نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک «جبار باغچه بان» در مرند برگزار می شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند، از برگزاری نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک با عنوان «جبار باغچه بان» طی مهر ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، جبارعسگرزاده، ملقب به جبار باغچه بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در شهر تبریز و اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

وی  بعد از ورود به ایران در سال 1298 و درست قبل از تاسیس نخستین باغچه اطفال و بنیانگذاری مدرسه ناشنوایان ایران، طی ماهها اقامت در شهر مرند و شروع به کار در مدرسه احمدیه این شهر، اولین فعالیت نمایشی با کودکان را رقم زد و نمایش «خر خر» را با کودکان کار کرد که اینگونه سال 1298 و شهر مرند بعنوان خاستگاه نمایش کودک در ایران معرفی شد.

موسسه فرهنگی و هنری تندیس هنر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، به بهانه‌ صد و دوسالگی تئاترکودک در ایران، نخستین جشنواره‌ی نمایش کودک را در مهرماه 1400 برگزار می‌کند.

از این رو در راستای آشنایی بیشتر با ابعاد، محورها و موضوعات این جشنواره با «سعید سلطان پور»، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند به گفتگو می نشینیم.

 

جشنواره نمایش کودک «جبار باغچه بان» را معرفی کنید؟

جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان یکی از مردان بزرگ علم و ادب است که با تاسیس اولین کودکستان و همچنین مدرسه ناشنوایان، دنیای سکوت کودکان ناشنوا را شکست و به زندگی آنها جان بخشید. وی همچنین چاپ کتاب‌های ویژه کودکان را با نقاشی‌هایی که خود می‌کشید آغاز و با  اولین فعالیت نمایشی کودکان با عنوان «خرخر» در سال 1298، شهر مرند به عنوان خاستگاه نمایش کودک در ایران معرفی شد به همین مناسبت نیز افتخار داریم نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک «جبار باغچه بان» را در مرند به همت "موسسه فرهنگی هنری نتدیس هنر" برگزار کنیم.

 

جشنواره‌ نمایش کودک در چه موضوعاتی برگزار می شود؟

جبارباغچه بان و نمایش کودک در ایران، نمایش کودک و تعلیم برای کودکان ناشنوا، باغ شهرمرند، خاستگاه نمایش کودک، کودک و فرهنگ ایرانی و اسلامی، کودک و مسائل تربیتی، فرهنگ شهروندی، خانواده از رویکرد های موضوعی این جشنواره می باشد.

این جشنواره در چه بخش هایی برگزار و اجرا می شود.

پژوهش، مسابقه نمایش‌نامه نویسی، اجراهای محیطی  و سمینار از بخش های اصلی این جشنواره می باشد که علاوه بر این جشنواره نمایش کودک شامل دیگر بخش های جنبی از جمله برگزاری نمایشگاه اسناد و مدارک یکصدسال تئاتر در شهر مرند و پیدایش تئاتر کودک و کارگاه های آموزشی نیز می باشد.

در بخش پژوهش چه محورهایی برای آثار مد نظر دبیرخانه جشنواره می باشد؟

در بخش پژوهش، پژوهش‌گران می‌توانند چکیده مقالات خود را با توجه به موضوعات سیر تطور تئاتر کودک در ایران، جبار باغچه بان و تئاتر پداگوژیک( تعلیمی)، جایگاه نمایش در کودکان ناشنوا، تئاتر کودک و سیستم آموزشی کشور و  پیشگامی آذربایجان در شکل گیری تئاتر، تا موعد مقرر به دبیرخانه ارسال کنند.

 

مقالات ارسال شده در بخش پژوهش چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

در بخش پژوهش بعد از اعلام چکیده‌های منتخب، اصل مقالات دریافت شده و مورد داوری قرار می‌گیرند. ارسال در این بخش که به صورت سراسری و در سطح ملی برگزار می شود، از طریق پست الکترونیکی خواهد بود، مقالاتی‌که صرفا برای این جشنواره به نگارش درآمده باشند، در اولویت خواهند بود و  مقالات برگزیده‌‌ی اول تا سوم به تشخیص هیئت داوران، علاوه بر چاپ اثر، جوایز نقدی به مبلغ 60، 40 و 20 میلیون ريال دریافت خواهند کرد.

شرایط و ضوابط شرکت در بخش نمایشنامه نویسی شامل چه نکات و موضوعاتی می شود؟

 مسابقه‌ نمایش‌نامه نویسی در دو بخش موضوعی آزاد و همخوان با رویکرد موضوعی جشنواره یعنی ناشنوایی، ناشنوایان و زندگی وکنش آموزشی با غچه‌بان برگزار می‌شود و نویسندگان می‌توانند آثار خود را با قید گرایش موضوعی از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.هر نمایش نامه نویس تنها با دو اثر می‌تواند در مسابقه حضور داشته باشد و آثار برگزیده به تشخیص گروه داوری در مجلدی چاپ خواهند شد. این بخش از جشنواره نیز به صورت سراسری و در سطح ملی برگزار می شود که سه اثر برگزیده‌ی این بخش، علاوه بر چاپ اثر، جوایز نقدی به مبلغ 40، 30 و 20 میلیون ریال دریافت خواهند نمود.

بخش دیگر جشنواره اجراهای محیطی ذکر شده است،در خصوص این بخش نیز چه نکاتی باشد مد نظر شرکت کنندگان باشد؟

بخش اجراهای محیطی در سطح استانی و به صورت رقابتی برگزار می شود و تنها گروه‌های استان آذربایجان شرقی ‌می‌توانند در‌آن شرکت کنند. پذیرش آثار در دو بخش نمایش های ویژه کودکان و نوجوانان ( با کلام)  و نمایش های ویژه ‌ی کودکان  و نوجوانان  ناشنوا ( بی کلام)صورت می گیرد و گروه های متقاضی استانی می‌توانند با ارسال 5 نسخه‌ لوح فشرده از فیلم نمایش خود در این بخش شرکت نمایند.

آثار این بخش در فضاهای بیرونی اجرا خواهند شد و آثار متناسب با رویکردهای موضوعی جشنواره در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت و گروه های پذیرفته شده، کمک هزینه و ورودی حداکثر به مبلغ 15 میلیون ريال دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است به رتبه های برتر در بخش های بازیگری زن و مرد و کودک، نویسندگی، کارگردانی، طراحی فضا، موسیقی، بروشور و  ساخت عروسک،  علاوه بر دیپلم افتخار و تندیس جشنواره مبلغ 10 میلیون ریال جایزه تعلق خواهد گرفت . بخش سمینار  تئاتر باغچه بان  نیز برگزاری سمینار پژوهشی با حضور پژوهشگران و اساتید نمایش کودک و تاریخ نمایش اجرا می شود.

در خصوص شرایط عمومی که باید شرکت کنندگان رعایت کنند، مختصری توضیح دهید.

تکمیل فرم شرکت در جشنواره الزامی بوده و مبنای پذیرش قوانین جشنواره است. درصورت تداوم فراگیری ویروس منحوس کرونا، حق تصمیم گیری در رابطه با شیوه‌ برگزاری این جشنواره برای دبیرخانه محفوظ است. در خصوص آثار ارسالی دبیرخانه، کارگردان نمایش را مسئول اثر می داند. همچنین آثار ارسالی به جشنواره عودت داده نمی شود. ارسال عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی برای کارگردان الزامی است.

یکی از مهم ترین بخش های هر جشنواره علاوه بر موضوعات تقویم برگزاری آن است، در خصوص گاه شمار جشنواره و زمان برگزاری و ارسال آثار چه طمانی باید مورد توجه شرکت کنندگان قرار بگیرد.

فراخوان جشنواره از 15 تیر ماه منتشر شده است و آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات(بخش پژوهش15 مردادبوده و   آخرین مهلت دریافت اصل مقالات و آثار نمایشنامه نویسی 20 و آخرین مهلت دریافت آثار بخش اجراهای محیطی  25 شهریور شهریور ماه می باشد
 جشنواره نیز در نیمه دوم مهرماه برگزار می شود شرکت کنندگان و علاقه مندان نیز از طریق شماره تلفن و فکس:  04142264488 و کانال ارتباطی واتساپ  09148928992 و مجتمع فرهنگی و هنری مرند به عنوان  دبیرخانه جشنواره می توانند ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 1096354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha