امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین درس عاشورا در جامعه امروز است

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر باید معروف ها را بدرستی در جامعه امروز بشناسیم گفت: امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین درس عاشورا در جامعه امروز است.

حجت الاسلام ابوالقاسم خادمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبستان در مورد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین ویژگی درس عاشورا گفت: آنچه در بحث قیام عاشورا و کلام امام حسین (ع) قرار دارد و حضرت سیدالشهدا (ع) تاکید کردند که قیام ما بر اساس آن قرار دارد، امر به معروف و نهی از منکر است. در جایی از خطبه های خود بیان می کنند که قیام من برای امر به معروف و نهی از منکر است.



رییس واحد روحانیت ستاد عقیدتی سیاسی ستاد آجا در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و تاکید امام حسین (ع) برای حرکت قیام عاشورا اظهار کرد: در این رابطه می فرمایند تمام اعمال در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل دریا هستند. این امر نشان دهنده جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است. امام حسین (ع) در بیان خود می فرمایند اگر قرار است کسی مانند یزید بر حکومت تکیه بزند در اینجا باید فاتحه اسلام را بخوانیم.



وی ادامه داد: امام حسین (ع) می فرمایند اگر کسی مثل یزید بر حکومت تکیه کند، کسی مانند من با او کنار نمی آید یعنی هر انسان مومن و آزاده ای وقتی انسان فاسدی مثل یزید را ببیند که در مسند حکومت اسلامی قرار دارد، این شخص با یزید کنار نمی آید و امام حسین (ع) بارها عنوان کردند که اصلاح امور خود را با امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند.  



وی اظهار کرد: معمولا از امر به معروف و نهی از منکر غفلت می شود. امر به معروف به هر قیمتی و نهی از منکر به هر قیمتی باید صورت گیرد. مهمترین معروف واجبات است و مهمترین منکر محرمات هستند و این همان چیزی است که امام حسین (ع) بر اساس آن قیام کرده است و در جای جای حرکت خود از مدینه تا شام از مدینه تا کوفه و کربلا بر آن تاکید می کند.



حجت الاسلام خادمی یادآور شد: حضرت در روز عاشورا ظلم ها و منکرات را بیان می کند و بر آنها تاکید دارند.



وی در مورد موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز به عنوان بزرگترین درس عاشورا گفت: امروز نیز ما باید همین روش را در پیش بگیریم اما آنچه حائز اهمیت است، این است که ما معروف ها را بشناسیم و به معروف ها امر کنیم. گاهی امر به معروف نمی کنیم بلکه امر به آنچه خودمان دلمان می خواهد، امر می کنیم و آنچه خدا می خواهد، واجبات است اما مستحبات در اختیار افراد قرار دارد. اگرچه برخی مستحبات تنه به تنه واجب و یا بالاتر از واجب قرار دارد مانند اقامه عزا که مستحب است اما مستحبی است که از واجب مهم تر است و اگر اقامه عزا نشود، دین از میان می رود.

 


وی با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: مرتبه عمومی امر به معروف و نهی از منکر بیان است. در این مرحله وقتی شخصی را می بینیم که خطایی می کند به او تذکر دهیم بدون درگیری و در صورت درگیری قانون در جامعه اسلامی پاسخ می دهد. ما می توانیم امر به معروف را لسانی انجام دهیم.



وی با اشاره به فضای مجازی و استفاده کاربردی از این فضا برای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: ما می توانیم در این فضا موارد معروف را تبلیغ کنیم و در قبال کسانی که منکرات را تبلیغ می کنند، روشنگری کنیم؛ به عنوان مثال امروزه نگهداری سگ به عنوان یک تمدن قلمداد می شود. ما می توانیم در فضای مجازی مفاسد این رفتار را عنوان کنیم. درست است که سگ حیوان باوفایی است اما نگهداری آن در منزل مضراتی برای انسان دارد، نگهداری آن در منزل امراضی را ایجاد می کند و جلوی ورود ملائکه گرفته می شود. خواندن نماز در خانه ای که سگ نگهداری می شود، جایز نیست. می توانیم در فضای مجازی بر روی این گفتار تبلیغ کنیم.



وی با اشاره به امر به معروف میان فرزندان و والدین اظهار کرد: والدین می توانند با روی خوش فرزندان خود را به نماز دعوت کنند و در تبلیغ عملی با خواندن نماز فرزندان از این رفتار بیاموزند.



وی با اشاره به ترغیب برخی از رفتارهای نادرست مانند کشیدن سیگار در میان افراد جامعه گفت: برای امر به معروف مثلا نماز خواندن در مسجد ما می توانیم در مسیر راه خود افراد را به نماز دعوت کنیم و این همان امر به معروف است. همان گونه که گاهی افراد برای تبلیغ رفتار نادرست خود مانند کشیدن سیگار تعارف می کنند، ما می توانیم برای دعوت و تبلیغ به امر به معروف افراد را تشویق کنیم.

کد خبر 1085896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha