مساجد پایگاه تبیین واقعیت امربه معروف و نهی از منکر

مساجد پایگاه تبیین واقعیت امر به معروف و نهی از منکر و آموزش و ترویج این فریضه دینی با نگرش فرهنگی و به دور از رفتارهای احساسی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: امر به معروف و نهی از منکر فریضه دینی برای ارتقا سلامت اجتماعی و کاهش فساد در زمینه‌های مختلف است که مورد توصیه دین اسلام بوده و یکی از مولفه های کاهش بی تفاوتی در جامعه به حساب می آید و به همین خاطر مورد تاکید قرار گرفته است.

 

بر اساس آیه قرآن «مردان مؤمن و زنان مؤمن هم بستگی دارند. مردم را به کار نیکو امر می کنند و از کار زشت بازمی‌دارند و نماز برپا می دارند و زکات می پردازند و خدا و پیامبرش را اطاعت می کنند. البته خدا آنان را مشمول رحمت خود می گرداند خدا عزیز و حکیم است« که در این آیه به ابعاد مختلف این فریضه پی می بریم.

 

همبستگی، توصیه به خوبی ها، اقامه نماز، پرداخت زکات و اطاعت از خدا و پیامبر از جنبه های این آیه است که در آن اشاره شده و کسانی که این کارها را انجام می دهند مسمول رحمت می شوند.

 

دستیابی به رحمت حضرت باری تعالی با انجام خوبی نسبت به همدیگر و توصیه به کارهای نیکو محقق شدنی است و اگر همراه با انجام وظایف فردی مثل اقامه نماز، نسبت به ترک گناه در جامعه هم دغدغه باشیم که زمینه پیشرفت زندگی خود را در یک محیط امن را نیز فراهم می کنیم.

 

در انجام این فریضه دینی دستوراتی وجود دارد که بدون توجه به آن دچار آسیب و خسارت هایی می شویم که در دنیا و آخرت هم باید پاسخگو باشیم که در همین راستا فراگیری این احکام ضروت دارد.

 

فراگیری احکام فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت دارد و باید این مسائل را آموزش داده و افراد از رفتارهای غیر اصولی دوری کنند و در همین راستا کار فرهنگی مساجد باید به این موضوع اختصاص یابد.

 

مساجد پایگاه تبیین واقعیت امر به معروف و نهی از منکر و آموزش و ترویج این فریضه دینی با نگرش فرهنگی و به دور از رفتارهای احساسی است تا عاقبت به خیری و خوبی در جامعه گسترش می یابد.

 

*تشکیل هسته امر به معروف و نهی از منکر در مساجد

 

تشکیل هسته امر به معروف و نهی از منکر یکی از اقداماتی که در مساجد انجام می شود و اعضای تشکل های فرهنگی، معتمدین و روحانیون عضو آن هستند و فعالیت آموزشی و اجرایی در این خصوص صورت می گیرد.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با بیان اینکه این کار با محوریت امام جماعت انجام شده، گفت: آموزش افراد و اجرای برنامه جهت ترویج معروفات در جامعه و هدایتگری در این هسته صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی» افزود: هسته های امر به معروف و نهی از منکر مساجد سهم مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و افزایش کارهای خوب در هر محله دارد اما این کار باید با دقت و آموزش کامل باشد.

 

پیرامون مسئله مهم آموزش و اقدام اساسی در این حوزه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مچ گیری و اتهام زنی به افراد مد نظر نیست بلکه دست گیری از افراد برای ترک گناه مورد توجه است.

 

حجت الاسلام «احمد عبدالهی نژاد» افزود: کار زشت باید مورد نکوهش قرار گیرد و فرد نباید مورد تمسخر و سرزنش باشد.

 

 ادامه داد: این فریضه به خوبی و لحن آرام و در آرامش انجام شود که این موضوع را باید بیاموزیم.

 

*توجه به فراگیری معروفات و منکرات

 

موضوع امر به معروف و نهی از منکر مختص یک موضوع خاص مثل حجاب نیست بلکه در حوزه های مختلف مثل گران فروشی، رفتارهای غیر صحیحی که توسط برخی از مسئولان انجام می شود و حتی در سیستم آموزشی کم توجهی به نیازهای جوانان و نوجوانان صورت می گیرد هم باید نسبت به ترک این اشتباه تذکر داد.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان هم پیرامون این موضوع مهم گفت: امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به مردم نیست بلکه باید تذکرهای لازم در خصوص کم کاری و یا ترک فعل مسئولان هم باشد.

 

حجت الاسلام عبدالهی افزود: نگاه همه جانبه به معروفات و منکرات باعث می شود که این موضوع به صورت جدی مورد توجه و دقت قرار گیرد و متوجه موضوع خاصی نشویم.

 

باز پیرامون همین مسئله جانشین تشکل رهروان امر به معروف و نهی از منکر اصفهان گفت: نگاه همه جانبه باید نسبت به موضوعات منکر در جامعه صورت بگیرد و فقط یک موضوع خاص مورد توجه نباشد.

 

حجت الاسلام «حمیدرضا صادق زاده» افزود: دوره های آموزش یبرای توجیه افراد برای چگونگی انجام و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر برگزار می شود که سال گذشته سه هزار نفر در این خصوص آموزش دیدند.

 

وی ادامه داد: اعضای هسته های امر به معروف و نهی از منکر مساجد هم از این آموزش ها بهره می برند و این فریضه و وظیفه همگانی با دانش وآگاهی باید انجام شود.

 

*راهبرد آموزشی و اجرایی مساجد در فریضه امر به معروف

 

مساجد مرکز آموزش و اجرای برنامه های دینی و فرهنگی هستند که آموزش احکام از جمله آن است و در این میان باید موضوع مربوط به احکام امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده شود.

 

تشریح اهمیت و جایگاه آن برای مردم بیشتر از گذشته باید انجام گیرد تا این فریضه به صورت جدی اجرایی و جامعه و مردم از منافع آن بهره ببرند.

کد خبر 1087832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha