سقوط ایمنی از باغ های گردو خراسان شمالی

هرساله در آخرین ماه تابستان، باغ های گردو، عرصه حضور افرادی است که ماهرانه از روی درخت بالا رفته تا محصول بچینند اما بعضا سقوط از درختان، شماری از این افراد را مصدوم کرده و یا منجر به مرگ آنان شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هرساله در آخرین ماه تابستان، باغ های گردو، عرصه حضور افرادی است که ماهرانه از روی درخت بالا رفته تا محصول بچینند اما بعضا سقوط از درختان، شماری از این افراد را مصدوم کرده و یا منجر به مرگ آنان شده است. سقوط از درخت و مصدومیت این روزها در کمین کارگران و افرادی است که برای برداشت گردو، بر روی درختان می روند.

 

برداشت گردو در باغ های استان، به صورت سنتی و تکان دادن شاخه ها انجام می شود، کارگران با استفاده از چوبی بلند بر شاخه های درخت می زنند و آن را تکان می دهند تا گردوها بر زمین بیفتد.

 

کارشناسان می گویند هرچند بی احتیاطی، عامل این سقوط ها است اما آلودگی درختان به کرم خراط هم در این باره موثر است زیرا در استان درختان گردو در سطح زیادی آلوده به این آفت است. کرم خراط سبب پوکی و شکنندگی شاخه ها شده است، از این رو تحمل وزن فرد را ندارد به همین علت، می شکند و سبب سقوط می شود.

 

یکی از اهالی روستای فیروزه در این باره گفت: هر ساله سقوط از درخت در فصل برداشت گردو گریبانگیر افراد است، باغداران، افراد ماهر را برای برداشت گردو به کار می گیرند، اما بعضا یک لحظه بی احتیاطی منجر به حادثه می شود.

 

وی گفت: هرچند باغداران این افراد را بیمه کرده اند اما بیمه چاره کار نیست، باید برای جلوگیری از حادثه، تجهیزاتی مثل کمربند مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی اظهارداشت: برخی از افراد، استفاده از کمربند را دست و پاگیر می دانند و ادعا دارند که کارآیی لازم را ندارد و نمی تواند ایمنی لازم را حاصل کند از این رو در استفاده از آن سهل انگاری می کنند.

 

یکی از اهالی روستای اسفیدان هم در این باره گفت: هر ساله چند مورد سقوط از درخت گردو در روستاهای اطراف اتفاق می افتد که خسارت های زیادی به خانواده ها وارد کرده است.

 

وی افزود: بیماری درختان و آلودگی به کرم خراط سبب شده تا شمار حادثه ها زیاد باشد، البته باغداران باید کارگران را بیمه کنند اما برخی از این باغداران به علت هزینه های بالا، از بیمه خودداری می کنند.

 

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این باره با تاکید بر اینکه باغدار باید از افراد ماهر و دارای توانمندی برای برداشت گردو استفاده کند، گفت: کسی که برای برداشت گردو به ارتفاع می رود، باید از تجهیزات ایمنی همچون کمربند ایمنی و طناب استفاده کند و مسئولیت تأمین ایمنی با باغدار است.

 

«قربان نباتیان» اظهارداشت: باغداران باید نسبت به ضرورت استفاده از تجهیزات ایمن، توجه و حساسیت داشته باشند زیرا مسئولیت متوجه کارفرمایان است.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون کار، وقتی فردی با درخواست صاحب کار و کارفرما به کاری مشغول شده، رابطه کارگری و کارفرمایی حاکم و قانون کار جاری می شود و نیازی به انعقاد قرارداد مکتوب نیست.

 

«محمدعلی شریکیان» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم درباره آلودگی درختان گردو به کرم خراط گفت: آلودگی به این آفت سبب شکنندگی شاخه های درخت شده و در این باره باغداران باید نسبت به سمپاشی باغ خود اقدام کرده و شاخه های آلوده را جدا کرده و بسوزانند.

 

«تقی دولت آبادی» رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم اعلام کرد: ازابتدای شهریورماه سال جاری تا کنون 45 مورد سقوط از درخت گردو گزارش شده که 44 مورد آن توسط پرسنل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شده است.

 

وی با اشاره به این که هرساله در شهریور و اوایل مهره ماه بر اثرسقوط افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی به گردو چینی اقدام می کنند، شاهد مصدومیت‌هایی هستیم، گفت: متاسفانه سقوط از درخت گردو یکی از حوادث پرتکرار در سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر است.

 

دولت آبادی ادامه داد: باغداران در زمان جمع آوری گردو از کارگران متخصص در این زمینه استفاده نمی کنند و به دلیل مبتدی بودن کارگر در زمان جمع آوری گردو متاسفانه شاهد بروز آسیب‌های ناگواری به افرادی هستیم که در حین گردو چینی از درختان گردو با ارتفاع زیاد به پایین سقوط کرده اند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه چیدن گردو بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیر متخصص انجام می‌شود که در بسیاری از موارد شاهد شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد بوده ایم.

 

رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که افرادی که دچار سابقه فشار خون و دیابت هستند باید بیشتر مراقب حوادث مشابه در زمان چیدن گردو باشند، اضافه کرد: افرادی که سابقه مصرف داروهای فشار خون، مغز و اعصاب و یا دیابت دارند از رفتن به بالای درخت خودداری کنند.

 

خراسان شمالی دوهزار و ۶۹۰ هکتار باغ گردو بارور و ۲۸۳ هکتار باغ غیربارور دارد که بیشترین باغ های گردو خراسان شمالی مربوط به سه شهرستان شیروان، فاروج و بجنورد است که به ترتیب ۸۵۱، ۵۴۹ و ۴۲۰ تُن محصول در این شهرستان ها تولید می شود.

 

 

 

کد خبر 1097129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha