بحث سریال های خانگی گفت: در این آیین نامه که در سال 99 به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده است، تلاش شده است که با اطمینان خاطر بیشتری بتوانیم نسبت به فرصت ها و تهدیداتی که در این حوزه داریم نسبت به ساخت سریال های خانگی اقدام کنیم.

 

وی ادامه داد: در این آیین نامه پیش بینی شده است که شورای فراقوه ای متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیما تشکیل شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این آیین نامه مواردی چون پشتوانه مالی سریال ها و شفافیت منابع اقتصادی آمده است که امیدواریم هرچه سریع تر شورای عالی انقلاب فرهنگی این آیین نامه را تصویب کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دهه پیش رو دهه تصویر است، گفت: این دهه، دهه سریال ها است. هم اقتصاد فرهنگ و هنر به سریال ها وصل است و هم باعث تقویت دیپلماسی کشورها می شود. ما اگر بخواهیم دیپلماسی دفاعی در مقابل مصرف سریال های بیگانه داشته باشیم و هم دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته باشیم نیاز به سیاستگزاری در حوزه سریال های خانگی داریم.

کد خبر 1077011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha