نماز جمعه کانون توسعه تفکر عمیق و راستین اسلام ناب است

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نماز جمعه از سنگر و کانون توسعه تفکر عمیق و راستین اسلام ناب است، گفت: از نماز جمعه باید برای تقویت اخلاق و اعتقادات مردم استفاده کرد.

خبرگزاری شبستان- گروه سرویس سیاسی- مریم رضازاده: نماز جمعه نماز عبادی و سیاسی است. در این نماز مسلمانان نه تنها نماز جمعه را به جماعت می خواننند برخی در جریان مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه نیز قرار می گیرند. به نوعی همبستگی جامعه مومنان در مورد مسایل اجتماعی و سیاسی روز در این روز تقویت می شود. پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همین مناسبت گفت و گویی با حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم محلات داشته ایم که در ذیل آمده است.

 

نماز جمعه به عنوان بزرگترین منبر بینش جامعه است، تا چه اندازه باید از این ویژگی استفاده کنیم؟

نماز جمعه تریبون اسلام است و تریبونی است که باید از آن برای حل مشکلات جامعه استفاده کرد. نماز جمعه روشنگری می کند و می توان از تریبون آن صدای بلند توحید را به گوش جهانیان رساند. سنگر و کانون عمیق و راستین اسلام ناب است و خورشیدی است که در همه اطراف نورپاشی می کند و می تواند مسیر را روشن کند. در نماز جمعه مسایل عبادی و سیاسی به اطلاع مردم می رسد و برای تقویت اخلاق و اعتقادات مردم از این فضا استفاده می شود.

 

خطبه جمعه دو رکعت است و خود خطبه عبادت است. معنایش این است که خطیب با بیان دلنشین خودش و خطابه دست خلایق را می گیرد و می تواند آنها را به قله سعادتمندی برساند. اینکه خطیب بتواند این مهم را انجام دهد نیازمند این است که دلش به نورانیت و معنویت آراسته باشد و از هوا و هوس به دور باشد، منیت، تکبر و غرور را از خود دور کند و با تسلط کافی بر معارف به خطبه خوانی بپردازد.

 

نماز جمعه فردی نیست، یک نماز جمعی است و نمازی است که به وسیله آن می توان به افق های دور رسید. در این نماز باید دردهای جامعه و مومنین واکاوی شود و برای حل آن هم اندیشی شود. در واقع باید از جمع مسلمانان برای حل این مشکلات استفاده کرد.

 

در نماز جمعه مومنین قطره قطره به هم می پیوندند و دریای خروشان را تشکیل می دهند که این جمع می تواند آلودگی را از جامعه اسلامی بزداید و درخت زندگی را در جای جای جوامع مسلمانان سیراب و بارور کند.

 

بحث اقتصاد و معیشت همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. این روزها نیز مسئله مبتلابه جامعه است ائمه جمعه باید به چه چیزی مجهز و مسلح باشند تا بتوانند این مسایل را تبیین کنند؟

 

خطبای جمعه باید علاوه بر اینکه خطیب خوبی باشند در رابطه با مسایل روز نیز باید تسلط  کامل داشته باشند. آنها قبل از ایراد خطبه ها و روی نماز باید با کارشناسان مسلط گفت و گو و مشورت کنند و از تریبون نماز جمعه برای بیان مسایل روز جامعه استفاده کنند. خطبای جمعه باید با لحن و بیان خود و همچنین تسلط و آگاهی ای که به مسایل دارند، جاذبه بیشتری به خطبه هایشان بدهند. نماز جمعه باید کانون جذب اراده ملت در اقصی نقاط باشد.

 

تا چه اندازه باید پیوند مردم و انقلاب در نماز جمعه حفظ شود؟

نماز جمعه مردم را به نظام و انقلاب وصل و این وصل را تقویت می کند. باید برای تعمیق و توسعه این ارتباط بیش از گذشته تلاش کرد.

 

 

کد خبر 1079290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha