فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر از مدارس شروع شود

رمضانی با بیان اینکه برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید فرهنگ سازی را از مدارس شروع کنیم، گفت: چنانچه امر به معروف و نهی از منکر از کودکی در فرد نهادینه شود، در آینده به سمت جامعه ای معتقد و با ایمان پیش خواهیم رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «زینب رمضانی» شامگاه (22 مرداد) در برنامه تلویزیونی چراغ هدایت ویژه هفته امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه سبک زندگی یعنی شیوه و روش زندگی یک فرد یا گروه، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شاعران کشور به آنها توصیه کردند که با مطالعه در مورد سبک زندگی اهل بیت(علیه السلام) و سبک زندگی اسلامی  به تولید آثار و محتوا در این خصوص بپردازند.

 

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است به طوری که در زیارت عاشورا در فراز «اللَهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد؛»از خداوند درخواست می کنیم که سبک زندگی ما به سبک زندگی امام حسین(علیه السلام) نزدیک شود، افزود: سبک زندگی اسلامی، قبل از انقلاب و حتی بعد از انقلاب متاثر از کم کاری برخی مسئولان به سمت سبک زندگی غربی رفته است، که می طلبد مسئولان برای تغییر سبک زندگی مردم به سمت فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی تلاش بیشتری داشته باشند.

 

این بانوی فعال فرهنگی و جهادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امام حسین(علیه السلام) مهمترین هدف قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند و تبلور این زیبایی را در جایی می بینیم که امام حسین(علیه السلام) خانواده خودشان را هم برای احیای این رسالت همراه خودشان برده و در معرکه جنگ به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، افزود: سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به تمام زشتی ها و پلشتی ها، قیام امام حسین(علیه السلام) هم از همین نه گفتن به زشتی ها شکل گرفت.

 

رمضانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی توصیه به خوبی ها و نهی از بدی ها، اظهارداشت: این مخصوص قشر و صنف خاصی نیست حتی در زندگی عادی و روال عادی هم بین یک زن و شوهر و یا فرزندان و والدین می تواند امر به معروف و نهی از منکر ساری و جاری باشد.

 

نقدپذیری پایین برخی مسئولان در پاسخگویی به مطالبات مردم

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به بحث نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر زیاد تاکید دارند بگونه ای که امروز با تاسف فراوان از این تاکید مهم دین اسلام به عنوان واجب خاموش شده تعبیر می شود که باید احیا شود، گفت: نقد به عملکرد مسئولان هم یک نوع امر به معروف است اما متاسفانه ظرفیت نقدپذیری برخی از مسئولان در جامعه پایین است و انتقاد را به معنای تخریب برداشت می‌کنند، در حالی که رهبری بارها تاکید کردند که انتقاد با تخریب تفاوت دارد.

 

مدیر مسئول خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی ادامه داد: ظرفیت نقدپذیری لازمه یک مدیر تراز انقلاب اسلامی است که باید قائل به این موضوع باشد که مشکلات و نواقص خود را از لسان اطرافیان خودش و حتی تریبون های رسانه ای بشنود و پاسخ لازم و کافی را برایش ارائه کند و راهکارهایی را برای رفع این نواقص داشته باشند اما مدیران ما انتقاد را تخریب تمام عملکرد خود و یا شخصیت خودشان می دانند و فرد منتقد را متهم به تضعیف نهاد مربوطه خود می کنند.

 

رمضانی با بیان اینکه برخی از مسئولان به ویروس بدبینی دچار هستند و هیچ انتقادی را بر نمی تابند که باید در بحث مدیریت ها این مسئله اصلاح شود، اظهارداشت: خبرنگاران امروز وقتی سوالی و چالشی را آ‌گاهانه و با مدرک و دلیل از برخی مدیران می پرسند با برخورد آنها و یا تحقیر در جمع روبرو می شوند که جای تاسف دارد و امید است این موضوع با یک روحیه نقدپذیری خوبی از سوی مسئولان برطرف شود.

 

وی بهترین شیوه برای امر به معروف و نهی از منکر را صحبت کردن با نرمی و زبان خود آن فرد دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر با لسان زیبا باعث می شود که محبت در دل آن فرد ایجاد شود و این امر به معروف موثر واقع شود.

 

فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر از مدارس شروع شود

این بانوی فعال فرهنگی و جهادی با بیان اینکه برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید فرهنگ سازی را از مدارس شروع کنیم، بیان داشت: تمام خوبی و بدی ها از کودکی در ذهن دانش آموز ملکه می شود و شیرینی انجام آن در ذهنش حک می شود، لذا چنانچه امر به معروف و نهی از منکر از کودکی در فرد نهادینه شود، در آینده به سمت جامعه ای با دانش آموزانی معتقد و با ایمان پیش می رویم.

 

رمضانی در خصوص اهمیت کار جهادی در کشور و تاثیرات آن روی جامعه و پیشرفت کشور، گفت: معتقدیم در چارچوب قانون به دو شکل می توان کار کرد که یکی کار با روال عادی و دیگری جهادی است، کار جهادی یعنی اینکه مشکلات کوچک را بزرگ نبینیم و به توانمندی خود تکیه کنیم و کارها را جلو ببریم.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در یک دیدار صمیمی با نخبگان علمی کشور از آنها خواستند تا به اردوهای جهادی بروند و فرمودند که برخی مسئولان در کشور داریم که فقط شعاع و محدوده اطراف خود را می بینند و از روستائیان اطلاعی ندارند، از اینکه در گوشه و کنار شهر چه می گذرد بی خبرند. لذا چون شرایط اقتصادی کشور در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت ها با مشکلاتی مواجه شده است، امروز در تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و علمی و آموزشی نیاز داریم که کار جهادی صورت گیرد.

 

مدیر خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر خانواده سالم باشد، جامعه هم سالم خواهد بود، گفت: همه مادران ایرانی در ارتباط با فرزندانشان در حال نهی از منکر هستند که این دغدغه مادران قابل تقدیر است.

 

رمضانی در پایان با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان به خصوص در فضاهای پرتردد و مجالس عزاداری، گفت: دهه امر به معروف است و همه کسانی که در عزاداری شرکت می کنند باید دستورالعمل های بهداشتی را به نحو مطلوب رعایت کنند تا علاوه براینکه سلامت خود آنها تضمین شود، به کادر درمان نیز کمک کرده باشند.

 

 

کد خبر 1084530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha