مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی امت اسلام است

مسجد پایگاه انسجام بخشی به امت اسلام است و روز جهانی مسجد روزی برای یادآوری دوباره اهمیت آزادی قدس شریف و حمایت از قبله اول مسلمین است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ مسجد دردین مبین اسلام، مهمترین مرکز سیاسی، فرهنگی، عبادی و اجتماعی محسوب می‌شود.

 

مسجد مهم ترین مکان برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی است،  پیامبر اسلام(ص) پایه‌گذار نخستین مسجد است و کلمه مسجد ۲۸ بار در قرآن ذکر شده است که ۲۲ بار به صورت مفرد و ۶ بار به صورت جمع و به عنوان "مساجد" آمده است  نشان دهنده اهمیت جایگاه مسجد در بین امت اسلام است.

 

مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد.

 

مساجد از صدر اسلام تاکنون  در دوران مختلف نقش محوری داشته اند و دوران پر افتخار پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش مساجد نقش وجایگاه خود را در ایران اسلامی بازیافت.

 

با پایان دوران دفاع مقدس مساجد همچنان محوریت خود را حفظ کرد و در قالب های مختلف چون مقابله با توطئه های دشمنان، غنی سازی اوقات فراغت  جوانان ونوجوانان، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دستگیری از مظلومان  عرصه های مختلف اجتماعی وسیاسی محور است.

 

با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش فرهنگی و اجتماعی مساجد پررنگ تر شد و در واقع مسجد، پایگاهی برای جذب جوانان ونوجوانان به مساجد، مقابله با توطئه های دشمنان، کشف و پرورش استعدادهای جوانان و پرورش هنرمندانت متعهد به شمار می رود.

 

امام خمینی (ره) مساجد را سنگر برشمردند و تاکید داشتند این سنگرها را حفظ کنیم، مقام معظم رهبری نیز همیشه نسبت به اهمیت مساجد و حفظ این سنگر تاکید بسیار داشته و از جمله در دیدار با جمعی از امامان جماعت مساجد تهران در مردادماه ۹۵ فرمودند که "مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیتهای اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود".

 

گفتمان سازی انقلاب در مساجد باید مورد توجه جدی باشد

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان، با اشاره به اهمیت احیای کارکردهای مسجد محور، افزود: مساجد می تواند محور همه برنامه های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است.

 

ابدالی پور، با اشاره به اهمیت گفتمان سازی انقلاب اسلامی، اظهار داشت:  گفتمان سازی مبانی انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی در مساجد ضروری است.

 

وی خاطرنشان کرد: در مساجد با جذب اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان و نوجوان جامعه  باید دستاوردهای انقلاب و نظام در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی باز گو شود.

 

ابدالی پور، نهادینه سازی فرهنگ دینی را سدی محکم در برابر توطئه های دشمنان دانست و افزود: مشارکت و همکاری دستگاه های فعال در عرصه مساجد مهم ترین راه تقویت فرهنگ دینی است.

 

وی تصریح کرد: تقویت مشارکت و همکاری دستگاه های فعال در عرصه مساجد بستر تاثیرگذاری بهتر و بیشتر برنامه ها و همچنین پرهیز از موازی کاری است.

 

احیای کارکردهای مساجد محور فعالیت کانون های فرهنگی وهنری است

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در احیای کارکردهای مساجد، خاطرنشان کرد: جذب جوانان به مساجد، احیای کارکردهای مساجد، مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی از اهداف مهم کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

مسجد باید کانون رسیدگی فکری، مالی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دینی باشد

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان افزود: مسجد را باید کانون رسیدگی فکری، مالی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دینی قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد، وسیع ترین شبکه جوان و فرهنگی مردم محور کشور است که تا دور ترین نقاط جغرافیایی شهرها و روستاها فعالیت دارند.

 

ابدالی پور با بیان اینکه فعالیت کانون‌های مساجد موجب نزدیک شدن مساجد به تراز اسلامی شده است، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و... در مساجد باعث رونق مساجد و جذب بیشتر مردم به این پایگاه مقدس می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 420 کانون فرهنگی هنری مسجد در استان لرستان فعال شده است.

 

ابدالی پور با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیر این بحران در جامعه، افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه خدمت رسانی مردم محور،آگاهی بخشی وکمک به شبکه بهداشت و درمان عملکرد مثبتی داشته اند.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان همچنین با اشاره به طرح مواسات و همدلی کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد عملکرد مثبتی در طرح مواسات و همدلی داشته اند.

 

مسجد همواره مظهر قدرت جهان اسلام است

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان  با گرامیداشت روز جهانی مسجد و تسلیت ایام محرم حسینی، اظهار داشت: مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی و مظهر قدرت مسلمانان جهان است.

 

حجت‌الاسلام «محمدجواد عباس‌زاده» با اشاره به نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مسجد از همان نخستین روزهای تاسیس، کانون مرکزی جامعه اسلامی در تصمیم گیری، فرهنگ سازی، مدیریت و مرجع رفع مشکلات حکومت و مردم در جامعه اسلامی بر محور نماز و ذکر و دعا بوده است.

 

وی اظهار داشت: مسجد همواره محل اجتماع و یکپارچگی جامعه اسلامی و نهادی تاثیرگذار در وقایع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاریخ اسلام بوده است که از مهم ترین تاثیرهای ملموس مسجد در تاریخ ایران، می‌توان به کارکرد مسجد در شکل گیری نهضت‌های سیاسی، اجتماعی ایرانیان در ادوار مختلف مانند قیام سربداران، نهضت مشروطه، قیام گوهرشاد و به ویژه حرکت عظیم انقلاب اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷ و پیروزی آن اشاره کرد.

 

حجت الاسلام عباس زاده در ادامه با اشاره به برنامه های اوقاف و امور خیریه استان در طول ماه محرم، گفت:  طرح بصیرت عاشورایی از یژه برنامه های مهم اوقاف و امور خیریه در ماه های محرم و صفر است.

 

وی با بیان اینکه عمده فعالیت ما از ابتدای محرم تا دوازدهم ماه محرم است افزود: تعدادی از مبلغان ما با توجه به شرایط کنونی کرونا در فضای مجازی فعالیت دارند و برای هر امام‌زاده گروهی تحت عنوان مرکز افق راه‌اندازی شده که فعالیت‌ صورت می‌گیرد که در ۲۴ بقعه متبرکه در سطح استان برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام عباس زاده  اظهار کرد: در شهرستان خرم‌آباد بقاع متبرکه امامزادگان زید بن علی(ع)، دو برادران(ع)، شاهزاده عبدالله(ع) و شمس‌الدین(ع) میزبان طرح بصیرت عاشورایی خواهند بود

 

وی  افزود: در شهرستان کوهدشت نیز امامزادگان محمد درب‌گنبد و ابوالوفا(ع) و در بروجرد نیز امامزادگان جعفر، قاسم و ابوالحسن(ع) میزبان طرح بصیرت عاشورایی هستند.

 

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان نیز امامزادگان ابراهیم(بابای بزرگ)، احمد و محمود، محمد بن‌ حسن، پیرعباد، زید بن‌ علی، حمزه‌علی، زید و قاسم، پیرعباد، شاه‌غیب، سیدمحمد و سیدعلی(ع) میزبان طرح بصیرت عاشورایی هستند، گفت: در بقیه بقاع متبرکه استان نیز مراسم‌ عزاداری دهه‌های اول و دوم محرم به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا می‌شود

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان ادامه داد: همزمان با ایام محرم اجرای طرح «شمیم حسینی» را داریم که در این طرح بین  ۳۰ هیئت بسته‌های معیشتی و حمایتی توزیع می‌شود

 

روز جهانی مسجد روزی برای یادآوری دوباره اهمیت آزادی قدس شریف است، نام‌گذاری روز جهانی مسجد امری شایسته در جهت دفاع و حمایت از قبله اول مسلمین است، مسجدالاقصی نقطه مشترک وحدت جهان اسلام است و انشاءالله به زودی با همت ملت مقاوم و ستمدیده فلسطین و حمایت همه‌جانبه مسلمانان از چنگال رژیم اشغالگر صهیونیستی آزاد خواهد شد.

 

۲۱ آگوست ۱۹۶۹میلادی نقطه تاریکی در تاریخ جهان اسلام است.  چرا که در این روز مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شده است و پس از این حادثه بود که از این روز بعنوان «روز جهانی مسجد» یاد شده و با این عنوان نیز نامگذاری شده است.

 

آزادی مسجد الاقصی آرمان بزرگ مصلحان و آزاد اندیشان جهان است.

 

 

 

کد خبر 1086715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha