خانه صنایع دستی در روستای پیرشهید فعال شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: خانه صنایع دستی در روستای پیرشهید شیروان راه اندازی شد.

«علی مستوفیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: این شهرستان در حوزه صنایع دستی بسیار ظرفیت های بالایی دارد که از جمله گلیم آن شهرت بسیاری دارد و راه اندازی خانه صنایع دستی کمک بزرگی برای معرفی این صنایع است.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به مرمت و بازپیرایی حمام روستای پیرشهید شیروان، از رونق و احیای این اثر تاریخی خبر داد و افزود: با همکاری بخشداری و دهیاری روستای پیرشهید شیروان، برای نخستین بار خانه صنایع‌دستی روستایی در محل اثر تاریخی حمام پیرشهید راه‌اندازی و در اختیار هنرمندان و صنعتگران این روستا قرار می‌گیرد.

 

مستوفیان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات در نظر گرفته‌ شده در سال گذشته، مرمت و بازپیرایی حمام تاریخی روستای پیرشهید انجام و با همت و عزم شورای اسلامی و دهیاری روستا، این روند تا رونق و احیای کامل بنا تداوم خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: در سال جاری که مزین به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است، با هدف توجه به روستاها به‌عنوان کانون مهم تولید، برنامه‌هایی در حال اجرا بوده و بنا است روستای پیرشهید نیز در زمینهٔ صنایع‌دستی به‌عنوان پایلوت رشته تولیدات چرمی شود.

 

وی تصریح کرد: بنای تاریخی حمام خزینه روستای پیرشهید شیروان، مربوط به دوره قاجاریه است که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

به گفته مستوفیان این بنا دارای سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم است که رختکن آن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان میسر است.

 

روستای پیرشهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر در آن سکونت دارند.

 

کد خبر 1091727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha