خودکفایی در ساخت قطعات مورد نیاز از برکات دفاع مقدس است

حجت الاسلام رضوانی گفت: از برکات مهم دفاع مقدس تقویت اعتماد به نفس و خودباوری ملت ایران بود ما به این باور رسیدیم که می توانیم با داشتن روحیه قناعت، صرفه جویی و استقلال عمل در ساخت قطعات مورد نیاز به خودکفایی برسیم.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: دفاع مقدس برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی است که همواره در طی ادوار پیشرو باید نسبت به یادآوری و بازگویی حقایق آن اقدام کرد. نظام اسلامی در آغاز حکومت نوپای خود با وجود تمام ضعف ها و نواقص توانست در برابر دشمن تا بن دندان مسلح بایستد و با اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به رفع نیاز خود در تامین قطعات مورد نیاز در عرصه های مختلف امروز موفق باشد. خودکفایی ثمره بزرگی از دفاع مقدس بود که در شرایط تحریم و بسیاری از کمبودهای داخلی در میدان عمل شکوفا شد. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام اسدالله رضوانی، امام جمعه شهرستان بویین زهرا به شرح زیر ارایه می شود.

 

جنگ تحمیلی در چه شرایطی در کشور آغاز شد؟

با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد دفاع مقدس باید بگوییم در تاریخ هر کشور رویدادها و سرفصل هایی وجود دارد که مردم آن جامعه به آن افتخار می کنند. دوره دفاع مقدس یکی از مقاطع فراموش نشدنی و بی نظیر تاریخ ملت ایران است و خود یک مقطع تاریخی بسیار ارزشمند است. ملت عزیز ایران در شرایطی که تازه با نهضت اسلامی توانسته بودند حکومت جدیدی را در قالب جمهوری اسلامی در کشور تشکیل دهند و ساختارهای سیاسی و نظامی پالایش نیافته و شکل نگرفته بودند اما حدودا 19 ماه بعد از استقرار جمهوری اسلامی دشمنان بر آن شدند تا این انقلاب نوپا را از پا در بیاورند.

 

علت تهاجم دشمن به نظام جمهوری اسلامی ایران چه بود؟

علت های متفاوتی برای تجاوز دشمن و شروع جنگ تحمیلی هشت ساله مطرح می شود اما معتقدم به عنوان یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس علل اصلی تهاجم حزب بعث به چند محور می توان تقسیم کرد. معتقدم علت و ریشه اصلی تهاجم حزب بعث به ایران اسلامی، اسلام خواهی نظام و حاکمیت دینی مردم ایران با محوریت ولایت فقیه بود و این موضوع برای دشمن قابل تحمل نبود. در فرازی از بیانات امام (ره) عنوان می شود که امام فرمودند اینکه می بینید عراق به ایران حمله می کند علت اش گرفتن چهار وجب خاک نیست بلکه علت اصلی ترس آنها از حکومت اسلامی و اتحاد اسلامی است. در جای دیگری امام (ره) می فرمایند ملت ما به جرم اینکه می خواهند به اسلام خدمت کنند و به اسلام بازگردند و تحت لوای اسلام زندگی کنند، مورد حمله قرار گرفتند. معتقدم اولین و مهمترین ریشه اصلی تهاجم حزب بعث موضوع اسلام خواهی با محوریت ولایت فقیه بود. نکته دیگر این است که برای جلوگیری از این فکر و اندیشه اسلام خواهی یعنی صدور انقلاب اسلامی از علل اصلی شروع جنگ تحمیلی بود. استکبار برای جلوگیری از تکرار وقوع انقلاب اسلامی در جهان و حفظ عوامل دست نشانده در غرب آسیا جنگ را به ایران اسلامی تحمیل کرد.

 

شرایط داخلی کشور برای آغاز جنگ تحمیلی چگونه توصیف می شود؟

نکته مهم و ارزشی تر مساعد بودن شرایط داخلی برای این هجوم بود. به نقل از بزرگان عنوان می شود که تا شرایط در داخل مساعد نباشد کشور مورد تهاجم کننده به آسانی نمی تواند حمله خود را آغاز کند. شرایط سیاسی کشور ما زمینه مناسبی برای حزب بعث و حمله آنها بود زیرا تنش های سیاسی در کشور ما اوایل انقلاب بالا گرفته بود و اختلاف نظر میان مسئولان وجود داشت و خیانت بنی صدر به عنوان اولین رییس جمهور در بالاترین رده فرماندهی نیروهای مسلح زمینه مناسبی برای شکل گیری هجوم عراق علیه نظام اسلامی بود. معتقدم علل تهاجم عراق علیه ایران اسلامی این عوامل بود.

 

نفوذ گروههای منافقین و برخی گروههای تروریستی در آغاز جنگ چه دستاوردی را در عرصه دفاع برجای گذاشت؟

دستاوردهای مهم دفاع مقدس از دستاوردهای داخلی عرصه سیاسی و امنیتی و از تجربه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مبارزه فعال با ضد انقلاب داخلی بود و این دستاورد بزرگی است که برای ما ایجاد شده است. مهمترین معضل ناامنی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری و همراهی سازمان مجاهدین و منافقین بود که دستاورد بزرگی برای ما ایجاد می کرد تا ما در عرصه سیاسی و امنیتی مستحکم شویم.

 

دستاوردهای دفاع مقدس در حوزه اجتماعی و فرهنگی توضیح بفرمایید؟

در عرصه اجتماعی و فرهنگی از برکات مهم دفاع مقدس تقویت اعتماد به نفس و خودباوری ملت ایران در دوران دفاع مقدس بود. ما به این باور رسیده بودیم که می توانیم و رزمندگان و زنان و مردان ما با داشتن روحیه قناعت، صرفه جویی و استقلال عمل در ساخت قطعات، خودکفایی، رشد باورهای دینی و معنوی، تولد تفکر بسیجی به عنوان کارآمدترین ویژگی دفاع مقدس، رشد فضایل اخلاقی و معنوی همگی از ویژگی های مهمی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. از دستاوردهای مهم این است که هشت سال دفاع مقدس تنها جنگی است که ایران در آن شکست نخورد و یک وجب از خاک ایران در تصرف دشمن قرار نگرفت و با اینکه یک انقلاب نوپا شکل گرفته بود و نیروهای مسلح آمادگی مقابله با دشمن نداشتند، بسیج و نیروها تازه تشکیل شده بودند و آماده جنگ نظامی نبودند اما توانستند دشمن را در عرصه های مختلف شکست دهند. حفظ تقویت روحیه انقلابی گری از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است. دفاع مقدس نشان داد که ملت ها با تکیه بر ایمان می تواند در مقابل دشمن بایستند و مقاومت کنند.

 

آن چیزی که ما با تمام وجود آن را احساس کردیم و آن نصرت الهی بود. واقعا اگر مردم با تمام وجود خدا را یاری کنند، هرچه در توان دارند در این راه به کار ببرند، خداوند در آن بخشی که مردم توانایی ندارند، جبران می کند و این همان چیزی بود که در دفاع مقدس با پوست، گوشت و استخوان درک کردیم. بنده در دفاع مقدس و در اسارت این موضوع را درک کردیم و با تمام وجود به آن ایمان دارم. شکست ناپذیری ملت ایران و ایران اسلامی علیرغم نبود امکانات و امکانات بسیار مجهز دشمن تا جایی که به دندان مسلح بود اما در این میان خدای متعال بر اساس روحیه و ابعاد معنوی دفاع مقدس ما را پیروز میدان قرار داد. صبر و مقاومت در آیه 63 سوره انفال که می فرماید اگر 20 نفر از سربازان شما صابر و رزمنده مقاوم باشد در مقابل 200 نفر از دشمنان پیروز می شود. این شکست ناپذیری بر اساس آن بعد معنوی و قدرت نرم جمهوری اسلامی است که در این دفاع مقدس ما باور کردیم که با ابزارآلات کم و در مقابل دشمنان با دندان مسلح می توان پیروز شد.

 

این همان نصرت الهی است که با تمام وجود حس کردیم. صدام با قبول قرارداد 1975زمینه آزادی اسرا را فراهم کرد و این همان چیزی بود که برای ما ناباورانه بود. حفظ استقلال کشور، پرچم اسلام، هویت ایران اسلامی در دفاع مقدس که مقام معظم رهبری و امام (ره) بر آن تاکید داشتند و معتقدند جنگ تحمیلی برای ما تبدیل به فرصت شد و رزمندگان ما جبهه را تبدیل به دانشگاه انسان سازی کردند و این همان فرهنگ مقاومت و شهادت طلبی است.

 

اگر جبهه مقاومت با ایستادگی در برابر دشمنان پس از گذشت چهل و چند سال از انقلاب باقی مانده اند، تمام اینها بر اساس اعتماد به نفس و خودباوری است و از دستاوردهایی است که در دفاع مقدس برای ما حاصل شده است. پیشرفت های انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف مرهون مجاهدت ها و ایثارگری های شهدا و تحمل خانواده های این عزیزان و داشتن روحیه ایثار و فداکاری است.

 

دستاوردهای بین المللی دفاع مقدس را توضیح بفرمایید؟

 

یکی از دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه سیاسی و اجتماعی خارجی تثبیت اقتدار دفاع نظام جمهوری اسلامی موجب شد تا چشم طمع جهانخواران از تجاوز به کشور ما کوتاه شود و بعد از دفاع مقدس دشمنان باور کردند که نظام اسلامی را با جنگ نظامی نمی توان ساقط کرد. از برکات هشت سال دفاع مقدس در عرصه سیاسی و بین المللی ارایه شیوه های مبارزه با ستمگران برای کشورهای اسلامی و جهان مستضعفان است که کابوس شکست ناپذیری کشورهای بزرگ را با تردید مواجه کرده است.

 

دفاع مقدس چه تاثیر بر نقش ایران در منطقه گذاشت؟

اکثر کارشناسان سیاسی منطقه و دنیا در هشت سال دفاع مقدس به این نتیجه رسیدند که باید نقش ویژه ایران در تامین امنیت منطقه را جدی بگیرند و نمی توانند ایران را نادیده بگیرند. اگر امروز در عراق، افغانستان و سوریه دشمنان بخواهند قدمی بردارند حتما نظر ایران اسلامی را باید در نظر بگیرند. دشمنان به برکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هفت تریلیون دلار در منطقه به گفته خودشان هزینه کردند اما امروز در سوریه بشار اسد رای مردمی را کسب کرده است و در عراق باید کسانی رای بیاورند که مورد تایید ایران اسلامی هستند. کشورهای استکبار در فضای مجازی و حقیقی هزینه کرده بودند تا در ایران اسلامی کسان دیگری رای بیاورند اما شاهد بودیم که مردم عزیز ما بر اساس تفکر امامین انقلاب و بر اساس شهدای بزرگواری همچون حاج قاسم، حجت الاسلام رییسی رای ماخوذه را کسب می کند و تیم جدیدی در دولت شکل می گیرد. در جنگ هر روز برکاتی داشتیم. ما انقلاب را در جنگ به کشورهای دیگر صادر کردیم، ستم متجاوز و مظلومیت خود را در جنگ ثابت کردیم. در جنگ ستم جهانخواران را کنار زدم، دوستان و دشمنان را شناختیم و ابهت دو بلوک شرق  و غرب را شکستیم و امروز آمریکا آن جایگاه قبلی را ندارد و از جایگاه اصلی خود افول کرده است و به عنوان منفورترین کشور ظاهر می شود. مردم اکنون نگاه منفی به جهانخواران دارند. در جنگ ریشه های انقلاب مستحکم و پربار شد و به مردم منطقه و جهان نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابرقدرت ها سالیان متمادی می ایستیم. سوریه و یمن امروز از ما درس می گیرند. ما در جنگ به فتح افغانستان، فلسطین و یمن کمک کردیم. در دفاع مقدس ابهت نظام اسلامی و ابهت جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشیدیم. باید همان باوری که در دفاع مقدس داشتیم امروز نیز داشته باشیم و پیروی از منویات رهبر انقلاب و مکتب شهیدان و روحیه خودباوری و اعتماد به جوانان را حفظ کنیم همان گونه که در دفاع مقدس به جوانان اعتماد کردیم امروز نیز باید با همان محور حرکت کنیم، همان گونه که در بیانیه رهبر انقلاب بر آن تاکید شده است.

 

کد خبر 1100095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha