برای تجهیز کتابخانه ها در مناطق کم برخوردار می توانیم از خیرین استفاده کنیم

نبی پور گفت: با توجه به محدودیتهای مناطق دور افتاده و کم برخوردار نسبت به شهرها برای بحث تعمیرات، تجهیزات و احداث کتابخانه می توان استفاده مفید و موثری از حضور خیرین داشته باشیم لذا باید هزینه لازم برای این مباحث را پیش بینی و جذب مالی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدعلی نبی پور» در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت (ع) و آرزوی قبولی عزادارایها، گفت: انجمن کتابخانه های عمومی در استان و شهرستانها وظیفه الهی را بر دوش دارند، که این وظیفه به دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: قسمت سخت افزاری مربوط به احداث، توسعه، تجهیز و تعمیر فضاهای کتابخانه ای می باشد که خوشبختانه با روند قابل قبولی در حال اجرا بوده و هست. ما باید در نظر داشته باشیم با توجه به محدودیتهای منابع مالی باید در این حوزه از ظرفیت خیرین و یا کسانی که تمایل به حضور در این عرصه را دارند،بهره و استفاده لازم را ببریم. مسئولیت انجمنها  و مسئولین متولی کتابخانه ها در رابطه با جذب افراد به سمت و سوی کتابخانه جهت سرمایه گذاری کمی سنگین تر است.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، افزود: با توجه به محدودیتهای مناطق دور افتاده و کم برخوردار نسبت به شهرها برای بحث تعمیرات، تجهیزات و احداث کتابخانه می توان استفاده مفید و موثری از حضور خیرین داشته باشیم. برای این هدف ابتدا باید هزینه لازم برای این مباحث را پیش بینی و با توجه به آن اقدام به جذب منابع مالی کرد.


وی در رابطه با بخش نرم افزاری وظایف انجمن های کتابخانه های عمومی، گفت: بحث نرم افزاری مربوط به حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که جز اقدامات و کارهای بسیار مهم و بزرگ می باشد و به همین دلیل نقش و مسئولیت انجمن های کتابخانه های عمومی در این بخش سنگین تر و مهم تر است.


وی با اشاره به اینکه وجود کتابخانه دلیلی بر وجود کتابخوان نیست، افزود: دعوت جامعه به سمت مطالعه نیاز به برنامه ریزی و راهبردهای اساسی و پایه ای دارد. در همین راستا باید از ظرفیت آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده کرد چرا که این سازمان بیشترین ارتباط با عظیم ترین بخش جامعه که همان دانش آموزان و نسل کودک و نوجوان است، را دارد. ما باید فرزندانمان را از صرف مطالعه کتابهای درسی به سمت مطالعه آزاد هدایت کنیم.


محمد علی نبی پور گفت: برای این هدف باید از روشهای روز و خلاقانه در کنار همراهی، همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی و افراد تاثیرگذار همچون افراد معتمد، امامان جمعه و جماعت و شوراهای اسلامی شهر و شهرستان و به ویژه شهرداریها استفاده کرد.


وی با اشاره به لزوم پرداخت نیم درصد سهم شهرداری ها به کتابخانه ها، افزود: شهرداریها باید بدانند که در واقع پرداخت نیم درصد شهرداریها نه تنها هزینه ای ندارد بکله نوعی سرمایه گذاری است چرا که رشد فضاهای کتابخانه ای ارتقاء فرهنگ شهروندی، اجتماعی و ... را در بر دارد.


گفتنی است، در پایان نیز ضمن تقدیر از مدیران عامل شرکت عمران گلبهار و بینالود در راستای واگذاری کتابخانه های عمومی شاهین فر در شهر گلبهار و کتابخانه عمومی شهر بینالود، از  دو طرح «کتاب نذری» با هدف جمع آوری کتابهای مازاد منازل و «کتاب خواندنی است نه تزئینی» مربوط به اهدای کتابهای دفاتر مدیران دستگاه های اجرایی استان برای مناطق کم برخوردار و دور افتاده رونمایی شد.

کد خبر 1094962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha