تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان به نقش مهم مردم تبریز در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام «علی خاتمی» در مراسم اربعین مبارز دوران انقلاب، حاج «حسن عبدی یزدانی» در تبریز، اظهار داشت: تبریز تاریخی سرشار از دلاوری و فداکاری دارد و این دیار غیرتمند و همواره در دفاع از ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی نقش به‌سزایی را ایفا کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان به نقش مهم مردم تبریز در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است. با اندک مطالعه‌ای در تاریخ سیاسی ایران از نهضت مشروطیت گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، می‌توان به نقش موثر و مهم تبریز و آذربایجان در تاریخ این سرزمین پی‌برد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرد، ادامه داد: قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ مردم تبریز در دوره استبداد رژیم پهلوی و در کنار آن قیام و نهضت مشروطیت که خاستگاه اصلی آن تبریز بود، توانست سلسله جنبان نظام‌های استبدادی را به خطر انداخته و بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچیند.

حجت‌الاسلام خاتمی یادآور شد: بدون تردید نهضت مشروطیت و قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز تاثیر عمیق و سرنوشت سازی بر تاریخ تحولات سیاسی ایران داشت.

وی قیام تاریخی و بی نظیر ۲۹ بهمن توسط مردم انقلابی تبریز را نخستین نهضت و خیزش مردمی پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران عنوان کرد و افزود: این قیام علیه حکومت سلطنتی روی داد و با شکستن جو اختناق و خفقان حاکم، شیرازه رژیم شاه را از هم پاشاند.

حجت‌الاسلام خاتمی به شخصیت اخلاقی مرحوم «عبدی یزدانی» اشاره کرد و گفت: این مرحوم از انسان‌های بزرگی بود که در این خطه در راستای پشبرد اهداف انقلاب اسلامی قدم برداشت و نقش مهمی را در پیروزی انقلاب ایفا کرد.

گفتنی است، مرحوم «عبد یزدانی» از مبارزان انقلابی و یاران مورد وثوق امام خمینی (ره) و شهید آیت‌الله «قاضی طباطبایی» بود که روز جمعه ۲۸ خرداد دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 1079634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha