مردادماه سیاه در خراسان شمالی

مردادماه امسال، مردادماه سیاه کرونایی در خراسان شمالی بود، این ماه کرونا لجام گسیخته جولان دارد و شمار قربانیانش را تا ۲۱۲ نفر رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ مردادماه امسال در بیشتر روزها، شمار فوتی های روزانه دو رقمی بود به طوری که شمار فوتی ها در این ماه نسبت به تیرماه امسال، چند برابر افزایش یافت.


در این ماه شمار بستری ها هم بسیار زیاد بود، روزانه بیش از 100 نفر بیمار جدید در بیمارستان ها بستری شدند، وضعیت به حد بحران رسیده و ظرفیت تخت ها پر شده است. 


جولان کرونا در موج پنجم جولان، بیشتر به سراغ جوان ترها رفته است، مرگ و میر افراد زیر 50 سال در این موج بسیار بیشتر از موج های پیش گزارش شده است. 


کمبود اقلام مختلف دارویی و فرسودگی کادر درمان هم کار را برای مهار ویروس وحشی سخت تر کرده است. 


افزایش تخت های اختصاص یافته به کرونا در بیمارستان تأمین اجتماعی و اختصاص بخش های مختلف سایر بیمارستان ها به بیماران کرونا هم نتوانسته است پاسخگوی نیاز برای بستری این بیماران باشد. 


رقم فوتی های کرونا هنوز هم دو رقمی است و در شبانه روز منتهی به ظهر اول شهریورماه، حدود 200 نفر بیمار جدید در بیمارستان بستری شدند تا شمار بستری ها به 927 نفر برسد و در این مدت 16 نفر هم در اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. 


دانشگاه علوم پزشکی این روزها برای سرعت دادن به خدمات رسانی، شمار مراکز واکسیناسیون را افزایش داده و برای جبران کمبود کارد درمان برای به کارگیری پرستاران و بهیاران بازنشسته فراخوان داده است. 


اما مسئولان این دانشگاه می گویند رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان موثرترین و مهم ترین راهکار برای مهار کرونا است. 


در این میان انگشت سرزنش  و شماتت به رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی و ساده انگاری مردم است. 

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۴۰ درصد است


 رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان بسیار کم و زیر ۴۰ درصد است و کمتر از 40 درصد افراد به این موارد حساس هستند و همین امر به شیوع کرونا دامن زده است.


دکتر سیداحمد هاشمی اظهار کرد: این به معنای این است که مابقی افراد برای حفظ سلامتی خود و دیگران نگرانی ندارند و به نوعی سهل انگاری می کنند.


وی افزود: روند شمار بیماران بستری روبه افزایش است از این رو نیاز به اکسیژن هم افزایش یافته است با وجود تامین چند کپسول اکسیژن هنوز نیاز رفع نشده و با کمبود شدید روبه رو هستیم، از این رو از مردم انتظار می رود برای مهار این وضعیت، پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از تردد و تجمع را جدی بگیرند.

 

بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در روستاها


استاندار خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی در روستاهای استان رعایت نمی‌شود گفت: فاصله گذاری اجتماعی در روستاها به خوبی رعایت نمی شود، اکنون وضعیت روستاها خوب نیست در این زمینه نیاز است تا پایگاه های بسیج در سطح روستاها ورود پیدا کنند.


محمد علی شجاعی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان آمار فوتی های ناشی از کرونا در سطح روستاها و شهرها را به تفکیک ارائه دهد، باید بدانیم که وضعیت در هر منطقه ای چگونه است تا برنامه های پیشگیرانه را بیشتر به آن سو ببریم.


وی از کمبود اکسیژن در مراکز درمانی نیز انتقاد کرد و گفت: در این خصوص نسبت به سایر استان ها عقب هستیم با وجود اینکه بخشی از نیازها تأمین شد اما هنوز هم نیاز در این خصوص وجود دارد.


 استاندار خراسان شمالی خواستار سخت گیری بیشتر در منع تردد از سمت خراسان رضوی شد و بیان کرد: وضعیت این استان در خصوص شیوع بیماری در این پیک بهبود نیافته است.

 

وخامت وضعیت کرونا در روستاها


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی هم گفت: وضعیت ابتلا به کرونا در روستاهای استان بسیار وخیم و حاد است و شناسایی افراد مبتلا به خوبی انجام نشده است.


امین کلاته با بیان اینکه انجام تست کرونا در روستاها بسیار ضعیف و ناچیز است؛ افزود: از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود انجام آزمایش ها و تست کرونا در روستاها را گسترده تر کند.


وی ادامه داد دانشگاه علوم پزشکی به وظایف خود در قبال پیشگیری و نیز درمان در مناطق روستایی به خوبی عمل نکرده است و مشاهدات نشان می دهد شمار ابتلا به کرونا در میان روستاییان بسیار زیاد است.


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراسم عزا در روستاها همچنان برگزار می شود و اهالی با جمعیت زیاد در این مراسم حاضر می شوند و این امر سبب تشدید شیوع کرونا شده است.


وی افزود: کنترل شیوع کرونا در مناطق روستایی بسیار سخت تر از مناطق شهری بوده و در این مناطق دسترسی به اقلام بهداشتی و نیز خدمات درمانی کمتر است و البته به لحاظ فرهنگ حاکم در روستاها، کنترل دستورالعمل های بهداشتی سخت تر است. 


کلاته در بخش دیگر سخنان خود گفت: انتظار می رفت روستاهای هدف گردشگری در روزهای تعطیل هفته اخیر بسته شود، اما این اقدام به درستی انجام نشد و بعضا ممانعت اهالی روستاها و یا دهیاران از ورود گردشگران به روستا و باغ ها به تنش و درگیری اجتماعی کشیده شد.


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با اشاره به نگرانی روستاییان از حضور گردشگران و شیوع کرونا به واسطه این حضور خاطرنشان کرد: در روزهای تعطیل هفته اخیر شمار زیادی از گردشگران در روستاهای بزرگ از جمله درکش، رویین و اسفیدان حاضر شدند که سبب گلایه اهالی این روستا و دهیاران شد. 

 

راه اندازی سومین مرکز واکسیناسیون در بجنورد


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سومین مرکز واکسیناسیون کرونا در مرکز استان در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد.


افشین دلشاد افزود: اکنون روزانه 500 تا 700 دوز واکسن کرونا در این مرکز به مراجعه کنندگان تزریق می شود و تزریق واکسن کرونا در بجنورد در سه مرکز، در شیروان در 2 مرکز و سایر شهرستان های زیر نظر این دانشگاه در یک مرکز انجام می شود. 


وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا تزریق واکسن کرونا سرعت بگیرد؛ خاطرنشان کرد: روزانه هفت هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق می شود.


دکتر دلشاد با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان دریافت شده و ۱۸۵ هزار دوز تزریق شده است خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت واکسن کرونا باید در سامانه مربوط به آدرس salamat.gov.ir ثبت نام کنند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: اکنون افراد متولد سال 1350 و قبل از آن می توانند با ثبت نام درسامانه، واکسن کرونا دریافت کنند.


گلایه از کمبود داروی کرونا


نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم با اشاره به مشکل کمبود داروی کرونا در استان گفت: این امر سبب گلایه مردم است و دانشگاه علوم پزشکی باید به این موضوع رسیدگی کند.


 حجت الاسلام رضا نوری تصریح کرد: برای مهار کرونا، همه دستگاه های اجرایی و نهادهای مربوط باید امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار علوم پزشکی استان قرار دهند.

 

آمادگی سپاه برای توسعه مراکز واکسیناسیون


فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی هم از آمادگی این نهاد برای مقابله با کرونا خبر داد و گفت: برای گسترش مراکز واکسیناسیون در استان آمادگی داریم، البته سپاه از ابتدای شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری پای کار بوده است.


سردار اسماعیل فرجی اظهار داشت: سپاه استان، بیمارستان صحرایی را در گلستان شهر بجنورد راه اندازی کرده است که امید می رود روند مهار کرونا سرعت گیرد.

کد خبر 1088452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha