واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی؛ دو راهکار کنترل کووید ۱۹

حیدرزاده تاثیرگذارترین راهکارهای کنترل ویروس کووید ۱۹ را پوشش واکسیناسیون ۷۰ درصد جامعه و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی عنوان کرد.

خبرگزاری شبستان_ رشت؛ کرونا _این ویروس مرگ آور و منحوس_ در کشور و استان گیلان طی هفته های گذشته مجددا اوج گرفته به طوری که علاوه بر موارد بستری در بیمارستان ها، موارد سرپایی هم در حال افزایش است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است شیوع سرسام آور ویروس به احتمال زیاد تا دو هفته ی آینده هم در استان گیلان باقی خواهد ماند. گفتگوی زیر با دکتر «آبتین حیدرزاده» درباره وضعیت شیوع ویروس کووید ۱۹ در استان، دلایل و راهکارهای پیشگیری از آن است:

 

*طی تعطیلات گذشته شاهد شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح استان بوده ایم. دلایل این شیوع چیست؟

پیش از شروع تعطیلات با توجه به بروز سویه دلتای ویروس در کشور، پیش بینی می کردیم که وارد استان شود‌. با ورود ویروس به استان، از مهمترین دلایل این اوج گیری، کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، بی توجهی به اعمال محدودیت ها در شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی و ورود مسافران از نقاط مختلف کشور به استان است، علاوه بر اینکه سرعت سویه دلتا بسیار بسیار بیشتر از سویه های دیگر ویروس طی ۱۸ ماه گذشته بوده است‌ و احتمال انتقال آن در اماکن شلوغ و پرازدحام بسیار بالا است.

 

*تفاوت این سویه و اوج گیری آن با سایر سویه های ویروس کووید ۱۹ چیست؟

سویه دلتا به شدت از سرعت بالایی در انتقال برخوردار است به طوری که هم‌اکنون شاهد ابتلای خانوارها به ویروس هستیم و این ابتلاهای دسته جمعی نشان می دهد که رعایت پروتکل ها تا چه میزان می تواند تاثیرگذار باشد و مانع از شیوع بیماری شود‌ از طرف دیگر ابتلای گروه سنی ۷ تا ۱۸ سال هم در این سویه قابل توجه است.

البته علاوه بر این گروه های سنی با توجه به اینکه گروه سنی ۷۰ سال به بالا واکسینه شده اند، باز هم شاهد شیوع بیماری در گروه سنی میانسال هم هستیم و همین آمارها نشان‌دهنده اینست که مراقبت ها، رصد و شناسایی بیماران و ایزوله شدن آن ها تاثیر بسیار زیادی در کنترل بیماری دارد.

 

*با توجه به وضعیت کنونی پیش آمده در استان، هم اکنون راهکارهایی که برای کنترل بیماری باید انجام داد، چیست؟

مهمترین راهکار، ایجاد ایمنی در برابر این ویروس از طریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. فرایند واکسیناسیون بعد از وقفه کوتاهی که در ماه گذشته پیش آمد، هم اکنون به سرعت در حال اجرا است به طوری‌که با تامین واکسن های خارجی و داخلی، کمبودی در این زمینه وجود ندارد و استان گیلان هم توانسته با سرعت بخشی به این فرایند، از استان های پیشرو در اجرای پوشش واکسیناسیون باشد. اما در کنار واکسیناسیون که وظیفه حوزه بهداشت و درمان است، رعایت پروتکل های بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که استفاده از ماسک، در خانه ماندن و پرهیز از خروج از خانه و ممانعت از سفرهای غیرضروری می تواند کمک بسیار بسیار بزرگی در کنترل بیماری باشد.

همه باید بدانیم که در حال حاضر رفتار مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی باید مانند نوروز ۹۹ باشد زیرا با در خانه ماندن و پرهیز از رفت و امدهای غیرضروری می توانیم جان خود و عزیزان مان را در مقابل این اوج گیری حفاظت کنیم.

 

*درباره اجرای واکسیناسیون کووید ۱۹، در برخی مراکز به ویژه در شهرستان رشت طی روزهای گذشته، شاهد تجمع و ازدحام مردم بودیم. دلیل این شلوغی ها چیست؟

اجرای واکسیناسیون بر اساس ثبت نام و نوبت‌دهی در گروه های سنی انجام می شود‌ در صورتی که برخی از شهروندان به ویژه در سطح شهر رشت بدون اینکه پیامک نوبت‌دهی شان را دریافت کنند، به مراکز تجمیعی مراجعه می کنند و همین حضور باعث ازدحام و شلوغی در مراکز رشت شده در حالی که روند واکسیناسیون در همه شهرستان ها بر اساس نوبت‌دهی و با نظم در حال انجام است.

اگرچه ما به مردم حق می دهیم که خواهان دریافت واکسن باشند اما مطمئنا طبق نوبت‌دهی و نظم و صبوری، سرعت فرایند واکسیناسیون بیشتر شده و پوشش واکسیناسیون جمعیت استان سریعتر پیش می رود.


*واکسیناسیون گروه های هدف جدید از جمله معلم ها و خبرنگاراها که اعلام شده چه زمانی آغاز می شود؟

هماهنگی های لازم برای اغاز واکسیناسیون معلم ها در حال انجام است بدین گونه که در رشت پنج تا شش مرکز و در هر شهرستان یک مرکز برای انجام واکسیناسیون از سوی آموزش و پرورش به ما اعلام می شود و همکاران ما برای اجرای واکسیناسیون آمادگی کامل دارند و معلم ها مانند سایر گروه های هدف مردم، هر نوع واکسنی که بخواهند را دریافت خواهند کرد.

برای واکسیناسیون خبرنگارها هم مقدمات لازم با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دست انجام است.

کد خبر 1080335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha