ورزش با دین منافاتی ندارد/ کمک به کوهنورد در شرایط سخت

حجت الاسلام معینی طلبه اصفهانی که چند روز پیش به واسطه عمامه خود مانع از سقوط یک کوهنورد در کوه صفه شده بود از نبود منافات بین دین و ورزش در گفتگوی اختصاصی خود سخن گفت.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: نجات یک کوهنورد به وسیله عمامه یک روحانی اصفهانی چند روزی است که شبکه های مجازی را در تسخیر خود قرار داده و رسانه های نیز به آن پرداخته اند.

جذابیت این موضوع خبری به دلیل حضور یک طلبه با لباس روحانیت در بالاترین قسمت کوه از یک طرف و از جنبه دیگر کمک به هم نوع خود با استفاده از عمامه بود و مخاطبین به ویژه نسل جوان که تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای غرب روحانیون را افرادی ضد زندگی عادی می دانستند و همواره تصور می کردند آنان مخالف ورزش و نشاط هستند، اینبار تصور دیگر پیدا کرده و این موضوع برای آنان جذابیت پیدا کرده بود.

دین اسلام که بر تحرک و ورزش تاکید داشته امروز نیز نقش حیاتی این مقوله مورد تاکید است اما چه کنیم که برخی فعالیت های داخلی و تبلیغات خارجی مدل سو و بدی از جامعه روحانیت به تصویر کشیده اند.

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام «مهدی معینی» طلبه اصفهانی، فرصتی شده تا علاوه بر اینکه مردم با نبود منافت بین دین و ورزش آشنا و همچنین از واقعیت این اتفاق بیشتر با خبر شوند.

 

*اصل ماجرای کمک به کوهنورد را تعریف کنید.

 

یک روز که برای کوهنوردی روی کوه بودم دیدم که یک فرد کوهنورد به دلیل مشکل در حال سقوط است و نیاز به کمک دارد و درخواست کمک برای حضور تیم امدادی آتش نشانی اصفهان موجب اتلاف وقت و امکان سقوط او به پایین و جان دادن او و یا خسارت های زیادی جسمی برای این فرد خواهد شد.

در این حین هر چه سریع تر عمامه خود را باز کردم و به پایین فرستادم و از طرفی به دلیل اینکه آن کوهنورد امدادخواهی در این شرایط را می دانست ضمن حفظ آرامش خود عمامه را به کمرش بست و با همکاری دوست دیگرم او را نجام دادیم.

 

*چه دلیلی باعث شد که از عمامه خود استفاده کنید.

 

به دلیل اینکه طناب و وسیله ای برای کمک کردن و کشاندن او به بالا نبود مجبورا باید از عمامه و پارچه آن استفاده کرد و این موضوع باعث شده که جان و جسم آن فرد حفظ شود.

کمک کردن به دیگران برای حفظ جان ضرورت دارد و به همین خاطر فرصت را از دست ندادم.

 

*شما سابقه فعالیت ورزشی دارید؟

 

سابقه فعالیت ورزشی به صورت همگانی و پیاده روی را دارم و 12 سال است که کوهنوردی را به صورت تخصصی انجام داده و با لباس روحانیت هم روی کوه می روم.

بسیاری از روحانیون و طلاب حوزه های علمیه اصفهان و دیگر استان ها به فعالیت ورزشی به صورت تخصصی می پردازند و در کنار عموم افراد جامعه این دسته از فعالیت ها را انجام می دهند.

 

بین طلبگی و ورزش چه ارتباطی وجود دارد؟

 

منافاتی و تعارضی بین دین و ورزش وجود ندارد که این موضوع بخواهد مانع ورزش کردن طلاب بشود به همین خاطر در این مسیر قدم برداشته ایم و بسیاری از روحانیون همسو با فعالیت های درسی و تبلیغ دین فعالیت های ورزشی هم انجام می دهند و در کنار مردم به صورت عادی زندگی می کنند.

تبلیغات سو باعث شده که مردم اینگونه احساس کنند که روحانیون متفاوت از زندگی مردم هستند و مثلا به ورزش و فعالیت های ورزشی علاقه ای ندارند در حالی که چنین واقعیتی را در عمل می توان دید.

 

توصیه شما پیرامون ورزش به مردم چیست؟

 

عموم مردم به اندازه توان خود فعالیت ورزشی و تحرکی داشته باشند و مومنین و متدینین هم به این موضوع بپردازند و مانع به سلامتی خود مثل مباحث عبادی توجه کنند.

پیاده روی ساده و ورزش های عمومی برای نشاط و آرامش همه گروه های سنی خوب است و اگر هم توان دارند در عرصه تخصصی فعالیت کنند و به سمت یک رشته خاص بروند.

 

دین اسلام و پیامبر اسلام(ص) به موضوع ورزش توجه داشته اند و سفارش هایی نیز در این خصوص دارند و نباید احساس کنیم که بین ورزش و دین فاصله وجود دارد و تبلیغات دشمنان موجب بی توجهی به این حوزه شود.

کد خبر 1096985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha