فرصت سوزی شرکت های معدنی استان کرمان در ایجاد اشتغال/ پورابراهیمی درباره حواشی انتخاب استاندار توضیح داد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با طرح مباحث مختلف از تلاش ها برای سرعت بخشی به واکسیناسیون تا پروژه های اقتصادی، به حواشی ایجاد شده در خصوص انتخاب استاندار کرمان در دولت سیزدهم هم پرداخت و توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدرضا پورابراهیمی، شنبه(۲۷ شهریور)در نشست خبری با اصحاب رسانه به نتایج مثبت حاصل از کنترل پیک سنگین کرونا و کسب رتبه نخست واکسیناسیون استان کرمان در کشور اشاره و بیان کرد: پیگیری برای پایین آوردن سن واکسیناسیون تا ۱۰ سال برای سرعت بخشی به روند واکسیناسیون از اقداماتی بود که بر اساس توافق با وزیر وقت بهداشت انجام شد.


 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گزارش داد: از  مجموع دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جامعه هدف واکسیناسیون حدود یک میلیون و ۱۷ هزار نفر دز اول و ۵۲۰ هزار نفر مرحله دوم واکسن را دریافت کردند و با روند کنونی پیش بینی می شود تا پایان آبان در پایان دادن به واکسیناسیون دز دوم رتبه اول کشور باشیم.



 

وی با بیان اینکه ظرف هفته آینده واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا رسما" آغاز می شود؛ گفت: ما بر بازگشایی حضوری مدارس از اول مهرماه، تأکید داریم زیرا مدارس برای ما مهم است و اُفت تحصیلی نگرانی اصلی و جدی در حوزه آموزش متاثر از کرونا است و داده ها نیز حاکی از این اُفت آموزشی است.
 

 

پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان؛ مسئله حاشیه نشینی و ایجاد ۱۲ هزار شغل در استان

 

پورابراهیمی به تأمین آب استان اشاره و بیان کرد: پروژه اول خط انتقال آب از خلیج فارس عملیاتی شد و سه مجموعه بزرگ صنعتی به آب دسترسی پیدا کردند اما کارشکنی وزارت نیرو در دولت قبل، امکان تخصیص آب صنعت و شرب  از خلیج فارس به کرمان را فراهم نکرد اما خبرها حاکی از خط فرعی انتقال از خلیج فارس به سمت کرمان با هزار میلیارد هزینه است که نیمی از آن توسط بخش خصوصی و نیمی دیگر توسط بخش دولتی انجام می شود.
 

 

وی با بیان اینکه مسئله حاشیه نشینی نیز از یکسال و نیم قبل برای ساماندهی محله های شهر آغاز و در ۹ ماه گذشته نشست هایی با راه و شهرسازی و بنیاد مسکن و استاندار با محوریت شهرک صنعتی برگزار شد؛ افزود: نیازمند طرح اساسی برای محله صنعتی بودیم که حدود ۸ ماه کار مطالعاتی و میدانی انجام و سه جلسه در کمیسیون اقتصادی با متولیان مربوطه برگزار کردیم.
 

 

پورابراهیمی ادامه داد: در خصوص مسئله اشتغال که حائز اهمیت و مطالبه مردم از ما است دو اقدام انجام شده که یکی مشاغل خرد و خانگی است و توافق نامه ای با بانک های استان منعقد شده تا در فاز اول ۱۲ هزار شغل قابل اتکا و پایدار و با قابلیت رویکرد مستمر در آینده ایجاد شود‌.
 

 

وی افزود: از این تعداد سه هزار شغل سهمیه شهر کرمان است و  هر کس در چهارچوب ضوابط تسهیلات خوداشتغالی مایل به استفاده از آن باشد آمادگی داریم زیرا به ازای ایجاد هر شغل ۱۰۰ میلیون وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده و ایجاد این تعداد شغل، تعهد مجمع نمایندگان است و این جدای از تکالیف دولت است‌.

 

سرپیچی شرکت های معدنی از قانون

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه بر اساس براساس ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه شرکت های معدنی موظف هستند گردش مالی خود را به استان های مربوطه بیاورند؛ گفت: گزارش سال ۹۹ از برگزاری مجامع شرکت ها حاکی از آن است که فقط شرکت ملی مس ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته و سود آن ۲۶ هزار میلیارد و صادرات آن یک میلیارد دلار بوده است.
 

 

وی با افزودن این نکته که بر اساس قانون این شرکت ها باید نسبت به گردش مالی حساب های خود اقدام کند؛ اظهار کرد: اگر در یک ماه آینده گزارش مربوطه در شورای معادن مطابق تکالیف قانونی شرکت ملی مس نباشد شکایت از آن قابل طرح در مجامع قضایی است زیرا اگر این اتفاق بیفتد و گردش مالی شرکت ها به استان بیاید ما به جای ۱۲ هزار شغل می توانیم سه تا چهار برابر مشاغل خرد ایجاد کرد  ضمن اینکه شرکت گل گهر نیز در سال قبل ۳۲ هزار میلیارد تومان فروش، ۱۴ هزار میلیارد تومان سود و گردش مالی نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومانی داشته و گوهرزمین نیز فروش ۱۰ هزار میلیاردی، سود ۴۰۰۰ و گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی داشته است و ما در برنامه هفتم توسعه حکم انتقال منابع شرکت های معدنی به استان محل فعالیت را تمدید خواهیم کرد.
 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بزرگترین طرح های صنعتی معدنی وابسته به صنایع بزرگ را اجرایی کردیم و شرکت ها ثبت و کار خود را شروع کردند؛ گفت: در اوایل مهر و آبان کار عملیات اجرایی آنها را اعلام خواهیم کرد که اولین طرح الکترودهای گرافیتی(پروژه تولید اقلام مورد نیاز شرکت های فولادی کشور) با حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در کمربندی شهر کرمان است.
 

 

وی از اجرای طرح لاستیک فوق سنگین برای واحدهای معدنی استان که همه آنها وارداتی است و ارز سنگینی را از کشور خارج می کند؛ خبر داد که زمین آن تحویل و کارهای اجرایی شروع شده و ۷ هزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد و ظرف یکی دو سال دیگر آثار آن آشکار خواهد شد.

 

عضویت ایران در سازمان شانگهای اهداف آمریکا علیه ایران را بی خاصیت کرد 

 

پورابراهیمی ایجاد مرکز لجستیک و بندر خشک استان کرمان را به ویژه بعد از عضویت اخیر ایران در سازمان شانگهای مهم دانست و اظهار کرد: اتفاق بزرگی در تاجیکستان رقم خورد زیرا حدود ۱۵ سال عضو ناظر در این سازمان بودیم اما اکنون حضور ایران به عنوان عضو دائم، آغاز تحولات در جمهوری اسلامی است و آنچه آمریکا دنبال می کرد خاصیت خود را از دست داد و ایران با همسایگان خود در مجموعه ای بزرگ کار خود را شروع کرده‌ است.

 

 

وی یکی از ظرفیت های مرتبط با بخش اقتصادی سازمان همکاری های شانگهای را ترانزیت عنوان و بیان کرد: ایران اصلی ترین کشور برای ترانزیت کالا در منطقه محسوب می شود و با این موقعیت استثنایی، کرمان در این تحولات اقتصادی در توسعه اقتصادی تغییر خواهد کرد و مرکز لجستیک با هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کار خود را ظرف دو ماه آینده شروع می کند.

 

طرح های مختلف اقتصادی در دست پیگیری و اجرا

 

نماینده مردم کرمان و راور همچنین از احداث نخستین کارخانه سلول های خورشیدی در ماهان با هشت هزار میلیارد سرمایه خبر داد و افزود: بزرگترین پروژه سرمایه گذاری و تمام تجهیزات مربوط به انرژی خورشیدی برای پنل است در حالیکه سلول های خورشیدی هسته اصلی پنل ها است لذا این کارخانه برای اولین بار در کشور با دانش خود سه هزار مگاوات تولید خواهد داشت و قطب تولید سلول های خورشیدی در خاورمیانه خواهد بود.

 

 

وی طرح های فلوسیلیس در کرمان با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری، لاستیک راور، توسعه فولاد راور، لوله های بدون درز، فعال شدن معادن زغالسنگ، فعال شدن معادن سرب و روی، طرح پلاسما و... را از دیگر طرح های در دست پیگیری دانست و اظهار کرد: طرح متوقف شده تولید پلاسما که به دلایل مختلف و دست هایی که در کار بود، طرحی اقتصادی، امنیتی و حاکمیتی است که باید در استان اجرا شود و با هماهنگی انجام شده طرح فعال شده و مشاور خارجی طرح در حال نهایی کردن آن است.

 

 

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با این توضیح که کرمان استانی مهم و ممتاز در کشور است و باید بتواند ظرفیت های خود را آنگونه که استحقاق مردم آن است، بیابد‌؛ گفت: استان ثروتمندی که فقر در آن کماکان ادامه دارد و مردم تشنه تصمیمات ما هستند اما عده ای به جای توسعه، رسیدگی به گروه های سیاسی را اولویت خود قرار دادند.

 

حواشی انتخاب استاندار کرمان

 

وی با بیان اینکه نگاه ما به حرکت آینده استان باید توسعه باشد و اگر رفتارها غیر توسعه ای{اقتصادی} باشد و با توسعه سیاسی جابجا گرفته شود به نتیجه نمی رسیم؛ اظهار کرد: در خصوص نشست اخیر مجمع نمایندگان استان با وزیر کشور حرف هایی در فضای مجازی مطرح شده و یک نماینده اطلاعات غلط به مردم می دهد.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور با این توضیح که در دولت قبل جاهایی با دولت چالش داشتیم اما قاطبه نمایندگان مجلس از رییس جمهوری فعلی برای شرکت در انتخابات دعوت و استقبال کرد و فضای او انقلابی و مبتنی بر آرمان های امام و رهبری است؛ افزود: در نشست مجمع نمایندگان با وزیر کشور مطرح شد دولت ها با هم متفاوت است اما هر تصمیمی که وزیر کشور و رییس جمهوری درباره{گزینه} استانداری کرمان چه حضور و یا عدم حضور{استاندار فعلی} بگیرد قابل قبول و احترام است و ما به آن اعتماد می کنیم.

 

 

وی ادامه داد: این صحبت هم مطرح شد که چنانچه وزارت کشور مایل به استفاده از نیروهای جبهه و جنگ{برای استانداری} باشد، نیرویی که تا حدی توانسته خلأ سردار سلیمانی را پر کند، سردار معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان است.

 

 

پورابراهیمی با لحنی شدید مبنی بر اینکه عده ای قبل از انتخابات ستاد تشکیل داده و تقسیم قدرت کردند اما اینگونه که نمی شود استان اداره کرد و یا در اتاق های دربسته نسبت به استان تصمیم گرفت؛ تأکید کرد: بچه های انقلاب حتماً باید در دولت سیزدهم به کار گرفته شوند اما متناسب با ظرفیت هایی که دارند.

 

 


وی با بیان اینکه موضوعات سهم خواهی از نظر ما مطرود است‌؛ به صراحت گفت: می ایستیم و هزینه می دهیم اما اجازه تکرار دولت احمدی نژاد را نمی دهیم.

 

گزارش از: طاهره بادامچی

کد خبر 1095902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha