شهادت امام حسین (ع) تکمیل شریعت محمدی است/چرا اباعبدالله(ع) دوبار یاران خود را غربالگری کردند؟

حجت الاسلام آقامیر گفت: با توجه به غربالگری و وجود یاران خالص در اطراف اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان می دهد نهضت امام حسین(ع)کاملاً الهی است بر اساس تکمله شریعت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ با کمی سیر در تاریخ عاشورای سال ۶۱ هجری قمری مشاهده می‌کنیم از خیل کثیر امت اسلامی و افرادی که خود را مسلمان می‌دانستند، تنها عده کمی خود را متصل به امام زمان خویش کردند و به یاری او شتافتند و به فیض سعادت نائل شدند. اباعبدالله الحسین (ع) از آغاز حرکت و قیام آغوش خویش را باز کردند و از افراد مختلف حتی با عقائد گوناگون دعوت می‌کنند تا به او بپیوندند این را می‌توان در نامه به عبیدالله بن حر تا دعوت از زهیر بن قین و وهب نصرانی یا عمرو بن قیس مشاهده کرد.

 

البته از بین این دعوت‌ها تنها جناب وهب و زهیر پاسخ مثبت به امام دادند و او را یاری کردند، در این میان حتی امام حسین (ع) در روز عاشورا نیز دست از دعوت به هدایت بر نداشتند و از آغاز جنگ تا لحظاتی قبل از شهادت به نوعی که لشکریان بشنوند اقدام به دعوت کرده است. در تاریخ ذکر شده که امام در آغاز نبرد فرمودند «آیا دادرسى نیست که براى رضاى خدا به داد ما برسد؟ آیا دفاع‌کننده‌اى نیست که از حریم رسول خدا (ص) دفاع کند؟». حال سوال اینجاست که چرا تنها عده کمی به این دعوت‌های متعدد پاسخ مثبت دادند؟، چه مانع‌هایی باعث عدم اجابت، ولی خدا شد؟ و عوامل یزیدی شدن یا یزیدی ماندن چیست؟

 

در پاسخ به سوال فوق باید گفت یک عامل ریشه‌ای این مسئله عدم وجود ایمان حقیقی و کامل است. ایمانی که تمام دلبستگی‌های مادی و دنیوی را کنار بزند تا فرد بتواند مسیر حمایت از حجت خدا را انتخاب کرده و به یاری او بشتابد حتی اگر آخر کارش به شهادت ختم شود. اتفاقاً امام حسین (ع) نیز از همان ابتدا دنبال چنین افرادی بود. حضرت در لحظات ترک مکه مکرمه اینگونه اعلام داشتند «هر کس می‌خواهد جانش را در راه ما تقدیم کند و در لقای خداوند وطن گزیند، با ما همراه شود».

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام سید محمدرضا آقامیر، مسئول موقوفات حوزه های علمیه سراسر کشور، در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به واقعه کربلا و نقش معجز آمیز پروردگار عالم در تکمیل این حماسه بزرگ گفت:  وقتی انسان به اتفاقات و مصیبت های عدیده ای که در مدت کمتر از ۱۵ روز رخداد و نهایتاً منجر به شهادت امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا شد؛ نگاه می کند، ادامه رسالت عاشورا برای تکمله شهادت امام حسین علیه السلام را جز معجزه خدا و دست الهی باید دانست.

 

وی با بیان اینکه پذیرش غدیر ادامه راه رسالت نبی است عنوان کرد: همانطور که در روز غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسالت خویش را منوط به پذیرش غدیر کردند شهادت امام حسین علیه السلام نیز تکمیلی برای شریعت محمدی بود.

 

حجت الاسلام آقامیر با اشاره به خلوص یاران اباعبدالله الحسین(ع) تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به اصحاب و یاران خود می فرماید:" هر کس میخواهد برود بیعت از او بر داشتم." در واقع امام حسین علیه السلام می خواستند همه یارانشان خالص باشند این غربالگری بار دیگر نیز در روز عاشورا اتفاق افتاد آنجایی که امام حسین علیه السلام رو به لشکریان کفر فرمودند: "هل من ناصر ینصرنی" یعنی یاری کننده ای در میان شما نیست که مرا یاری کند؟

 

وی افزود: در نقل ها  آمده است اولین نفر "حر" بود که به سمت امام حسین علیه السلام بازگشت در واقع اباعبدالله الحسین با اینکار می خواستند برای آخرین بار غربالگری خود را انجام دهند تا اگر کسی در سپاه کفر اراده اصلاح دارد باز گردد.

 

حجت الاسلام آقامیر در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین(ع) دوبار دست به غربالگری یارانشان زدند؛ گفت: با توجه به این غربالگری و وجود یاران خالص در اطراف اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان می دهد این نهضت کاملاً الهی است بر اساس تکمله شریعت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که پس از قیام خونین اباعبدالله الحسین علیه السلام رسالت بزرگ ایشان چطور توسعه یافت؟ و چه کسانی توانستند این ماموریت مهم را به سرانجام رسانند؟ خاطرنشان کرد: مهمترین سوالی که وجود دارد اینجاست که تکمله رسالت امام حسین علیه السلام توسط چه کسانی توسعه یافت؟ قطعاً همگان می دانند  امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها با خطبه های حماسی خود پیام آور قیام عاشورا پس از شهادت امام حسین علیه السلام بودند.

کد خبر 1086615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha