مساجد؛ محور اتحاد و تحولات محلی

مساجد، محور اتحاد، انسجام و تحولات محلی هستند که تقویت کارکردهای آن بر بهبود وضعیت زندگی مردم و ارائه خدمات کارگشا است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مسجد، یکی از مراکز مهم دینی و پایگاه اصلی مسلمان بوده و از صدر اسلام تاکنون به این مرکز مهم توجه شده و کانون هماهنگی ها بوده است و جامعه از خیرات آن توجه می برد.

 

مدیریت مردمی و مشارکت عمومی از شاخصه های این مراکز است که وجه تمایز با دیگر نهادها بوده و کارکردهای بالای این مرکز سبب شده تا نقش آفرینی مهمی داشته باشد.

 

مساجد، محور اتحاد، انسجام و تحولات محلی هستند که تقویت کارکردهای آن بر بهبود وضعیت زندگی مردم و ارائه خدمات کارگشا  بوده و  البته باید زمینه ارتقا و توانمندسازی بیشتر را فراهم کرد.

 

آسیب هایی در حوزه مدیریت این مراکز وجود دارد باید رفع شود و با بهره گیری از ظرفیت جوانان و نسل جدید زمینه ارتقا کارکرد آن فراهم کنیم

.

با توجه به اینکه مساجد در هر محله از نظر عمرانی بالاتر و مناره های آن به راحتی دیده می شود و در داخل مسجد هنرهای مختلف مثل کاشی کاری، منقص کاری و آینه کاری بکارگرفته شده که همه نشان از جامعیت مساجد است که باید آن را تقویت کرد.

 

جامعیت مساجد امروز در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز وجود دارد اما تحت تاثیر شرایط مختلف قرار گرفته که باید تقویت و به روز شود و در این خصوص نقش مردم اساسی بوده اما متولیان امر باید به آن بیشتر بپردازند و هدایتگری کنند.

 

*مدیریت جامع فرهنگی و اجتماعی با محوریت مساجد

 

نهادهای متولی در حوزه مساجد نیازمند فعالیت اشتراکی و مدیریت جامع کاری هستند و باید مدیریت یکسان و به دور از موازی کاری ایجاد شود که نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح جامع مدیریت فرهنگی با محوریت مساجد در مجلس خبرداد و گفت: این طرح پیشنهادی موجب ارتقای کارکردهای این مراکز و خدمات رسانی بیشتر به مردم می شود.

 

«ابوالفصل ابوترابی« ادامه داد: جامعیت خدمات در مساجد فرصت خوبی خواهد بود تا اینکه بتوانیم از محیط این مراکز برای ارائه خدمات در محلات به ویژه روستاها بهره بگیریم.

 

قطعا پیشنهاد این نماینده مجلس می تواند کارکرد مساجد را افزایش دهد و همان جامعیت هنری که در معماری مسجد وجود دارد را در حوزه خدمات رسانی خواهیم دید و آن وقت می گوییم در مساجد به دلیل جامعیت خدمات بیش از دیگر مراکز کارگشا بوده اند.

 

*جوان و نوجوان گرایی در مساجد

 

یکی از دغدغه های مهم امروز جامعه ما همین جوان گرایی در حوزه های مختلف به ویژه مساجد است تا به واسطه آن قادر به ارائه خدمات متفاوت، احیا و رشد کارکرد مساجد و کاهش دغدغه های اجتماعی و مانع از انحرافات دینی و انسانی باشیم.

 

در این میان توصیه ها زیاد بوده اما موانعی جدی نیز پیش روی این حوزه بوده که از جمله آن کاهش نقش تصمیم گیری و اجرایی نسل جوان و نوجوان درمدیریت مسجد است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پیامی که به مناسبت روز جهانی مسجد صادر کرد به این موضوع اشاره کرد و اظهارداشت: آشنایی نسل جوان و نوجوان با کارکردهای مساجد جز ضرورت های جامعه است که این ماموریت بر عهده ائمه جمعه و جماعات و روحانیون است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: باید زمینه حضور جوانان و نوجوانان برای حضور در مسجد و فعالیت های دینی فراهم شود و مدیران تشکل های فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد زمینه حضور نسل جوان را با برنامه های خلاق ایجاد کنند.

 

وی ادامه داد: این مراکز بستری برای تبادل اطلاعات و جلسه های مشاوره میان مبارزان در گذشته بوده و مسجد پایگاه انقلاب و مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی از گذشته تا به امروز بوده است و و باید این ظرفیت امروزه نیز تقویت کرد.

 

*سهم همگانی در احیا مساجد

 

مساجد مراکز دینی هستند که مدیریت آن مردمی و همگانی است و نباید ماموریت اداره آن را بر عهده نهاد و دستگاه خاصی سپرد بلکه باید افراد نقش خود را ایفا کنند و در جذب، توسعه، عمران مادی و معنوی مشارکت کنند.

 

همین بعد مدیریت مردمی توانسته عامل پویایی مساجد باشد و نگذارد سیاست های دولت ها بر روند اداره آن اثر بگذارد و و مسائلی مثل کمبود بودجه مانع فعالیت آن ها نشده است.

 

تشکیل هیات امنا مساجد وراثتی نباید باشد که مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان از این چنین وضعی انتقاد کرد و گفت: از این اقدام جلوگیری شده و افراد بر اساس توانمندی معرفی و صلاحیت آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

کد خبر 1087069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha