حرکت دنیا به سمت دور شدن آمریکا از هژمونی خود است

رشنو بیان کرد: در رأس هرم نگرش‌های راهبردی بر رفتار نظام بین المللی، دگرگونی‌هایی رخ داده است که سبب خواهد شد آمریکا از جایگاه هژمونی خود دور شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص واکنش ها به آزمایش جدید موشکی کره شمالی با دکتر نبی الله رشنو، کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

نبی الله رشنو با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در جهان سیاست و قدرت در حال رخ دادن است، یک فضای متفاوت در دنیا ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این شرایط، کشورهایی مانند کره شمالی که از ظرفیت های بومی برخوردار هستند برخلاف گذشته اجازه نمی دهند کشورهای قدرت طلب بر آن ‌ها اعمال فشار کنند.

وی افزود: در رأس هرم نگرش های راهبردی بر رفتار و کردار نظام بین المللی، دگرگونی هایی رخ داده است که جایگاه قدرت ها و ابرقدرت ها را متزلزل کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به اتفاقات چند ماه اخیر به عنوان نمونه ای از تزلزل قدرت های بزرگ اشاره و بیان کرد: خروج تدریجی آمریکا از افغانستان به شکل برنامه‌ ریزی شده و هدفمند نشان می دهد نگاه های انحصاری که رفتارهای هژمونیک را تداعی می کرد، در چشم انداز تحولات جهانی نخواهیم دید.

وی با تصریح بر این موضوع که آمریکایی ها زودتر از هرکس دیگری متوجه تزلزل جایگاه هژمونی خود و هم پیمانانشان شده اند، اظهار کرد: آنها با بهانه کاهش هزینه ها، در حال فضاسازی هستند تا در تحولات آینده جهانی بتوانند کماکان از یک جایگاه تعریف شده مشخصی برخوردار باشند.

رشنو درباره کره شمالی گفت: با توجه به سوابق این کشور، آنها با ظرفیت بازدارنده ای که دارد مانورهای موشکی و نظامی می دهد تا قدرت خود را به رخ مخالفین در عرصه های جهانی بکشاند. این اقدامات هم از بعد ملی و هم از بعد تحولات جهانی برای این کشور دارای اهمیت است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: این‌ گونه که جهان با سرعت زیاد در حال تغییر است، اگر کره شمالی بتواند ظرفیت های اقتصادی خود را تقویت کند و ارتباطات بین الملل داشته باشد، جهان این کشور را به عنوان یک عضو باشگاه هسته ای با توانمندی بالای نظامی خواهد پذیرفت.

کد خبر 1094476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha