دعای عرفه امام حسین (ع) و قیام و نهضت عاشورا نگاهی توحیدی به نظام هستی دارند

حجت‌الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه دعای عرفه امام حسین (ع) و قیام و نهضت عاشورا دو شاهکار نظری و عملی امام هستند گفت: هر دو موضوع مبتنی بر اصل توحید بوده و نگاهی توحیدی به نظام هستی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از دزفول، «حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» امروز (پنجشنبه ۲۸ مرداد) در مراسم عزاداری در حسینیه ثارالله دزفول که در فضای باز و رعایت تمام موازین بهداشتی برگزار شد، در خصوص شخصیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: دعای عرفه امام حسین (ع) و قیام و نهضت عاشورا دو شاهکار نظری و عملی امام هستند و هر دو مبتنی بر اصل توحید بوده و نگاهی توحیدی به نظام هستی دارند.

 

امام جمعه دزفول افزود: پیوند و ارتباط معنایی و معرفتی بین دعای عرفه و قیام عاشورا وجود دارد؛ دعای عرفه کربلای نظری سیدالشهدا و حماسه کربلا دعای عرفه عملی سیدالشهدا (ع) است.

 

وی با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه، امام عصر (عج) را ضروری ترین اضطرار و نیاز بشریت دانست و اضافه کرد: حیات طیبه و به کمال رسیدن حیات در گرو مضطر دانستن خود به امام زمان و حجت حق می‌باشد و تا بشریت آن را درک نکند و به این ضرورت نرسد زمینه ظهور فراهم نمی‌شود.

 

حجت الاسلام قاضی دزفولی با اشاره به اینکه انسان باید نگاه و باور صحیحی به ولایت داشته باشد تصریح کرد: امام هم صراط دنیا و هم صراط اعراف که وادی و موقفی در آخرت است که باید برای ورود به بهشت از آن گذشت و دست ضعفایی که در وادی اعراف مانده‌اند را می‌گیرد، وادی اعراف بر اساس اسناد قرآنی از ریباترین و امیدبخش ترین صحنه‌های محشر است.

 

وی تمام انبیاء و اولیای الهی را دعوت کننده به عقل عملی و نظری دانست و تصریح کرد: هر کس در عبادت تلاش کند ولی امامی نداشته باشد سعی بیهوده کرده است؛ باطن پیام قیام امام حسین (ع) نجات انسان ها از جهل و نادانی و گمراهی است، جهالت به واسطه به اسارت کشیده شدن عقل نظری و گمراهی و ضلالت و گناه عمدی به واسطه اسارت عقل عملی است.

 

امام جمعه دزفول خاطر نشان کرد: عقل نظری جزم است و مسئول سامان بخشی اندیشه و اعتقادات انسان و عقل عملی عزم است و عهده‌دار تنظیم انگیزه انسان و آن چیزی است که خداوند به وسیله آن بندگی و موجب تحصیل بهشت می‌شود.

 

وی ابراز کرد: تنها با جزم نمی‌توان به بهشت رسید بلکه جزم، با عزم انسان را به بهشت می‌رساند و باید توجه داشت که با اسارت عقل عملی عزم از انسان گرفته می‌شود.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول افزود: امام عصر (عج) با ظهور خود عقلانیت را در جامعه نهادینه و عقول را به کمال می‌رساند و تا جامعه آمادگی کامل نداشته باشد که عقول به کمال برسد زمینه ظهور فراهم نخواهد شد.

 

کد خبر 1086199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha