انتقال کتیبه شاپور اول ساسانی «تنگ براق» توسط زبده‌ ترین کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید

شهدوست شیرازی گفت: انتقال کتیبه شاپور اول ساسانی «تنگ براق» اقلید توسط زبده‌ ترین کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید در حال انجام است و به ‌زودی به پایان می ‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «هادی شهدوست شیرازی»، امروز (دوشنبه 22 شهریور) از بازگرداندن کتیبه شاپور اول ساسانی «تنگ براق» اقلید به مکان اصلی خود خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: کتیبه و غار «تنگ براق» متعلق به دوره ساسانیان است و در جنوب شرقی «سده» در حوالی اقلید قرار دارد که در سال 76 به ثبت ملی نیز رسیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس افزود: به دلیل خطراتی که برای این کتیبه ارزشمند در طول زمان پیش ‌آمده بود مقرر شد تا این کتیبه به مکان اصلی خود در دهانه غاری که سابقا قرار داشت منتقل شود.

وی اضافه کرد: انتقال کتیبه شاپور اول ساسانی «تنگ براق» اقلید توسط زبده‌ ترین کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید در حال انجام است و به‌ زودی به پایان می ‌رسد.

‌شهدوست شیرازی تاکید کرد: متن کتیبه شاپور «تنگ براق» اقلید شبیه به کتیبه شاپور در «حاجی ‌آباد» مرودشت است که به شرح شکار این پادشاه ساسانی و سپس معرفی وی می پردازد و دارای اهمیت تاریخی زیادی است.

«حمید فدایی»، نیز با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از این کتیبه عنوان کرد: این اثر یک بار در سال 81 نیز مورد حفاظت قرار گرفت و سطح کتیبه دار اثر در معرض بارندگی بود که امکان آسیب به این سند تاریخی که بخشی از شناسنامه «تنگ براق» در دوره ساسانی نیز به شمار می ‌رود، وجود داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: سخت ‌ترین بخش از عملیات حفاظت و ساماندهی این کتیبه، انتقال کتیبه از شیب دره به بالای صفه مسطح مقابل غار «تنگ براق» بود که در حال حاضر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: وزن زیاد این کتیبه هفت تنی، محدودیت استفاده از ابزار ساده حمل ‌و نقل در شیب دره و ... از دشواری های انتقال این کتیبه است اما استقرار مجدد کتیبه در محوطه مسطح مقابل غار، آن را از بارندگی و رطوبت محفوظ نگاه خواهد داشت.

فدایی اعلام کرد: ایجاد حصار کوتاه حفاظتی گرداگرد اثر و نصب تابلوی راهنما برای آن از دیگر اقدامات ساماندهی برنامه ‌ریزی ‌شده برای این کتیبه تاریخی است.

خاطر نشان می شود این کتیبه ارزشمند در دهه‌ های اخیر توسط سوداگران اموال فرهنگی و تاریخی از محل اصلی جدا و به سمت دره مقابل پرت شده و اکنون با همکاری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اقلید به محل اصلی خود برگردانده می شود.

کد خبر 1094070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha