اهدا خونی؛ نذری متفاوت برای نیاز جامعه

اهدا خون یک هنر و کمک خیرخواهانه است که تحت عنوان نذرخون در جامعه برای تامین این بخش از نیاز جامعه نهادینه شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اهدا خون یعنی اهدا زندگی، گفتمان و شعاری که به گوش همه ما آشنا و بسیاری از افراد جامعه نیز به این امر خداپسندانه اهتمام دارند.

 

بیماری یکی از تهدیدهای مهم زندگی بشر بوده اما این مشکل با مشارکت بخشی از مردم و اهدا عضو خون توانسته مشکلات را حل و البته زمینه ساز سلامت و سعادت انسان نیز بشود.

 

افرادی که خود را بین دنیا و آخرت می بینند و اطرافیان آنان به امید لطف گذشت بندگان خود چشم انتظار سلامتی بیمار خود هستند را درک کنیم، یک قطره خون ما می تواند بدون اینکه به سلامت اهدا کننده آسیب بزند اما امیدی را در دل افرادی زنده کند.

 

اهدا خون یک هنر و کمک خیرخواهانه است که فرد با از خودگذشتی و هدیه بخشی از خون خود برای زندگی دیگران گذشته و البته به سلامت خود نیز کمک می کند و به همین دلیل بسیاری به این امر اصرار دارند.

متخصصان حوزه بهداشت و سلامت بر اهدا خون برای ایجاد سرزندگی در این نیاز درونی اسنان تاکید داشته اند و همواره بر چنین اقدامی توصیه می کنند و جالب اینجاست که فراوری خونی و اختصاص آن به بسیاری از بیماری از ضرورت های امروز جامعه است.

 

نیاز به اهدا خون بسیار وجود دارد ولی این روزها به دلیل شرایط کرونا همین موضوع نیز باعث شده که مقداری از حجم اهدا کنندگان خون کاهش یابد و در مقطعی از زمان چالش هایی ایجاد کند.

نهادهای فرهنگی و رسانه ای به این امر تاکید کرده اند و این موضوع مهم در بین مردم تاحدودی نهادینه شده که تحت عنوان نذر خون از آن یاد می کنند.

 

اهتمام و همت به این امر مهم ضرورت دارد و به تبلیغ رسانه ای و البته چهره به چهره نیاز دارد تا اینکه در جامعه فراگیر و بتوانیم شاهد امیدواری بسیاری از بیماران نیازمند به خون باشیم.

 

مشارکت مردم قطعا تیم بهداشت و درمان را تنها نخواهد گذاشت اما چند کلامی هم با متولیان این حوزه داریم که شرایط را برای اهداکنندگان بیش از این تسهیل کنند و با توسعه تجهیزات و امکانات شرایط را برای نگهداری بشتر خون و فراوری آن فراهم سازند.

 

*اهدا خون مصداقی از انفاق

 

گستردگی انفاق در جامعه به حدی است که نمی توان به موضوع یا مسئله خاصی ارتباط دارد بلکه آنچه قادر به رفع مشکل جامعه باشد آن را می توانیم مصداقی از انفاق بدانیم

اهدا خون که در زندگی بخشیدن به افراد جامعه نقش دارد خود مصداقی بارز از انفاق است.

 

رئیس عقیدتی و سیاسی پدافند هوایی منطقه مرکزی کشور با اشاره به حضور مجموعه از کارکنان این یگان نظامی و اهدا خون توسط آنان گفت: ارتش در صحنه های مختلف مردمی حضور داشته که یکی از این عرصه ها، اهدا خون است.

حجت الاسلام سید «جانمراد موسوی» ادامه داد:‌ در طول سال شرایط برای اهدا خون فراهم می شود و با تعامل بین سازمان اهدا خون و مجموعه پدافند هوایی این کار صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کارکنان نظامی همکاری و مشارکت در این امر انسان دوستانه دارند، تصریح کرد: کارکنان وظیفه نیز به این موضوع اهتمام داشته و مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته اند که این چنین اقداماتی نمونه از انفاق و گذشت است.

رئیس عقیدتی و سیاسی پدافند هوایی منطقه مرکزی کشور ادامه داد: انسان ها نسبت به همدیگر حس خوب و مناسبی را برای رفتارهای انسان دوستانه باید داشته باشند  که در سلامت جامعه و هم سعادت دنیا و آخرت موثر است.

 

*خیرخواهی اصفهانی ها در اهدا خون

 

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: خیرخواهی مردم استان اصفهان در اهدا خون کاملا مشخص است و برای کمک به بیماران به مشارکت بیشتر نیاز است.

 

«علی فتوحی» افزود:‌ مراکز انتقال خون در شهرستان های نجف آباد، گلپایگان، خوانسار، شهرضا و کاشان و شهر اصفهان در این امر خدمات رسانی می کنند.

 

وی با بیان اینکه بیماران به اهدا خون نیازمند هستند‏، تصریح کرد:با کاهش مراجعات مردمی برای این امر خیر به خدمت رسانی آسیب می زند.

 

*تاثیر کرونا بر اهدا خون

 

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به تاثیر 50 درصدی کرونا بر میزان کاهش مشارکت اهدا خون گفت: در این دو سال اخیر نسبت به گذشته مشارکت مردم استان اصفهان 8 درصد ازکاهش داشته است.

وی با بیان اینکه روزانه 100 نفر موفق به اهدا خون می شوند، خاطرنشان کرد: به مشارکت و همکاری بیشتر مردم در اهدا خون به ویژه در جامعه زنان نیاز داریم.

 

*تسهیل دسترسی مردم به مراکز انتقال خون

 

همانطور که پیش از این به موضوع دسترسی مردم اشاره شد، باید بگوییم که دسترسی به مراکز انتقال خون در افزایش مشارکت مردم نقش دارد و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فتوحی نیز این مسئله را قبول دارد و در این باره گفت: تعداد مراکز انتقال خون در استان اصفهان کافی نبوده و در مناطق جنوبی استان نیاز به تاسیس و راه اندازی چنین مرکزی است.

 

کد خبر 1081013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha