عرفه یعنی خدا را در حالات ابعاد و زوایای زندگی موثر بدانیم 

حجت الاسلام احمد نانو گفت: به قول امروزی‌ ها باید از غیر خدا قطع امید کرد و به عبارت بهتر باید صفر تا صد امیدمان به خدا باشد، عرفه یعنی خدا را در کلیه حالات، ابعاد و زوایای زندگی بدانیم.

حجت الاسلام «احمد نجنو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: روز عرفه در معارف دینی ما به نام عید نامگذاری شده اما به دلیل هم زمانی با شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) که اولین شهید راه امام حسین (ع) است، جنبه عید بودن آن تحت الشعاع قرار گرفته است.


امام جمعه کهنوج بیان کرد: یکی از وجوه مهم در روز عرفه، دعا و نیایش به درگاه خداوند است و بیش از همه زمان ها، در روز عرفه دعا به اجابت نزدیک‌ بوده و همچنین در روایت است که شخصی سوال کرد، اگر ماه رمضان بر ما گذشت و کسی نتوانست به درگاه خدا کاری کند، او صبر کند سال دیگر ماه رمضان را درک کند یا تلاش کند عرفه را درک کند؟ در پاسخ آمده است که فرد باید روز عرفه را درک کند.


وی تاکید کرد: عرفه با این که ۲۴ ساعت یا همان یک شبانه روز است اما پتانسیل یک ماه رمضان را دارد و پیامبر اسلام (ص)، آن رسول رحمت و بشارت دهنده ثواب و عقاب می‌فرمایند؛ «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند.


حجت الاسلام نجنو ادامه داد: با چنین وسعتی در پذیرش گناه، انسان در روز عرفه و گنجانده شدن دیدار با این میراث به جا مانده از ابراهیم خلیل الله (ع)، می‌توان معنای دست نخورده ای از پذیرش توبه را آموخت و بنابراین روز عرفه به دلیل این عفو عمومی روز عید نیز خوانده می‌شود.


امام جمعه کهنوج با توجه به وجه تسمیه و نامگذاری این روز به عنوان روز عرفه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، ابراز کرد: در روایت است که آن حضرت فرمودند؛ در نهم ذی الحجه حضرت جبرئیل، حضرت ابراهیم را به عرفات آورده و انجام مناسک و اعتراف به گناه را تاکید کرده اند بنابراین این روز به نام روز عرفه نامگذاری شده است.



وی اظهار کرد: یکی از مهمترین و بهترین فرصت های موجود در این روز، فرصت خداشناسی است، تامل و تدبر در دعای عرفه امام حسین که در حقیقت بیان و شرح حقایق توحیدی و مراتب آن است ما را به این موضوع یعنی خداشناسی نزدیک تر می کند.

 

حجت الاسلام نجنو اضافه کرد: به قول امروزی‌ ها باید از غیر خدا قطع امید کرد و به عبارت بهتر باید صفر تا صد امیدمان به خدا باشد، عرفه یعنی خدا را موثر در کلیه حالات، ابعاد و زوایای زندگی بدانیم.
 

 

امام جمعه کهنوج یادآور شد: در روایت است که امام سجاد (ع) نیز در منزلت روز عرفه می‌فرمایند؛ در روز عرفه از هیچ کس غیر از خدا درخواست نکنید، و در مناجات شعبانیه نیز آمده است، إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ اگر کمال انقطاع صورت بگیرد و انسان از غیر خدا دور شود، درک عرفه محقق می‌شود.
 


وی با بیان این مطلب که ای کسانی  که شب‌های قدر را درک نکردید و از آن بهره نبردید، عرفه را از دست ندهید، عنوان کرد: بیهوده نیست که امیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند؛ برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‏ شوند و همچنین رسول خدا (ص) می‌فرمایند؛ خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏ رهاند.

 

حجت الاسلام نجنو با اشاره به اعمال عرفه، افزود: غسل، شب زنده داری و عبادت، زیارت امام حسین(ع)، روزه داری، تسبیحات پیامبر اکرم (ص) و دعایی از امام صادق و امام حسین (ع) از اعمال ویژه این روز بزرگ است.

 

 

امام جمعه کهنوج در خاتمه با اشاره به این که روز عرفه به عنوان روز نیایش و مناجات با خدا از آن یاد می شود، تاکید کرد: از آنجایی که جامعه بشری و به خصوص ممالک اسلامی اکنون درگیر بیماری کرونا هستند پس در این روز که نسیم رحمتی می وزد بیابیم برای نابودی این ویروس منحوس و شفای عاجل بیماران دست به دعا برداریم و از خداوند متعال بخواهیم تا با ریشه کن شدن این بیماری توفیقات معنوی بیشتری همچون حضور در راهپیمایی اربعین و حج نصیب ما شود.

کد خبر 1077268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha