سامانه تی تک برای کشف دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته کاربرد دارد

چیوایی درباره مبادی نشت دارو در شبکه توزیع گفت: سامانه تی تک برای کشف دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته کاربرد پیدا می‌کند و این امنیت را برای مردم ایجاد می‌کند که دارویی ایمن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، داریوش چیوایی، کارشناس اقتصاد و مدیریت سلامت شب گذشته (دوشنبه 15 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبه دو سیما درباره مبادی نشت دارو در شبکه توزیع با بیان اینکه سامانه تی تک برای کشف دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته کاربرد پیدا می‌کند و این امنیت را برای مردم ایجاد می‌کند که دارویی ایمن استفاده کنند، گفت: یکی از اهمیت‌های استراتژیک سامانه تی تک، رصد زنجیره و جلوگیری از خروج دارو‌ها از زنجیره توزیع است.

 

وی با اشاره به اینکه دارو‌ها ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، گفت: این مسأله انگیزه‌ای ایجاد می‌کند برای اینکه دارو از زنجیره رسمی خارج شود که سامانه تی تک بایستی مراقبت کند تا دارو از زنجیره توزیع خارج نشود.

 

چیوایی با تصریح این نکته که سامانه تی تک به خوبی طراحی شده است اما برحسب کم کاری بخش بزرگی از این سامانه را رها کردیم، ادامه داد: یک شکاف بزرگ در این سیستم وجود دارد که تمام این اتفاقات نشت پیدا می‌کند.

 

کارشناس اقتصاد و مدیریت سلامت درباره اینکه آیا به عمد از کارکرد‌های سامانه تی تک استفاده نمی‌شود؟ گفت: زمانی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم ابلاغ شده است و تأکید می‌شود که بخش بستری هم به سامانه تی تک اضافه شود و پرداخت بیمه منوط به ثبت دارو‌ها شود و این اتفاق نمی‌افتد؛ تردید ایجاد می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون در بخش بستری، بیمه پول را پرداخت کرده است، ولی بعد از این آیا افرادی که ثبت اصالت نکنند بیمه پول را پرداخت نمی‌کند؟ باید منتظر بمانیم، افزود: تأمین اجتماعی حق عمومی مردم است که از جیب کارگران تشکیل شده است و شاهد بودیم دست اندازی‌های متعدد دولت به تأمین اجتماعی و آسیب جدی که به این سازمان وارد کرد موجب شد تأمین اجتماعی در یک شرایط بحرانی قرار بگیرد و بدهی‌های کلان دولت به تأمین اجتماعی دارد و در طرح تحول سلامت هم چه آسیب‌هایی به این سازمان وارد شد و هزینه‌های آن را بالا برد و الآن هم موضوع تی تک را معاونت درمان اجرا نمی‌کند و هزینه‌های آن را تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

 

کارشناس اقتصاد و مدیریت سلامت با اشاره به اینکه این موضوع فقط مختص دارو‌های بیمه‌ای نیست بلکه دارو‌های دیگری که از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند یارانه می‌گیرند، گفت: حتی اگر دارو با قیمت بازار آزاد عرضه می‌شود در آن سوی مرز‌ها حداقل ۷ یا ۸ برابر قیمت دارد بنابراین همین موضوع انگیزه قاچاق معکوس می‌دهد و اینجا ضرورت تی تک برای همه این دارو‌ها ایجاد می‌شود. امیدوارم مکانیزم‌هایی را که انگیزه به داروخانه‌ها و مراکز پخش بدهد تا بیشتر به سمت ثبت دارو‌ها در تی تک بروند، داشته باشیم.

 

چیوایی درباره مشکلات نسخه الکترونیک افزود: نسخه الکترونیک تکلیف ۲۵ ساله قانون است و رئیس جمهور سابق حداقل ۲ بار افتتاح کرد، ولی در عمل اتفاق ویژه‌ای نیفتاد، اما امروز به راحتی نمی‌توانیم از اجرای نسخه الکترونیک بگذریم، ولی آنچه که در جریان است مقاومت‌هایی از گوشه و کنار می‌باشد که به تحلیل من ایجاد شفافیت ممکن است با منافع عده‌ای در تعارض باشد که این علت اصلی می‌تواند باشد، ولی آنچه که عنوان می‌شود عدم توانایی استفاده از سیستم الکترونیک است که به نظر، ادعا‌های صحیحی نیست.

کد خبر 1092004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha