نمازجمعه نهادی خدمتگزار برای ملت و دولت است/ ائمه جمعه زبان گویای مردم

آیت الله شاهچراغی با بیان اینکه در زمان جنگ نماز جمعه پایگاهی برای حضور مردم در جبهه های جنگ بود گفت: نماز جمعه نهادی مهم، مقدس، پاک، خدمتگزار برای دولت، ملت و انقلاب است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: نماز جمعه یکی از مهمترین شعائر اجتماعی مسلمانان است که همواره از صدر اسلام برگزار می شده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تمام شهرهای کشور با حضور ائمه جمعه برپا می شود، ائمه جمعه در برپایی این نماز نقش محوری دارند. نماز جمعه دارای دو خطبه است که خطبه اول با موضوع تقوا و خطبه دوم آن همواره در مورد مسائل اجتماعی، سیاسی و مشکلات مردم در آن منطقه و محدوده جغرافیایی ائمه جمعه با مردم گفتگو می کنند. نماز جمعه همواره در نظام اسلامی در حفظ ارزشهای انقلاب و تحقق اهداف آن نقش محوری داشته و همواره در شرایط بحرانی کشور از جنگ تحمیلی، سیل، زلزله و بیماری  تا حل مشکلات مردم بسیار موثر بوده است در همین رابطه گفتگویی با آیت الله سید محمد شاهچراغی، عضو خبرگان رهبری استان سمنان و نماینده ولی فقیه در استان سمنان به شرح زیر ارایه می شود.

 

اهمیت اقامه نماز جمعه از دیدگاه امام خمینی ره را توضیح بفرمایید ؟

حضرت امام (ره) که موسس تمام نهادهای انقلابی هستند جمله ای در مورد اقامه نماز جمعه فرمودند که با این جمله اهمیت نماز جمعه، امام (ره) بیان کردند که نماز جمعه چه نهاد مهمی است و چقدر برای نظام و انقلاب ارزشمند است. امام (ره) فرمودند اگر انقلاب اسلامی هیچ نتیجه و برکتی نداشت که در واقع تمام ارزش ها و برکات را دارد، اگر هیچ فایده ای جز اقامه نماز جمعه نداشت همین برای انقلاب کافی بود یعنی اگر انقلاب اسلامی تنها یک ثمر داشت و آن اقامه نماز جمعه بود، کافی بود.


اهمیت نماز جمعه برای نظام اسلامى را چگونه ارزیابی می کنید؟

 نماز جمعه نهادی مهم، مقدس، پاک، خدمتگزار برای دولت، ملت و انقلاب است. اگر انصافا بخواهیم  اهمیت نماز جمعه را بیان کنیم، باید بگوییم نماز جمعه نهادی است که در تمام سال در خدمت مردم، نظام، رهبری است که البته این همه آوازه را تنها شخصیتی که این آوازه را سر داد، امام (ره) بود و پس از آن مقام معظم رهبری است.


ضرورت جایگاه نماز جمعه و ائمه جمعه را چگونه می بینید؟

نماز جمعه یک منصب است که ائمه جمعه می توانند با حکم ولی فقیه آن را اقامه کنند و بدون آن حکم نماز جمعه را نمی توان اقامه کرد. این منصب الهی است.


خطبه های نماز جمعه با چه مضمونی برگزار می شود؟

 الحمدالله در استان ما 19 امام جمعه وجود دارد که خطبه هایشان ولایی، مردمی و به زبان مردم است و مشکلات استان را در نماز جمعه بیان می کنند که همان نام عبادی سیاسی را بر نماز جمعه گذاشته اند.


آیا با توجه به شیوع ویروس کرونا و کم شدن اجتماعات مردمی برای کنترل این بیماری نمازجمعه تعطیل شد؟

نماز جمعه هم عبادت و هم سیاست است. کرونا مقداری حضور مردم را کاهش داده است اما تعطیل نشده است و یا به صورت مجازی و تجمع کوچک الحمدالله در کشور اقامه می شود و بسیار مردم از آن استقبال می کنند.


وظیفه مردم در قبال نماز جمعه چیست؟

مردم وظیفه دارند در نماز جمعه حضور یابند و وظیفه مردم حضور در نماز جمعه است و وظیفه امام جمعه نیز رفع مشکلات کشور و بیان آنها است.


ائمه جمعه تا چه میزان در انتقال مشکلات مردم به مسئولان موثر هستند و می توانند مشکلات آنها را حل کنند؟

در حقیقت امام جمعه زبان مردم است و مردم را به تقوا دعوت می کند و از سوی دیگر مشکلات آنها را به مسئولان منعکس می کند. اگر تقوا باشد، همه چیز هست. راه خروج از مشکلات تقوا است. راه خروج از مشکلات کشور به کار بستن توصیه های ائمه جمعه است.

 

نقش نماز جمعه در شرایط سخت کشور و حل بحرانها چگونه ارزیابی می کنید؟

نماز جمعه مردم را به سوی خدا دعوت می کند و آنها را به خوبی ها بشارت می دهد و مردم را با مسایل کشور آشنا کرده، در زمان جنگ نماز جمعه پایگاهی برای حضور مردم در جبهه های جنگ بود. نماز جمعه کمک های مردمی را جمع می کرد و به جبهه ارسال می شد یعنی نماز جمعه به جد ارزش های انقلاب را حفظ کرده است .


نقش نماز جمعه در گام دوم انقلاب و تحقق اهداف آن چگونه است؟

 در گام دوم نیز همان گامی که در چهل سال اول برداشتیم، همان برنامه باید با تقسیم بندی اجرا شود یعنی در نماز جمعه وظیفه ای را دیگران دارند و باید به فرامین رهبر انقلاب توجه کنند تا بدانند رهبر انقلاب از آنها چه می خواهد و آن را اجرایی کنند.

کد خبر 1078542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha