مجموعه نمایشنامه «کافه بالکان» منتشر شد

مجموعه نمایشنامه «کافه بالکان» » به قلم شلاله قدسی به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مجموعه نمایشنامه «کافه بالکان»؛ مشتمل بر نمایشنامه‌هایی با عناوین؛ کافه بالکان، گریه‌های ژوکوند و طاووس در آتش، نوشته «هومن جلالی»، به انضمام ترجمه فرانسوی «کافه بالکان» به قلم «شلاله قدسی» به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

«جواد کریم‌نژاد» مدیر انتشارات ریتم به خبرنگار شبستان در تبریز گفت: مجموعه نمایشنامه «کافه بالکان» و دو نمایشنامه دیگر؛ - گریه‌های ژوکوند و طاووس در آتش-، پیام صلح، دوستی و ضدّ جنگ به زبان گویای هنر دارد. محتوای این نمایشنامه‌ها برداشتی آزاد از تبعات فروپاشی یوگسلاوی و جنگ بوسنی است که در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ م. به وقوع پیوست. موضوع نمایشنامه‌ها ساختاری روایی محور دارد و نویسنده در لایه‌های زیرین متن؛ با بیانی دراماتیک موضوعاتی چون؛ تجاوز، عشق، مرگ، قساوت قلب و مصایب ناشی از جنگ را در خلق این مجموعه، مورد توجه قرار داده و قصۀ‌ رنج‌ها و کابوس‌های زنان و مردان شوربختی را که قربانی یک جنگ خانمانسوز شده‌اند، روایت می‌کند.

وی با اشاره به محتوای کتاب و قلم روان و سلیس نویسنده آن گفت: مؤلف اثر، با تلفیق فضای دراماتیک و شکل روایی نمایشنامه‌ها، روابط انسان‌هایی را به نمایش می‌گذارد، که هر یک به نوعی ناخواسته درگیر رنج‌هاي تحميل شدة مسایل و مصایب ناشی از جنگ هستند و این زبان دراماتیک بستر لازم برای قبول موضوع واقعی را در ذهن مخاطب مهیّا نموده و از این حیث؛ میان تخیّل و واقعیت، اثری در خور توجه خلق شده است.

کریم نژاد خاطرنشان کرد: هر چند به ظاهر؛ حوزه جغرافیایی این نمایشنامه‌ها؛ بوسنی، کرواسی و اتفاقات پس از جنگ بالکان است، ولی در اصل هر سه نمایشنامه موجود در کتاب، ضمن تبیین پیام ضدّ جنگ، جغرافیا محور نبوده، بلکه جنگ بالکان دستمایه‌ای برای نویسنده است که به طور کلّی درباره جنگ در مفهوم مطلق آن و تبعات منفی اجتماعی و آسیب‌های روانی آن بنویسد و این از مهم‌ترین ویژگی این مجموعه، به لحاظ اجرایی است.
به گفته وی «هومن جلالی»، نویسنده نمایشنامه‌ها از دراماتوژ‌های خوش‌ذوق تبریزی است که پیش از این نیز، نمایش «کافه بالکان» را به همت جمعی از هنرمندان تبریزی، به صحنۀ چهارمین دوره فستیوال تئاتر فرانکوفون (به زبان فرانسه) برده و جایزه دوم نویسندگی نمایشنامه و دیپلم افتخار به اکیپ بازیگران را کسب نموده است.

کریم نژاد ادامه داد: مجموعه نمایشنامه «کافه بالکان» به انضمام نسخه فرانسوی آن، توسط انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر در قطع رقعی و با کاغذ بالک و در 216صفحه با شمارگان 1000 نسخه به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می‌توانند در تبریز از «کتابفروشی شایسته» نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

 

کد خبر 1101317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha