لزوم بهره مندی از نسخه های اسلامی برای حل آسیب های اجتماعی تا مواجهه پیامبر اسلام برای حل آسیب های اجتماعی جامعه جاهلی

یکی از مهمترین روش های مقابله با آسیب های اجتماعی دوران جاهلی توسط پیامبر استفاده از روش های بنیادین و تغییر بینش های مردم بود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، چند سالی است که با توجه به افزایش ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی مسئله آسیب های اجتماعی در ایران ابعاد نظری و علمی تازه ای یافته است. دغدغه مندان در حوزه فرهنگ و اجتماع با رویکردهای عملیاتی به دنبال یافتن راهکارهایی به منظور مقابله با این آسیب ها هستند اما به نظر می رسد عدم توجه به برخی از مباحث بنیادین و نظری سبب درک نادرست از میدان عمل و در نتیجه عدم کارایی و تشخیص بهنگام شده است. بر همین اساس دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی با محوریت های مفاسد اخلاقی و اجتماعی، بحران جمعیت، آسیب های فضای مجازی، شیوع کرونا و پیامدهای آسیبی آن، طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی صبح امروز یکشنبه 26 دی ماه در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با بهره گیری از ظرفیت حوزه و دانشگاه در دو روز به میزبانی تهران و شهر قم برگزار می شود که تاکنون 120 مقاله ارسال و از میان آن 46 مقاله تایید و 36 مورد در کمیسیون های پنج گانه به بحث گذاشته می شود.

 

لزوم بهره مندی از نسخه های اسلامی برای حل آسیب های اجتماعی

 حجت الاسلام غلامی، دبیر دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: پیش از شکل گیری پژوهشکده آسیب های اجتماعی در دانشگاه شاهد به اهتمام وزارت کشور مطالعات آسیب های اجتماعی در کشور هیچ جایگاهی نداشت.

 

وی افزود: پیش از این نگاه به حل چالش ها و آسیب های اجتماعی به صورت پراکنده و ملوک الطوایفی انجام شد اما پس از تاسیس پژوهشکده آسیب های اجتماعی در دانشگاه شاهد این مطالعات به صورت رسمی پیگیری شد.

 

حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: به همت پژوهشکده آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد بالغ بر 30 پروژه تحقیقاتی بزرگ کلید خورد که هر کدام سرمایه عظیمی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به ارمغان می آوردند. علیرغم خلاهای اجتماعی با توجه به نیازهای فوری کشور قسمتی از ظرفیت پژوهشکده به فعالیت های کاربردی اختصاص یافت و پس از فعالیت 13 بسته پیشنهادی به رییس دولت سیزدهم ارسال شد که با رضایت رییس جمهور مواجه شد.

 

وی افزود: این بسته های پیشنهادی برای حل آسیب های اجتماعی جزء منویات مقام معظم رهبری بوده و در جلسات شش ماه و یک بار ایشان با مسئولان نظام عنوان می شود. بر همین اساس طبق منویات مقام معظم رهبری به جای استفاده از نسخه های سکولار به سراغ نسخه های اسلامی برای حل آسیب های اجتماعی برویم.

 

دبیر دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام تصریح کرد: خواهش دارم تا مسئولان حمایت های لازم را از پژوهشکده آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد داشته باشند چرا که این پژوهشکده به صورت ستادی عمل می کند و از همه ظرفیت ها استفاده کرده و این همایش به عنوان ویترینی از کارهای آن طی سال های اخیر بوده است.

 

راه یابی ۳۶ مقاله برتر به ۵ کمسیون همایش آسیب های اجتماعی

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی پور، دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در ادامه این نشست خبری در خصوص این همایش دو روزه بیان کرد: 26 و 27 دی ماه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام برگزار می شود. مراسم افتتاح این همایش با حضور شخصیت های مطرح کشوری و لشکری چون دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور، دکتر احمد چلداوی رییس دانشگاه شاهد، دکتر میرباقری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام پارسانیا رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و تنی چند از نمایندگان مجلس فردا 26 دی ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمی پور افزود: در بخش دوم این همایش در دو کمیسیون مقالات ارایه خواهد شد که به دلیل شرایط کرونایی از حضور همه پژوهشگران در این کمیسیون ها معذور بودیم؛ به همین دلیل یک کمیسیون به صورت تلفیقی با ارایه هشت مقاله و کمیسیون دیگر با عنوان مفاسد اخلاقی با ارایه هفت مقاله 26 دی ماه بعد ازظهر در تهران و در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد.

 

ایشان خاطر نشان کرد: دوشنبه 27 دی ماه همزمان با دومین روز همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در سالن انجمن های علمی حوزه در شهر قم سه کمیسیون با عنوان کمیسیون خانواده و جمعیت با ارایه هفت مقاله، کمیسیون تلفیقی حاشیه نشینی و کرونا و مفاسد اجتماعی با ارایه هفت مقاله و کمیسیون فضای مجازی با حضور اندیشمندان برگزار خواهد شد.

 

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام از ارسال 99 مقاله به این همایش خبر داد و گفت: 20 مقاله از این تعداد به دلیل اسلامی نبودن از دستور کار همایش خارج شدند، 46 مقاله تایید شدند چون همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر رویکردهای اسلامی تمرکز کرده بود، پژوهشگران بسیاری امکان حضور در آن را پیدا نکردند به خصوص در محور مفاسد اخلاقی و اجتماعی و یا در دو محور کرونا و اعتیاد لذا حدود 36 مقاله به مرحله نهایی راه یافتند. ارزیابی کلی بنده این است این همایش دستاوردهای خوبی در حوزه مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام را داشته است.

 

سازمان برنامه و بودجه کشور برای آسیب  اجتماعی چه پشتیبانی مالی را  در نظر  گرفته است

 

بنابراین گزارش؛  دکتر سید مرتضی میرباقری؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی با حضور در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام وی با اشاره به وضعیت اسفبار آسیب‌های اجتماعی و لزوم مقابله با آن گفت: در سال ۱۳۹۴ جلساتی با حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای برگزار شد تا مسائل اجتماعی سامان یابد. این موضوع نشان می‌دهد که حل مشکلات و جایگاه والایی دارد که بالاترین مقام سیاسی کشور به صورت مستقیم برای آن وقت میگذارند.

 

وی افزود: متاسفانه زیر پوست جامعه با مشکلات عدیده اجتماعی مواجه هستیم که جامعه اسلامی حیات طیبه خود را به واسطه این مشکلات واسطه از دست داده است در سال ۱۳۹۴ وقتی ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی بیان شد چند اصل و تصمیم گیری مهم برای مقابله با آنها به تصویب رسید که اکنون  در حال مخدوش شدن است

 

 میرباقری عنوان کرد: ما به صورت ملوک‌الطوایفی نمی‌توانیم مسائل و آسیب های عدیده اجتماعی را حل و فرض کنیم نهایتاً کشور برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک شورا با آن که من مخالف تشکیل شورا هستند. اما در این قضیه آن را به مثابه یک نخ تسبیح که هماهنگ کننده سایر کارهاست می‌دانم لذا ستاد مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌تواند وزارت کشور باشد این موضوع در دولت قبل مطرح شد و علیرغم مخالفت‌های بسیار مقرر شد تا شورای اجتماعی با حضور رئیس جمهور تشکیل شود.

 

 

 وی تصریح کرد: اما  جای این سوال وجود دارد که  سازمان برنامه و بودجه کشور برای آسیب  اجتماعی چه پشتیبانی مالی را  در نظر  گرفته است. مجلس شورای اسلامی سال گذشته بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای آسیب های اجتماعی تصویب کرد اما در لحظه آخر این بودجه نشدند این در حالی است که مقام معظم رهبری به طور مستقیم وارد عمل شدند اما در مقام حمایتی سایر سازمانها و ارگانها  سستی می کنند.

 

ما اهتمام جدی به مساله آسیب های اجتماعی نداریم

بنابراین گزارش؛ فاطمه قاسم پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی؛ در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که با همکاری دانشگاه شاهد  و سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور برگزار شد، مشکلات "اعتبارات" را از جمله مهم ترین مشکلات حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: دستگاه های متولی در امر آسیب های اجتماعی نگاهی جزیره‌ای دارد. سال گذشته در مجلس حداقل بودجه‌ای را به بودجه سنواتی آسیب‌های اجتماعی  اضافه کردیم اما بعضا این بودجه که قرار بود خرج کار فوق العاده در حوزه آسیب های اجتماعی شود صرف اقدامات دیگر می‌شود، چراکه نگاه ما حل مساله آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه نگاهمان به انجام حداقل مسئولیت هایی است که در سیستم برایمان تعریف شده است.

 

وی با بیان اینکه ما اهتمام جدی به مساله آسیب های اجتماعی نداریم، ادامه داد: این عدم اهتمام جدی مهم ترین مساله ما است. شیوه حکمرانی ما هم غلط است به طوری که ما ادای دین به آسیب‌های اجتماعی اجتماعی را در حد ارائه برخی بیلان های کاری سطحی تقلیل می‌دهیم.

 

قاسم پور پور تصریح کرد: ما هنوز نمی‌دانیم حذف ارز ترجیحی در کنار نداشتن دقیق سامانه جامع ایرانیان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند چراکه نمی‌دانیم برخی از این تصمیمات مهم اقتصادی حتی اگر تصمیمات درستی هم باشند در کنار نبود سامانه جامع ایرانیان ممکن است چه عوارضی داشته باشند.  درواقع ما فاقد مدل و الگو حکمرانی در آسیب های اجتماعی هستیم و این نداشتن الگو حکم رانی ما را با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند.

 

رئیس فراکسیون زنان و خانواده با بیان اینکه شاید مهم ترین مساله در حوزه آسیب های اجتماعی این است که در امور اجتماعی همواره مسائل اقتصادی دیده می‌شود، افزود: اگرچه مساله معیشت و امور اقتصادی مهم است و حتما کاهش فقر منجر به کاهش مسائل اجتماعی می‌شود اما پرداختن به مساله آسیب های اجتماعی باید متناسب با رویکرد حضرت آقا در اولویت کشور باشد که متاسفانه این امر را در دولت ها شاهد نبوده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه بعضا در وزارتخانه‌هایی که جنس اجتماعی دارند نیز برای تصمیم گیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اراده‌ای دیده نمی‌شود و تصمیمات از منظر اقتصادی ارزیابی می‌شوند، خاطر نشان کرد: از جمله مسائل جدی ما "الگو مداخله" است. بیش ازپنج سال از تشکیل شورای اجتماعی کشور به دستور مقام معظم رهبری می‌گذرد و در کنار چالش‌های جدی و نقدهایی که به این شورا می‌شود اما تلاش این شورا بر این بوده که کار ستادی خود را به خوبی انجام دهد. اما آنچه اکنون نیاز داریم الگو مداخله مقابله با آسیب های اجتماعی است.

 

قاسم پور در پایان سخنان خود به نبود آمارهای معتبر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برای مثال از کانال‌های مختلفی در رابطه با زنان سرپرست خانوار آمار گرفتیم اما بعضا آمارها با هم همخوانی ندارد. در واقع بحث فقدان آمار معتبر برای برنامه ریزی اجتماعی جدی است. به تعبیری می‌توان گفت که در برخی اسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست.

 

مواجهه بنیادین پیامبر اسلام برای حل آسیب های اجتماعی جامعه جاهلی

حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در آیین افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به اهمیت موضوع مشکلات اجتماعی و لزوم حل آن از دیدگاه دین مبین اسلام گفت: آسیب های اجتماعی امری نوپدید نیست. بسیاری از شاعران و فیلسوفان گذشته به آسیب های اجتماعی زمان خود اشاره دارند. حافظ در اشعار خود راه نجات جامعه خود را از آسیب های موجود کمک از عرفان می داند.

 

وی افزود: کنترل آسیب های اجتماعی و کاستن از کمیت و کیفیت آن از وظایف حکمرانان بوده است. برای هر نظام سیاسی مسایل آسیب های اجتماعی و حل آن بسیار جدی و حیاتی است.

 

حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: راه مقابله با آسیب های اجتماعی اتخاذ روش های گذرا و مقطعی نیست چرا که به عقیده بسیاری از کارشناسان این راهکارها در درازمدت بر مفسده می افزاید و موجب عادی شدن آسیب های اجتماعی پیشین می گردد.

 

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: مواجهه با آسیب های اجتماعی کار روبنایی بر نمی تابد چرا که برای مدتی ظواهر را اصلاح می کند اما ریشه های فساد پابرجا می ماند. بر همین اساس با نگاه به سیره پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) ایشان در مواجهه با آسیب های اجتماعی دغدغه مند، بنیادی و ریشه ای برخورد کردند. علیرغم آنکه این نوع روش دیر بازده و زمان بر است اما آسیب ها را بنیادین از بین می برد.

 

حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: یکی از مواجهه های مهم با آسیب های اجتماعی اصلاح در بینش های مردم است. یکی از مسایل مهمی که امروز در نظام فرهنگی کشور مشغول بوده است این در حالی است که تغییرات و اصلاحات زیربنایی حالت فورانی دارد اما تغییرات ناشی از بینش نتایج بنیادین را به همراه خواهد داشت که کنش ها و رفتار انسان را سیراب می کند.

 

وی افزود: بینش پاک مانند درخت طیب و پاک است که ثمرات پاک همراه دارد. از همین رو خداوند متعال در قرآن کریم به کلمه طیبه اشاره می کند که منظور از آن توحید است.

 

دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: وظیفه تک تک انبیا اصلاح نگاه توحیدی مردم برای پذیرش ربوبیت بود. پیامبر اکرم (ص) در جامعه جاهلی مبعوث شدند که با مشکلات متعدد اجتماعی، اخلاقی، جنسی و غیره مواجه بود. پیامبر اکرم (ص) حرکت اسلامی خود را از اصلاح بینش ها و القای فکر توحیدی در آن جامعه آغاز کرد.

 

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: مهمترین گرایش ها زاییده بینش ها است. بر همین اساس ملاصدرا می گوید بدان که بحث دنیا با کفر و بینش شرک آلود متلازم است.

 

وی افزود: جامعه نسبت به باورهای معرفت شناختی با مشکل جدی مواجه است. متاسفانه بیش از 70 درصد از کتاب های ترجمه شده از فرهنگ غربی به فارسی شامل کتاب های فلسفی است و این نشان می دهد که دشمنان بینش و نگرش جامعه ایران را مورد هدف قرار داده اند. بر همین اساس باید با مدیریت فرهنگی و جهادی زیرساخت هایی فراهم شود تا جامعه از مسیر انحراف به مسیر حقیقی بازگردد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در حل آسیب های اجتماعی نباید به شعار و سخن اکتفا کنیم بلکه بکارگیری هنرهای بی کلام برای انتقال پیام مانند معماری، شهرسازی، موسیقی و غیره بسیار لازم است.

 

یکی از موانع ظهور آسیب های اجتماعی است

بنابراین گزارش دکتر احمد چلداوی، رییس دانشگاه شاهد در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به جایگاه دانشگاه شاهد در مواجهه با آسیب های اجتماعی گفت: دانشگاه شاهد جزو دانشگاه های تراز انقلاب اسلامی جبهه مقاومت مفتخر به اجرای این کنگره علمی است.

 

وی افزود: امام خمینی (ره) جمله عجیبی دارند که مسئولان نظام اگر در راستای رفع موانع ظهور حضرت حجت (عج) قدم برندارند حتی اگر به مردم خدمت کرده باشند در وظیفه شان کوتاهی کرده اند.

 

رییس دانشگاه شاهد افزود: بر این اساس ما هیچ وظیفه ای جز آمادگی ظهور امام زمان (عج) و بسترسازی آن نداریم. اگر هدف از خلقت ما رفع موانع ظهور باشد، حرفی گزاف نیست چرا که وقتی به دعای ندبه مراجعه می کنیم از حضرت نوح، ابراهیم، عیسی، موسی و پیامبر (ص) تا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نام برده می شود.

 

چلداوی عنوان کرد: اگر در مسیر رفع ظهور امام زمان قرار داشته باشیم بی شک در ثواب تمام این بزرگان شریک خواهیم بود و کسی که درگیر رفع موانع ظهور امام زمان (عج) باشد با تاریخ گره می خورد.

 

رییس دانشگاه شاهد عنوان کرد: امروز یکی از مهمترین موانع ظهور امام زمان (عج) آسیب های اجتماعی است. جای این سوال وجود دارد که آمار 30 درصدی طلاق، اعتیاد و غیره زیبنده جامعه آرمانی آخرالزمان است؟

 

وی افزود: با توجه به اهمیت حل آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد به همت وزارت کشور پژوهشکده ای را راه اندازی کرد. همان طور که می دانید مقام معظم رهبری در مورد جایگاه دانشگاه شاهد فرمودند این دانشگاه گلخانه معطر است. از طرفی دانشگاه شاهد به عنوان یک محیط آکادمی دولتی دارای رشته های مختلف علوم پزشکی، فنی و مهندسی، هنر و غیره است.

 

وی افزود: آسیب های اجتماعی گستره بزرگی از جامعه و رشته های متعدد را دربر می گیرد؛ به عنوان مثال رفع اعتیاد، علاوه بر روش های سیاسی و اجتماعی نیازمند بکارگیری روش های دارویی است لذا دانشگاه شاهد با گستره رشته های تحصیلی متعدد فرصتی را ایجاد کرد و موفق به تولید داروی سنتی ترک اعتیاد شد.

 

چلداوی تصریح کرد: برای رفع موانع و آسیب های اجتماعی نیازمند حمایت های مالی و دریافت مبالغ کافی هستیم و متاسفانه دانشگاه از بودجه های خود برای تامین نیازهای پژوهشکده استفاده می کند. اگر به دنبال رفع موارد آسیب های اجتماعی هستیم باید صفر تا صد کار را یکجا ببینیم.

 

رییس دانشگاه شاهد عنوان کرد: در برخی از آسیب های مخاطبان ما فرزندان 12 ساله هستند چرا که اینها وقتی به سن ازدواج برسند، طلاق می گیرند و این هنر ماست که با ساخت انیمیشن و ابزار رسانه با آنها ارتباط بگیریم و حتی نیاز است برای این سنین کتب درسی را تغییر و کلیپ هایی را با کمک و ظرفیت خود مردم تولید کنیم.

 

 

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی و با حمایت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به همت پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در مرکز همایش پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) وزارت کشور برگزار می گردد.

 

چالش مباحث تئوری در حل آسیب های اجتماعی و نقش حوزه های علمیه در رفع آن

 

بنابرگزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید پارسانیا؛ رئیس  موسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران در دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به مهمترین چالشهای این حوزه گفت:  مشکلات آسیب های اجتماعی به چند بخش مهم تقسیم می شود یکی از این آسیب ها که در سخنرانی های اساتید قبلی نیز وجود داشت تزریق بی برنامه پول و هزینه کرد در این حوزه است شاید دولت دوازدهم در اختصاص بودجه برای حل آسیب های اجتماعی کم کار نکرد اما نهایتاً باز این آسیب ها وجود دارد.

 وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه مواجه با آسیب‌های اجتماعی خلع تئوریک و نظری است چرا که باید از قبل چند لایه برنامه‌ریزی شود که انجام نشده است یا مسائل تئوری و نظری تبدیل به ساختار نشده بر همین اساس پول پاشی ها و تزریق هزینه‌کرد ها اثر بخش نخواهد بود.

حجت الاسلام پارسانیا عنوان کرد: حقیقتاً باید جامعه و نظام اجتماعی ما حل آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک امر تخصصی بداند و بر همین اساس حل مشکلات این حوزه را به کارشناسان خودش و اساتید خبره آن واگذار کند.

 وی تصریح کرد: مفهوم آسیب اجتماعی یا مسئله اجتماعی نظریست این در حالی است که در محیط‌های آکادمیک خوب در این حوزه  فعالیت نداریم  در حالی که واژه آسیب یک مفهوم نظری به حساب می آید  برنامه ریزی و حل مسائل اجتماعی نیازمند  یک تئوری خوب و مناسب است.


 حجت‌الاسلام پارسانیا عنوان کرد: حوزه آسیب‌های اجتماعی از چند جهت با دین و مسائل بر همین اساس مسئله یک مفهوم فرهنگی است گفتنی است در حوزه فساد اخلاقی در برخی از کشورها به عنوان فرهنگ مسئله‌دار نگاه می‌شود از طرفی وقتی یک موضوع مسئله می‌شود بین وضعیت موجود و مطلوب مقایسه انجام می گیرد  برخی اوقات مسائل اجتماعی  در حوزه های دیگر از لحاظ ماهوی تغییر می کند  و دیگر مسئله نیست.
 رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران افزود: بر همین اساس پرداختن به مسائل اجتماعی در حوزه فرهنگ با یک قرابت و نزدیکی همراه است  که نباید از آن غافل شد.


 وی خاطر نشان کرد: در جامعه ای که فرهنگ دینی و یک انقلاب  اسلامی و دینی شکل گرفته است  باید سایر مسائل را کنار گذاشت چرا که فرهنگ موجود و فرهنگ آرمانی اسلامی در تثبیت آسیب‌ها اثرگذار است  بر همین اساس در نگاه تخصصی به حل آسیب های اجتماعی  نمی توان مسائل دینی و مذهبی را نادیده گرفت.
 حجت الاسلام پارسانیا افزود: اسلام از دو زاویه یکی در موضع تکریم فرهنگ عمومی و دیگری در موضع کاربری و کارگذاری اجتماعی با مسائل اجتماعی عجین شده است. بر همین اساس قلمرو و اقدامات این چنینی از سنخ کار حوزوی است. گفتنی است حوزه علمیه رکن سلب فرهنگ است و برخی از مقاومت های فقیهانه حوزوی بازتاب علمی دارد و مشکل ایجاد می‌کند به عنوان مثال  ممکن است پدیده‌ای در ورزش مطرح و در سطح فرهنگ عمومی   ترویج شود اما حوزه با آن مقاومت کند.


 وی تصریح کرد: انجام کار تئوری نسبت به مواجهه با آسیب های اجتماعی کار حوزوی نیست اما بخش فقهی حکومت اجتماعی یا نظام اجتماعی از جنس کارهای فقیهانه است. قلمرو  مدیریت اجتماعی  قلمرو تخصصی است و اگر گفته می‌شود تخصصی است به معنای حذف حاکمیت اسلامی نخواهد بود چراکه حاکمیت اسلامی موظف است تخصص‌های دیگر را برای این مهم به کار گیرد.


 حجت الاسلام پارسانیا  افزود:  بحث تئوریزه کردن مسائل اجتماعی بحث فقهی نیست گفتنی است در نظرات  مقابله با آسیب های اجتماعی  در دانشگاه‌های آمریکا رویکردهای قاره ای و فلسفی دخیل می‌شود قاعدتاً بر این اساس نظرات اسلامی نیز در تکمیل و تدوین مساله اجتماعی اثر مستقیم دارد.


 وی خاطر نشان کرد: از لحاظ برنامه ریزی و مسائل نظری برای حل آسیب های اجتماعی با نقطه ضعف های جدی مواجه هستیم علوم اجتماعی ما آنطور که باید فعال نیستند بر همین اساس به میزانی که پول پاشی و تزریق هزینه به طور دستپاچه ای در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی وجود دارد اگر در حوزه تقویت بحث های تئوری کارکنیم می تواند بیش از پیش اثرگذار باشد و تا این اتفاق نیافتد آن هزینه کردها نتیجه نخواهد داد امیدواریم  بیش از پیش شاهد تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و حوزه های علمیه برای مقابله با آسیب های اجتماعی باشیم.

 

کد خبر 1079907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha