مروری بر زندگی و شخصیت حجت الاسلام ابوالقاسم اقبالیان

حجت الاسلام «ابوالقاسم اقبالیان» از نخستین روحانیونی بود که پیش از آغاز رسمی جنگ در شهریور ۱۳۵۹ به خوزستان رفت و اولین کاروان طلاب رزمنده را در دوم مهر به آبادان اعزام کرد.

خبرگزاری شبستان- آران و بیدگل، حجت‌ الاسلام ابوالقاسم اقبالیان در سال ۱۳۲۹ در شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل متولد شد. وی در اوان کودکی مادر خود را از دست داد. پدرش مرحوم حسن اقبالیان از کشاورزان متدین و مذهبی ابوزیدآباد به شمار می‌رفت که علاوه بر علاقه و ارادت به مراجع و علمای دینی، خود نیز در ارائه احکام و مسائل شرعی و نقل فتاوی علما اشتهار داشت. به همین دلایل عوامل رژیم پهلوی او را به قلعه گبری جمال‌آباد ورامین تبعید کردند.

 

ابوالقاسم، دوران کودکی را از سه سالگی در جمال‌آباد گذراند. تا کلاس ششم ابتدایی را در همان روستا خواند و پس از آن برای دوران دبیرستان به ورامین رفت. کلاس سوم دبیرستان بود که با نوشتن یک انشای سیاسی به ساواک احضار و از ادامه تحصیل محروم شد.

 

پس از آن به تهران آمد و حوالی میدان خراسان مشغول به کار شد و رفت و آمد او به مسجد حضرت موسی بن جعفر(ع) سرآغاز ارتباط او با شهید آیت‌ الله سعیدی بود.

 

با راهنمایی آیت‌الله سعیدی و رضایت پدر به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و از اساتیدی همچون آیات مقتدائی، شیخ حسن تهرانی، فاضل لنکرانی، صانعی، مکارم شیرازی، پایانی، طاهر شمس، سبحانی، اشتهاردی، فاضل هرندی، ستوده، مشکینی، خزعلی و بنی‌فضل در سطح و خارج بهره برد. همزمان به تدریس نیز پرداخت و از پیشروان تدریس قرآن و اصول عقاید به زبان ساده بود که از سال ۱۳۵۲ در کنار فعالیت‌های سیاسی به این سبک تدریس شهرت داشت.

 

حجت الاسلام اقبالیان از سال ۱۳۴۹ فعالیت‌های تبلیغی سیاسی خود را آغاز کرد و در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی بارها دستگیر، شکنجه و ممنوع‌ المنبر شد. در سال ۱۳۵۷ نیز هفت ماه از حیات سیاسی‌ اش را در تبعید به کنجوران از توابع تویسرکان همدان گذراند.

 

در آستانه ورود امام به کشور در بهمن ماه ۱۳۵۷ همراه با طلاب به جمع روحانیون متحصن در دانشگاه تهران پیوست. پس از پیروزی انقلاب از عوامل اصلی کمیته استقبال برای ورود امام خمینی(ره) به قم بود. سپس به عنوان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی در ورامین منصوب شد.

 

شخصیت مبارز دکتر اقبالیان بعد از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در جبهه ای دیگر گوش به فرمان حضرت امام(ره) بودند ایشان جبهه های غرب و جنوب کشور را در هشت سال دفاع مقدس تجربه نموده اند که بیان رشادت های این روحانی متعهد باید در کتاب های دفاع مقدس به نگارش درآید.

 

۶۱ ماه حضور در جبهه ها با مسئولیت های گوناگونی که از طرف حضرت امام خمینی(ره) به ایشان داده می شد با موفقیت تمام انجام میدادند و با بمباران شمیایی رژیم بعثی عراق- ایشان تا مرز شهادت قدم گذاشتند ولی قضا و قدر الهی اقتضا کرد که ایشان با حیات خود بتوانند به کشور و نظام اسلامی بعد از هشت سال دفاع جانانه خدمت کنند.

 

دکتر ابوالقاسم اقبالیان مرد سختی های دوران زندگانی است که حتی در دوران کودکی و نوجوانی هم با سختی هایی مواجه شده اند که توانسته اند با موفقیت از آن عبور کنند.

 

در جریان آزادسازی پاوه به کمک شهید چمران شتافت. مسئولیت تبلیغات سپاه منطقه یک کشور، قائم‌مقام سپاه قم، مسئول بسیج سپاه قم، مسئول هنگ طلاب در اهواز در سال ۱۳۵۹، مسئول بسیج روحانیون حوزه علمیه قم و رئیس عقیدتی سیاسی منطقه انتظامی قم از مهم‌ترین مناصب خدمتی حجت‌الاسلام اقبالیان بود.

وی از نخستین روحانیونی بود که پیش از آغاز رسمی جنگ در شهریور ۱۳۵۹ به خوزستان رفت و اولین کاروان طلاب رزمنده را در دوم مهر به آبادان اعزام کرد. همچنین در جریان مبارزات انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز به درجه جانبازی نائل آمد.

 

مسئولیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشکده علوم و فنون نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئولیت تبلیغات شورای مدیریت حوزه علمیه قم، مسئولیت کمیته نیروی انسانی و ستاد پشتیبانی جنگ در قم، مسئول بسیج روحانیون حوزه علمیه قم، قائم مقام سپاه علی بن‌ابی‌طالب (ع) ،  مسئول بسیج قم و جانشین معاونت آموزشی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا از جمله فعالیت های سیاسی اجتماعی این رزمنده و مبارز انقلابی است.

 

کتاب «حجره شماره دو» نوشته رضا یزدانی،  اثری در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس استان قم  و خاطرات این مبارز انقلابی است. مرحوم حجت الاسلام ابوالقاسم اقبالیان در بیشتر اتفاقات مهمِ انقلاب در قم نقش مؤثر داشته و بعضی از روایت‌‌های او مکمّل روایت‌‌های ناقصی است که پیش از این دیگران نقل کرده‌‌اند. با کنار هم قرار دادن این برش‌‌های تاریخی، مخاطبان به روایتی کامل دست می یابند.

 

عنایت حضرت زهرا(س) به حجت الاسلام ابوالقاسم اقبالیان در جبهه های دفاع مقدس 

 

در سال ۶۶ در جبهه های جنوب در دوران دفاع مقدس که دشمن بعثی مناطقی را بمباران(شیمیایی) می کند، حجت الاسلام ابوالقاسم اقبالیان زمین گیر می شود و حجم آتش دشمن باعث می شود که امدادگران نتوانند مجروحین را در همان ساعت به بیمارستان های صحرایی انتقال دهند.

 

پس از اینکه بمباران دشمن به پایان می رسد، امدادگران حجت الاسلام اقبالیان را که بشدت جراحت دیده را به بیمارستان اهواز منتقل می کنند و پزشکان تلاش بسیاری برای احیای ایشان انجام می دهند ولی از حیات و زنده بودنش ناامید می شوند.

 

دقایقی پس از انتقال به سردخانه و قبل از بسته شدن درب آن، ابوالقاسم اقبالیان نام مبارک «یا فاطمه الزهرا(س)» را به زبان می آورد و سریع در همان لحظه، مجدد ایشان را به بخش های بیمارستان اهواز منتقل می دهند و تحت مراقبت های پزشکی بعدی قرار می دهند‌‌.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم اقبالیان سرانجام در ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۰ بر اثر جراحات شیمیایی دوران دفاع مقدس به همرزمان شهیدش پیوست و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد./

کد خبر 1078623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha