اعتبارنامه رییس جمهور توسط اعضای حاضر در جلسه امضا شد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه عدم امضای اعتبارنامه رییس جمهور یک عضو شورای نگهبان خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمی کند، گفت: اعتبارنامه رییس جمهور به تصویب تمامی اعضای حاضر در جلسه شورای نگهبان رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 16 مرداد ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به این سوال که آیا از طرف شورا کمک مشورتی به دولت برای تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه داده شده است، گفت: در مورد برنامه قبلی یعنی برنامه ششم توسعه مطلبی هنوز نشنیده ام اما برنامه قبلی یعنی برنامه پنجم توسعه به دلیل عدم تدوین به موقع برنامه ششم یک سال تمدید شد. روال تدوین و تصویب برنامه های توسعه این گونه است که در ابتدا سیاست های کلی تویط رهبری اعلام شد و بعد از آن لایحه دولت آماده و به مجلس آماده می شود. مجلس نیز پس از تصویب لایحه آن را به شورای نگهبان ارسال می کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان در رابطه با بحث تدوین توسعه نقشی ندارد. در مجموع ما در رابطه با تدوین لایحه و طرح ها نقشی نداریم اما در مراحل بعدی که لوایح یا طرح ها به صورت تخصصی در حال بررسی است شورای نگهبان نیز نظرات کارشناسی را در صورت نیاز ارایه می کند.

 

وی در رابطه با دیدار آیت الله جنتی با دبیر کل اوپک و جزییات این دیدار گفت: این دیدار به درخواست دبیر کل اوپک انجام شد و مسبوق به سابقه هم هست چرا که آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری هستند؛ دیدار، دیدار خوبی بود در رابطه با همکاری های مشترک و دغدغه های جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقش اوپک صحبت شد گرچه ما معتقدیم سیاست های اقتصادی در اختیار دولت است ولی دستگاه ها نیز در حد سلیاق خودشان به دولت کمک کنند. در دیدار آیت الله جنتی با دبیر کل اوپک در رابطه با صادرات ایران و همچنین رفع تحریم ها صحبت شد.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با ایرادهای شورای نگهبان به طرح  جهانی جمعیت گفت: طرح جهانی جمعیت در قالب طرح و دغدغه های نمایندگان مطرح شد اما برخی نمانیندگان نسبت به این طرح مخالفت ها و موافقت های جدی داشتند. در سطوح جامعه نیز در رابطه با برخی مواد این طرح از جمله حذف غربالگری مخالفت های جدی وجود داشت. ما در جلسات فشرده ای در شورای نگهبان این مسئله را بررسی کردیم، نظرات مخالفان و موافقان اخذ شد و حتی در برخی مواقع مناظره بین طرفین نیز برگزار شد. این مصوبه و ایراداتی که شورای نگهبان به آن گرفته بود در رفت و آمد بین مجلس و شوراست و ما آخرین نظرات خود را به مجلس ارایه کردیم. امیدواریم مجلس هرچه سریع تر با رفع این ایرادات آن را برای شورا ارسال کند و امیدواریم که لایحه که به تایید شورا می رسد جامع، مفید و قابل اجرا باشد.

 

وی همچنین در رابطه با تصویب اعتبارنامه رییس جمهور از سوی تمامی اعضای شورای نگهبان و اینکه گفته می شود آیت الله آملی لاریجانی این اعتبارنامه را امضا نکرده است، گفت: عدم امضای اعتبارنامه توسط یکی از اعضای شورای نگهبان خدشه ای در اعتبارنامه ایجاد نمی کند. اعتبارنامه رییس جمهور منتخب در جلسه شورای نگهبان که قبل از تنفیذ ریاست جمهوری برگزار شد با حضور تمامی اعضایی که در آن جلسه حضور داشتند، امضا شد.

 

وی ادامه داد: تبیین نظرات شورای نگهبان و صیانت از جایگاه شورای نگهبان مسیری است که باید پیش ببریم. تلاش این است که این مهم انجام شود. ما در راستای اطلاع رسانی شفاف، سریع و بهنگام اقدام می کنیم. در کنار آن تمرکز جدی بر بحث مصوبات خواهیم داشت. تلاش ما این است که گزارش ها را به مردم تقویت کنیم و مردم را در جریان استدلالات شورای نگهبان قرار دهیم یعنی در کنار مصوبات استدلالات شورای نگهبان بیان شود.

 

وی همچنین در رابطه با اینکه برخی از نمایندگان مجلس این ادعا را مطرح کردند که شورای نگهبان نظر تلویحی موافق در رابطه با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به صورت اصل 85 را داده است، گفت: هیچ هماهنگی قبلی در رابطه با بحث مصوبات با شورای نگهبان انجام نمی شود و این معنا ندارد چرا که ما نمی دانیم چه چیزی در مجلس مصوب می شود. تا زمانی که متن کامل نهایی و مصوب به شورا ارسال نشود ما نمی توانیم در مورد مصوبات اظهار نظر کنیم. ما نظر خودمان را همواره بعد از جلسات در شورا در رابطه با مصوبات مجلس اعلام می کنیم. در مورد این طرح نیز اطمینان می دهیم مطابق با شرع و قانون اساسی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مغایر با شرع و قانون باشد ما آن را رد می کنیم چرا که رعایت حقوق مردم برای ما بسیار مهم است.

 

وی همچنین در رابطه با اینکه برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد عدم اعلام دلایل رد صلاحیت شان گلایه هایی را دارند، گفت: برخی افراد به شورای نگهبان آمدند و دلایل عدم احراز صلاحیت شان به صورت حضوری به آنها گفته شد، به برخی نیز به صورت تلفنی و مکتوب گفته شد، برخی که شاید محدود باشند نیز در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است چون رای مخفی است، ما نمی دانیم به چه دلیلی رد شده اند یا نشده اند. در رابطه با انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت ها نیز ما منع قانونی و شرعی داریم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اصلاح قانون انتخابات گفت: دغدغه شورای نگهبان همواره اصلاح قانون انتخابات بوده است. ما بارها عرض کردیم نسبت به این قانون دغدغه داریم در حد توان خودمان هم پیگیری می کنیم ولی نمی توانیم در تدوین قانون داشته باشیم. نظام و قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحاتی است. این اصلاحات باید در قالب سیاست های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری انجام شده است، صورت پذیرد.

 

وی همچنین در رابطه با موضع گیری وی در مورد استمرار شورای نگهبان بر احراز صلاحیت ها و اینکه این باید به صورت قانون دربیاید، گفت: ما در شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات ما نیستیم. اختیارات شورای نگهبان در قانون ذکر شده است. در سال های اخیر مجلس به دنبال این بوده است که این اختیارات ار از جمله در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسعه دهد که ما با آن مخالفت کردیم. در رابطه با این بحث نیز از بنده سوال شد که گفتم این موضوع نیازمند قانون است.

 

طحان نظیف در ادامه در رابطه با مهمترین مصوبات شورای نگهبان گفت: لایحه موافقت نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان، لایحه اصلاح قانون صدور چک، لایحه مالیات بر ارزش افزوده، طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کشور در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی و مطابق موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد.

 

وی با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طرح در جلسات مفصل شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی به آن وارد است که طبق نامه به مجلس این ایرادات و اشکالات ارایه شده است.

 

وی همچنین طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را از دیگر طرح هایی دانست که برخی مواد آن مخالف قانون و شرع شناخته شده است و ادامه داد: این اشکالات و ایرادات به مجلس ارایه شده است. همچنین طرح دوفوریتی جهش تولید مسکن نیز مورد ایراد قرار گرفته است که این ایرادات به مجلس ارایه شده است.

 

وی لایحه شورای طرح اختلاف را از دیگر مصوبات مجلس دانست که مورد ایراد شورا قرار گرفته است و گفت: طرح دوفوریتی اصلاح 206 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.

 

بنابراین گزارش، در این نشست خبرنگاران از زحمات عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان قدردانی کردند و وی در سخنانی گفت: یاد عزیزانی که در دوره سخنگویی اینجانب در خدمتشان بودیم و توفیق دیدنشان را نداریم نیز گرامی می‌داریم. قاعدتا امروز من نباید اینجا می‌بودم اما به اصرار آمدم تا سخن کوتاهی داشته باشم. اگر کوتاهی داشتیم، طلب حلالیت می‌کنم و ان‌شاءالله دوره جدید را با آقای طحان نظیف که شایسته‌تر از بنده هستند شروع می‌کنیم.

 

 سخنگوی پیشین شورای نگهبان گفت: ایشان در یکی دو سال گذشته در حوزه رسانه به من کمک می‌کردند، از همه همکارانم در شورای نگهبان نیز تشکر می‌کنم من گاهی اوقات سخنگو بودم. آن‌جایی که باید سخن می‌گفتم و گاهی سخن نمی‌گفتم در جایی که نباید سخن می‌گفتم، به همین دلیل سخنگو و سخن‌نگو بودم.

 

پس از پایان سخنان کدخدایی، هدیه‌ای از سوی خبرنگاران به سخنگوی پیشین شورای نگهبان داده شد.

 

کد خبر 1082655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha