سفره خانوار ۵ درصد کوچکتر شده است/علت تورم نیاز بودجه‌ای دولت است

عینیان با اشاره به اینکه تورم سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نشان می‌دهد که سفره خانوار ۵ درصد کوچکتر شده است، گفت: علت اصلی تورم از بانک مرکزی شروع نمی‌شود. علت، نیاز بودجه‌ای دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مجید عینیان، کارشناس آمار و استاد دانشگاه شب گذشته (پنجشنبه 31 تیر) در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه آمارگیری هزینه و درآمد استفاده‌های بیشماری دارد، اما نباید این طرح عاملی برای مقایسه هزینه و درآمد خانوار باشد، گفت: هزینه از محل درآمد تامین می‌شود و در طولانی مدت نمی‌تواند هزینه بیشتر از درآمد باشد.

 

وی با بیان اینکه خطا‌های آمارگیری بیشتر است، اما با این بهانه نمی‌توان نتایج آمار گیری را زیر سوال ببرد، گفت: آمارگیری هزینه و درآمد یکی از حرفه ای‌ترین آمارگیری هاست.

 

عینیان با اشاره به اینکه تورم سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نشان می‌دهد که سفره خانوار ۵ درصد کوچکتر شده است، گفت: علت اصلی تورم از بانک مرکزی شروع نمی‌شود. علت، نیاز بودجه‌ای دولت است و درباره تامین هزینه و کاهش هزینه دولت باید کار شود تا توازن ایجاد شود.

 

این کارشناس آمار با بیان اینکه ممکن است درآمد ریالی مردم بالا رفته باشد، اما هزینه‌ها خیلی بالاست، گفت: کل هزینه و سفره خانوار از بهداشت تا آموزش کوچکتر شده است.

 

وی با بیان اینکه برای خانوار پس انداز نیاز زندگی است، افزود: نرخ پس انداز در کشور خیلی پایین است. با انتشار ریز داده‌های مرکز آمار درباره هزینه و درآمد دستگاه‌های تصمیم ساز مثل مجلس بخصوص مرکز پژوهش‌های مجلس از این آمار استفاده می‌کنند.

کد خبر 1078070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha