قدمت دیرینه هیأت‌های حسینی تبریز به روایت امام جمعه این شهر

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: تاریخ تاسیس هیات های حسینی تبریز به سال ۱۲۰۰ باز می‌گردد و کیفیت و آداب عزاداری ها با پشتوانه علمی و محوریت وقایع تاریخی و مقاتل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» در اختتامیه هجدمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در مصلی اعظم امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تبریز خاستگاه بزرگمردان و سخنورانی است که همچون ستارگان پر نور در آسمان مدح و مرثیه درخشیده و امروز نیز می درخسند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که زنده نگه داشتن آرمان و هدف نهضت کربلا مرهون همت این بزرگمردان است، خاطرنشان کرد: این بزرگمردان در برهه‌های خاص مانند خفقان دوران رضاخان با عدم تعطیلی روضه خانگی علی‌رغم ارعاب حکومت و با شعله‌ور شدن غیرت دینی در قیام ۲۹ بهمن، در شکوفایی انقلاب و حماسه سرایی جاودانه‌ی قهرمان کربلا در دفاع مقدس و دفاع از حریم ولایت در شکوفایی نهضت و اهداف والای این واقعه ماندگار تاریخی  نقش ویژه‌ای داشتند.

وی با اشاره به تاریخ دیرین عزاداری های سنتی و آئینی در منطقه آذربایجان و تبریز افزود: قدمت عزاداری در جهان تشیع به عصر عاشورا برمی‌گردد جایی که بانوان خاندان اهل بیت (ع) در صحرای کربلا عزاداری کرده و  به اسارت برده شدند.

وی اضافه کرد: عزاداری در تبریز انواع خاصی دارد که عبارت است از عجم، عرب و زنجیرزنی که این دسته‌ها به لحاظ زمانی طولانی‌ترین عزاداری را در جهان برپا می‌کنند؛ به طوری که هرسال از هشتم محرم به مدت پنج روز در بازار تبریز هر روز به مدت ۱۲ ساعت با انجام قرعه کشی و قوانین  خاص خود مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.

 آل هاشم در خصوص قدمت تاریخی برخی از دستجات حسینی و هیات های حسینی تبریز خاطرنشان کرد: تاریخ تاسیس هیات های تبریز به سال ۱۲۰۰ برمی‌گردد و کیفیت و آداب عزاداری ها با پشتوانه علمی و محوریت وقایع تاریخی و مقاتل برگزار می‌شود.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: خلوص و نوع گریه کردن پیرغلامان حسینی تبریز ویژگی خاصی دارد که از قدیم الایام به مادری که فرزند خود را از دست داده است، تشبیه می‌شود.

وی با بیان اینکه این هیات‌ها و علم‌ها به آسانی در اختیار ما قرار نگرفته است، گفت: هیأت‌های حسینی خاستگاه مبارزه با طاغوت و پشتیبان رزمندگان اسلام بودند که باید قدر این پرچم و هیات‌ها را بدانیم.

کد خبر 1095404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha