مشی آموزشی و تربیتی«استاد مسعودی آرانی» بر پایه کشف استعدادهای خلاق بود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: مشی آموزشی و تعلیم و تربیت او، بر پایه ظرفیت سازی و کشف استعدادهای خلاق بود

دکتر میثم نمکی در حاشیه مراسم زادروز «استاد عبدالله مسعودی آرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: یکی از چهره‌ های پرفروغ فرزانگی سپهر فرهنگی منطقه کاشان و آران و بیدگل، «استاد عبدالله مسعودی آرانی» بود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان افزود: شخصیت ممتازی که از سپیده‌ دم تحصیل تا هنگامه‌ غروب عمرش، دست از تحقیق و دانش‌گستری نکشید و سخت‌کوشانه و متواضعانه در حوزه فرهنگ و ادب ایران، گام برداشت. او در مقام معلمی و استادی با بی‌ریایی تمام، شاگردانی را تربیت کرد که امروز خود در کسوت استادی‌ اند.

 

نمکی ادامه داد: مشی آموزشی و تعلیم و تربیت او، بر پایه ظرفیت سازی و کشف استعدادهای خلاق بود؛ چنان شوق و رغبتی در تدریس برای جویندگان علم ایجاد می‌کرد که گویی رسالت او به سرمنزل مقصود رساندن فرزندان معنوی‌اش بود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در ادامه بیان داشت: این تعهد در کنار نگاه مسوولانه و مدبرانه - اگر چه گاهی با سختگیری‌های علمی همراه بود- اما به گواهِ همگان او بر سر سواد آموزی بنیادین شاگردانش اهل مسامحه نبود؛ این ویژگی البته از سبک و سیاق استادان بزرگی برخاسته که خود روزگاری از محضرشان آموخته بود.

 

میثم نمکی ادامه داد: وجه برجسته دیگر استاد مسعودی در پژوهش‌هایِ ادبی او متجلی است. با آنکه سال‌ها به کسوت بازنشستگی نائل شده بود، اما هرگز لحظه‌ای از آموختن دست نشست و با مجاهدتی تمام، هر روز بر شیفتگی‌اش به کتاب و اهل کتاب افزوده می‌شد.

 

وی افزود: آثار به یادگار مانده‌ استاد مسعودی از جمله تصحیح دیوان اشعار فرقتی کاشانی، صباحی بیدگلی، نظام وفا آرانی و نیز احیا میراث علمی پیشینیان چون کتاب اخلاق جلالی، نشانگر ژرف‌نگری، هوشمندی و تدقیق فنی است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کاشان اظهار داشت: نسبت ارتباط او با استادان و همقطارانِ خود و نیز ارتباط با شاگردان، نمونه‌ای مثال‌زدنی از ادب نفس بود. به نیکی قدردانِ بزرگان و آثارشان بود و به نیکویی در انتقال این آداب به شاگردانش موفق بود.

 

نمکی در ادامه تصریح کرد: حضور استاد در نشست‌ها، محافل علمی و ادبی توأم با فروتنی و تواضع کم نظیری بود. به وقت سخن گفتن، استادانه سخن می‌گفت و به وقت شنیدن، فروتنانه دل می‌سپرد.

 

وی خاطر نشان کرد: استاد مسعودی، بحق پشتوانه‌ای غنی برای ادبیات منطقه فرهنگی کاشان و آران و بیدگل بشمار می‌رفت.

 

استاد عبدالله مسعودی آرانی، دهم مرداد ۱۳۲۵ در محله دربند آران و در بیت عالم بزرگ ملامحمد علی دربندی آرانی به دنیا آمد. این پژوهشگر تاریخ و ادبیات، سال‌ ها در دبیرستان‌ ها و دانشگاه‌ های شهرستان های آران و بیدگل و کاشان به تدریس ادبیات فارسی پرداخت و در زمینه احیای آثار مکتوب دغدغه داشت.

 

تالیف مقالاتی در دایره المعارف بزرگ اسلامی، تصحیح مجموعه آثار نظام وفا آرانی، کتاب اخلاق جلالی، دیوان صباحی بیدگلی، عقداللئالی(ملامحمود)، دیوان فرقتی آثار ارزنده‌ای است که از این استاد و پژوهشگر به یادگار مانده است که هر یک از منابع اصلی تحقیق در موضوعات مرتبط شده است. تصحیح کتاب «دبستان واعظین» در باب تفسیر سوره یوسف از ملااحمد امام جمعه آرانی آخرین فعالیت پژوهشی این نویسنده و پژوهشگر بود که به علت ابتلا به بیماری نیمه تمام مانده است.

 

این نویسنده، پژوهشگر ادبی، پس از مدتی تحمل بیماری سرطان چهارم مردادماه ۱۴۰۰ در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) به خاک سپرده شد./

کد خبر 1081280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha