اشک بر امام حسین(ع) روح و جان را صیقل می دهد/ نماز اول وقت، پیام مهم عاشورا

حجت الاسلام کیائی گفت: حضور در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) و اشک بر آن حضرت روح و جانمان را صیقل می دهد.

خبرگزاری شبستان، گرگان-فاطمه رائیجی؛ خون سرخ شهدای کربلا دنیای اسلام را در تاریخ رنگین کرده و دیگر کسی در سایه  و روشن های اسلام نیست.

 

امام حسین(علیه السلام) نشان داد که خون مظلوم می تواند بر شمشیر تاخته ظالم پیروز شود و شاید ظلم ستیزی، عزت و کرامت انسانی بزرگترین درسی است که هر انسان آزاده ای می تواند از کربلا و نهضت عاشورا دریافت کند از این رو است که قبل از شروع اپیدمی کرونا اربعین به عنوان بزرگترین گردهمایی جهان اسلام شناخته می‌شد و معرفت حسینی پای بسیاری از محبان اهل بیت(علیهم السلام) را به نقطه عطف ایثارگری یعنی کربلا باز می کند.

 

همه کارشناسان مذهبی به این نکته اذعان دارند که امام حسین(علیه السلام) جان خود را برای احیای دین اسلام در کف دست گرفت و در برابر لشکر یزیدیان تا دندان مسلح ایستاد.

 

رفتار و منش امام حسین(علیه السلام) حتی در روز واقعه عاشورا این مهم را به خوبی تداعی کرد که حسینی بودن در گرو مومن بودن است و مؤمن با تأسی از سید و سالار شهیدان در برابر ظلم و ستم تسلیم نمی شود، نماز را ترک نمی کند و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد.

 

فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان بهانه ای شد تا گفتگویی را با حجت الاسلام «محسن کیائی»، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان ترتیب دهیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*فلسفه ماه محرم و عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) چیست؟

در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) آموختیم که در ماه محرم باید محزون باشیم چراکه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) در این ماه محزون بودند و در روایتی فرمودند شیعیان و دوستداران ما سه ویژگی دارند از جمله آنکه به ما نصرت می دهند، در شادی های ما شاد هستند و در حزن ما(ماه محرم و مصیبت اهل بیت(علیهمالسلام) محزون می شوند.

 

در ماه محرم لباس سیاه بر تن می کنیم و در مجالس سوگواری امام حسین(علیه السلام) شرکت می کنیم، البته در شرایط کرونایی با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی مجالس سوگواری را برگزار می کنیم.

 

ما نیاز داریم که با حضور در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) و اشک بر آن حضرت روح و جانمان را صیقل دهیم و خود را به ایشان نزدیک کنیم.

 

*مهم ترین درسی که می توان از واقعه عاشورا گرفت، چیست؟

تبعیت از امام حسین(علیه السلام) و اصحاب برومند آن حضرت در احیای امر به معروف و نهی از منکر مهم ترین درسی است که می توان از واقعه عاشورا گرفت، اگر در جامعه به این دو امر مهم توجه شود تمامی واجبات عملی می شود و محرمات ترک خواهد شد.

 

*به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردید به نظر شما برای پررنگ کردن این فریضه مهم در جامعه چه باید کرد؟

همه مردم باید احیای امر به معروف و نهی از منکر را بر خود واجب بدانند و بدانیم که اولین آمر به معروف و نهی از منکر خداوند متعال و سپس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

همانطور که امام حسین(علیه السلام) محبوب دل ما است هدف و راه آن حضرت را باید ادامه دهیم.

کسی که پیرو راه امام حسین(علیه السلام) است یعنی نماز اول وقت را به جای می آورد، زکات را به اهلش می سپارد و امر به معروف و نهی از منکر را اجرا می کند، در واقع همه ما به عنوان شیعه و محب امام حسین(علیه السلام) باید با خیرخواهی، زبان نرم و با بهترین روش، دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اگر این مهم را رعایت کنیم جامعه پذیرا می شود البته اگر امر به معروف و نهی از منکر با دعوا و تندی باشد نتیجه ای به دنبال ندارد.

 

*یکی از درس های امام حسین(علیه السلام) در واقعه عاشورا اقامه نماز اول وقت بود چطور می توان این مهم را در زندگی خود پیاده کنیم؟

امام حسین(علیه السلام) در واقع عاشورا زیر آماج تیر دشمن به آسمان کربلا نگاه می کردند تا نماز را در اول وقت اقامه کند حتی در این مسیر چند نفر زخمی و شهید شدند، در واقع پیام امام حسین(علیه السلام) آن است که نماز باید در اولویت نخست باشد.

اگر نماز قبول شود سایر اعمال مؤمن نیز مورد قبول قرار می گیرد، اگر کسی از صبح تا شب در مجالس سوگواری امام حسین(علیه السلام) اشک بریزد اما در اقامه نماز کاهلی کند سوگواری او مورد قبول قرار نمی گیرد.

 

امام حسین(علیه السلام) و حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) شهید در راه نماز هستند لذا در قبر و قیامت نخستین سوالی ای که از انسان پرسیده می شود مسئله نماز و عبادت در درگاه الهی است.

 

*در حال حاضر که مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) را برگزار می کنیم در شرایط کرونایی قرار داریم چه توصیه ای به سوگواران حسینی دارید؟

امام حسین(علیه السلام) متعلق به همه ما است و مجالس سوگواری امام حسین(علیه السلام) به خودسازی انسان کمک می کند لذا این ما هستیم که به این مجالس نیاز داریم.

به هیئت های مذهبی و عزاداران حسینی توصیه می کنم در مجالس سوگواری تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، مقام معظم رهبری نیز بر رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی تأکید کردند.

امیدوارم جامعه جهانی و ملت ایران در محرم سال آینده از شر این ویروس منحوس رهایی یابد.

 

 

کد خبر 1085330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha