«تعالی خود» باعث رشد معنوی انسان می شود/ شکل گیری پایه های خودکنترلی در کودکی

معظمی گودرزی با بیان اینکه «تعالی خود» باعث انسجام شخصیت بر اساس معنویت و معنادهی می شود، گفت: تعالی شخصیت با تاثیرگذاری بر بهزیستی هیجانی و کیفیت زندگی زمینه ساز آرامش روانی و جسمی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتابی با عنوان «آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» مشتمل بر 197 صفحه به تازگی از سوی انتشارات صالحیان روانه بازار کتاب شده است. این کتاب علاوه بر اینکه می تواند برای متخصصان و دانشجویان روانشناسی مفید باشد برای تمام افرادی که دغدغه تعالی شخصیت و رسیدن به شکوفایی و کمال  را دارند قابل استفاده است.به بهانه انتشار این کتاب گفتگویی با «سهیل معظمی گودرزی» یکی از نویسندگان کتاب ترتیب دادیم. «سهیل معظمی گودرزی» روانشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مجموعه سه جلدی سیمای حضرت علی(ع) در ادبیات شعر فارسی ، ترک اعتیاد به روش تحریک پذیری فرا جمجمه ای و کتاب کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس را به رشته تحریر در آورده است. متن گفتگو بدین شرح است:

 

مهم ترین دلایلی که باعث شد کتاب«آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» را بنویسید، چیست؟

علل مهمی سبب تالیف این کتاب شد. سوالات زیادی است که در ذهن همه افراد شکل می گیرد؛ به عنوان مثال چه چیزی باعث می شود که افراد به صورت های متفاوتی رفتار کنند. آیا رفتار انسان محصول طبیعت است یا عوامل محیطی آن را تشکیل می دهند؟ آیا نیروهای زندگی شخصیت انسان را تعیین می کنند و کنترل از دست او خارج است؟ افراد چگونه می توانند راه های کمال و رسیدن به تعالی را طی کنند؟ افراد سالم چگونه خود را در برابر وسوسه ها، غرایز و انواع لذت های دنیوی کنترل می کنند؟ این سوالات و سوالات دیگری از این قبیل و نحوه برخورد و پاسخ هر فرد به خودش در جواب این سوالات از مهمترین دلایل تالیف این کتاب بوده است.

 

چه مباحثی در این کتاب تبببین و تشریح شده است؟

مفاهیم و تعاریف کلی شخصیت و عوامل مهم در شکل گیری شخصیت در این کتاب بیان شده است. ضمن اینکه خودکنترلی، نظریه ها و راهکارهای تقویت خودکنترلی از دیدگاه روانشناسی، قرآن و حدیث برای خواننده توضیح داده شده است. این کتاب همچنین مقاومت در برابر وسوسه و دیدگاه های مختلف در خصوص مقاومت کردن در برابر وسوسه ها را بررسی می کند. تعالی خود و راه های رسیدن به تعالی و ارزش گذاری به جوانان و آموزش تعالی شخصیت از دیگر سر فصل های کتاب«آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» است.

 

«تعالی خود» چه اثراتی بر روی فرد دارد؟

تعالی خود در حقیقت همان توانایی درونی فرد برای خودشکوفایی است که باعث انسجام شخصیت بر اساس معنویت و نیز رشد معنوی انسان و معنا دادن به زندگی او می شود. تعالی خود از یک طرف با تاثیرگذاری بر بهزیستی هیجانی و کیفیت زندگی باعث آرامش روانی و جسمی در فرد می شود.

خود کنترلی چه تعریفی دارد؟

خودکنترلی و رسیدن به تعالی یکی از مهارت های رشد در انسان است .خودکنترلی یا تسلط بر خود عبارت است از توانایی تحت کنترل درآوردن تکانه ها، هیجانات و رفتارها با هدف دست یابی به اهداف بلندمدت. خودکنترلی در واقع به معنی توانایی مقاومت در برابر وسوسه های کوتاه مدت و به تاخیر انداختن حس رضایت فوری است. حس رضایت فوری که به نظر یک رضایت سطحی و زودگذر است زیرا بعد از ارضا و رضایت فوری اضطراب یا عذاب وجدان یا ناراحتی مجدد بروز می کند.

 

مهمترین راه های خودکنترلی چیست؟

 مهمترین راه های خودکنترلی عبارتند از افزایش و تقویت انگیزه های درونی، شناخت مشکلات و پیدا کردن راه درست و منطقی برای آنها، برنامه ریزی برای مقابله با وسوسه های خود، تمرکز بر روی هدف، دور کردن از عوامل وسوسه آفرین، تمرین برای تقویت خودکنترلی، ایجاد عادت های مثبت و همچنین مثبت اندیشی در خود.

 

خود کنترلی از چه سنی آغاز می شود؟

اما اینکه خودکنترلی از چه سنی آغاز می شود، باید گفت خودکنترلی مهارتی است که پایه های اصلی آن در کودکی شکل می گیرد و کودک به مرور زمان آنها را فرا می گیرد.می دانیم این مهارت ها و رسیدن به خودکنترلی و تعالی تا بزرگسالی و حتی پایان عمر ادامه دارد.

 

گفتنی است، کتاب «آموزش خودکنترلی تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و «زهرا شیروانی» به تازگی از سوی انتشارات صالحیان در شمارگان 1000 نسخه با قیمت 65 هزار تومان منتشر شده است.

 

 

کد خبر 1090935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha