امام حسین با عقلانیت به مبارزه با جهل پرداخت

حجت الاسلام انوری گفت: برای تفسیر قیام سیدالشهدا باید بحث عقلانیت سیدالشهدا را پررنگ کنیم. چون امروز در جامعه گرفتار جهل مقدس هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «محمد انوری» امروز در جمع عزاداران حسینی به بررسی عقل و جهل و قیام امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: بزرگترین هنر پیامبر اسلام بعد از بعثت، جهل‌زدایی و حاکمیت عقلانیت است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تبریز با بیان این‌که معجزه پیامبر اسلام عقلانیت است، خاطرنشان کرد: اینجا عقل در برابر جهل است نه عقل دربرابر علم. جهل مورد بحث ما، دوری از خرد و خردورزی است. ما وقتی از جاهلیت صحبت می‌کنیم برخی فکر می‌کنند آن مردم باسواد نبودند. پیامبر اسلام قصد داشت بلاهت را از جامعه جمع کند و تعقل و عقل‌ورزی را جانشین کند.

وی افزود: بعد از پیامبر جامعه مجددا به جاهلیت بازگشت و از خرد و تعقل دور شد. فرق جاهلیت دوره اباعبدالله(ع) با جاهلیت عصر پیامبر(ص) این بود که جهل این دوره نوعی جهل مقدس بود. قیام و حرکت حضرت سیدالشهدا برای جهل‌زدایی و حاکمیت مجدد عقل بود.

حجت‌الاسلام انوری ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر به معنای جهل‌زدایی است. نباید امر به معروف و نهی از منکر را به مصادیق خیابانی پایین آورد. تمام مباحث مربوط به حوزه قیام عاشورا باید ذیل عنوان جهل و عقل تفسیر شود. همه آنچه حول محور سیدالشهدا تعریف می‌شود، از جبهه عقل است.

کد خبر 1086464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha